Gå til innhold

Dell og Napster - hånd i hånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"fritt laste ned filer uten å bekymre seg om søksmål fra RIAA"

 

Ganske åpent begrep i grunn, betyr dette at de kan uploade og downloade hva som helst? Eller er det bare hva Dell/Napster legger ut? Synes det høres rart ut om Dell/Napster tar del i ulovlig fildeling...

Lenke til kommentar
"fritt laste ned filer uten å bekymre seg om søksmål fra RIAA"

 

Ganske åpent begrep i grunn, betyr dette at de kan uploade og downloade hva som helst? Eller er det bare hva Dell/Napster legger ut? Synes det høres rart ut om Dell/Napster tar del i ulovlig fildeling...

Ja, stusset litt jeg også, fikk liksom ikke helt med meg hva som var realiteten...

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg klarer å lese mellom linjene hva dette egentlig betyr:

Systemet vil kjøre på 10 PowerEdge 1855 blad-servere og skal gi studenter tilgang til å dele filer på campus.

Det står nemlig ikke noe om hvilke filer som skal kunne deles. Siden RIAA er med på dette er jeg ganske overbevist om at det ligger en DRM-kontroll i systemet slik at ikke filer med oppretthavsbeskyttelse kan deles.

 

Dette vil i hvertfall være en god forklaring på setninga "fritt laste ned filer uten å bekymre seg om søksmål fra RIAA".

 

Hvis noe vriker for bra til å være sant så er det nok det.. :hmm:

Lenke til kommentar

Yep, bakgrunnsartiklene forteller oss følgende:

 

1. I motsetning til Napsters opprinnelse, opererer de nå i forståelse med musikkbransjen. Det betyr at musikken som tilbys til nedlasting er lovlig. Det er nå en betalt tjeneste i likhet med iTunes, ikke gratis. Sanger koster normalt 99 cent (6 kroner) og album 9,95 dollar (60 kroner.) Dette har de drevet med en stund nå, før avtalen med Dell. Så nei, dette er ikke mafiavirksomhet fra Dells side...

 

Dell har imidlertid forhandlet fram en utdanningsrabatt som gjør dette rimelig å bruke for studentene. Skal vi tro innleggene i ulike piratkopieringsdebatter her på forumet vil folk bruke betalte tjenester framfor piratkopiering bare prisen er riktig. Så får vi se på det. Som motytelse vil blant annet Dells selgere selge abonnement på Napster sammen med egne varer. Dell vil også tilby spesielle rabatter på sine MP3 -spillere til studenter og dermed gjøre avtalen enda mer attraktiv.

 

2. Dells tekniske medvirkning er å levere servere som skal kjøre lokal filcaching fra Napsters tjeneste. Dermed lettes trykket på universitetets internettlinjer. Det vil si den først studenten som laster ned en sang får den over internet fra Napster, men deretter vil ytterligere nedlastinger hentes fra den lokale serveren. Siden folk erfaringsmessig laster ned de samme tingene, vil dette bety en merkbar forbedring i båndbredde for universitetene.

 

3. Siden Napster er en sentralisert tjeneste, er filene vasket for virus og spyware og annen skit som gjerne følger med ulovlig nedlasting via P2P. Det er en stor fordel for universitetenes IT-avdeling.

 

Alt står i artiklene det linkes til, bare et ekstra klikk eller to unna...

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
3. Siden Napster er en sentralisert tjeneste, er filene vasket for virus og spyware og annen skit som gjerne følger med ulovlig nedlasting via P2P. Det er en stor fordel for universitetenes IT-avdeling.

 

Alt står i artiklene det linkes til, bare et ekstra klikk eller to unna...

 

Geir :)

I den grad det er en stor fordel for IT-avdeling vil jeg tro den sparte båndbredden har mer å si, jeg har ikke noe tall på det, men det ville overraske meg stort om ikke virusspredning via p2p er neglisjerbar mot ormer som løper fritt og email-virus.

 

AtW

Lenke til kommentar
I den grad det er en stor fordel for IT-avdeling vil jeg tro den sparte båndbredden har mer å si, jeg har ikke noe tall på det, men det ville overraske meg stort om ikke virusspredning via p2p er neglisjerbar mot ormer som løper fritt og email-virus.

 

AtW

Men epost har de allerede sentrale servere for på universitetene, og kan takle virus der. Den kontrollen har de ikke med P2P.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
I den grad det er en stor fordel for IT-avdeling vil jeg tro den sparte båndbredden har mer å si, jeg har ikke noe tall på det, men det ville overraske meg stort om ikke virusspredning via p2p er neglisjerbar mot ormer som løper fritt og email-virus.

 

AtW

Men epost har de allerede sentrale servere for på universitetene, og kan takle virus der. Den kontrollen har de ikke med P2P.

 

Geir :)

I realiteten så fungerer ikke alltid det i praksis, og hovedproblemet er at ormer løper fritt rundt i nettet, på studentbyene i NTNU feks, er det snakk om sekunder før man er infisert om man ikek har en oppgradert maskin (og det er skremmende mange av de på nettet).

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...