Gå til innhold

Slik får du bedre kamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Super artikkel! Godt skrevet og godt testet, selv om jeg ikke var fornøyd med noen av programmene.

 

Det er mange ting jeg kunne ønsket meg i slike programmer men jeg kunne ikke se noen av de ønskelige funksjonene i disse programmene. Ok, her kommer min ønskeliste:

  • Manuell innstilling av lukkertid eller lukkerprioritet (ja, jeg vet det er mulig å stille inn via "nattmodus" men det er alt for begrenset med bare 2 valg)
  • Manuell innstilling av ISO-verdi
  • Mulighet for å ta flere bilder av samme objekt med forskjellig lukkertid rett etterhverandre slik at bildene kan legges oppå hverandre for å få mye bedre fargedybde. (Da slipper man utbrent himmel på samme bilde som et mørkt objekt blir svart). Dette vil være meget nyttig siden bildebrikken på mobiler har store problemer med fargedybde på ett og samme bilde. En slik funksjon vil selvfølgelig kreve at kameramobilen støttes opp mot noe så det står fullstendig stødig.
  • Mulighet forskjellige jpg-kvaliteter og kanskje også råfiler.
  • Manuell innstilling av kvalitet på autofokus på de få kameramobilene med autofokus. (Kort forklart: Hvor lang tid autofokus skal bruke på å finne ut når bildet er skarpest mulig. Lengre tid = mer korrekt fokus, mens kortere tid = mindre venting fra man trykker på kanappen til bildet blir tatt)
  • Kalibrering av fargeprofil

Ting som panorama kan man trolig fikse mye bedre på PCen, og det synes jeg ikke er noen svakhet siden panorama ikke har noe å gjøre på en 2" bitteliten skjerm. På PC har man større lagringsplass til avanserte programmer og mye større CPUkraft. De beste programmene utnytter CPUkraften på en PC ved å tilpasse panoramabildene ut i fra objektivets spesifikasjoner og ut fra likheter i bildene. Dette tviler jeg på er praktisk å gjøre på en mobil av rent hardwaremessige grunner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

PhotoFusion printer også reklame på bildene sine i prøveversjonen, om jeg ikke husker helt feil.

 

De som leter etter et bra, gratis program til Symbian-telefoner generelt leter som oftest forgjeves.

 

Hvis du er villig til å betale over 100-lappen for et program kan du jo se litt på PhotoAcute. Om ikke annet kan du iallefall laste ned en prøveversjon. Det programmet har jeg stor tro på :)

 

http://www.handango.com/PlatformProductDet...t%5B25%5D_title

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke love noe, men tviler på at du finner noen særlig nyttige kameraprogrammer til K700i.

 

Symbian, som er operativsystemet Series 60-telefoner bruker, har mye bedre muligheter for å bytte ut funksjonaliteten med programmer enn hva vanlige telefoner kan.

 

Desverre.

Lenke til kommentar

Bra artikkel, har ikke lest ferdig enda, måtte bare kommentere følgende: I artikkelen er det et bilde av en småbåthavn, angivelig tatt med nokias program (øverste bilde side 3). Det står som kommentar "(Klikk for større bilde)". Noen som er enig med meg at det ble betydelig mer detaljert straks du får "fullversjonen"? ;)

Lenke til kommentar
Bra artikkel, har ikke lest ferdig enda, måtte bare kommentere følgende: I artikkelen er det et bilde av en småbåthavn, angivelig tatt med nokias program (øverste bilde side 3). Det står som kommentar "(Klikk for større bilde)". Noen som er enig med meg at det ble betydelig mer detaljert straks du får "fullversjonen"?  ;)

Oisann. Det er ikke det samme bildet i det hele tatt :dontgetit:.

Skal være korrigert nå.

 

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Fin test dette! Velskrevne sider.

Men hvorfor har ikke det mest anerkjente programmet PhotoAcute blitt med i testen? Dette er etter min mening det desidert beste S60-programmet for foto. Programmet kan ta bilder med opp til 1280x960.

 

-Fredrik

PhotoAcute er laget for å ta bilder i flere piksler enn kameraet egentlig kan ta. Programmet tar enkelt og greit fire bilder, og setter det fortløpende sammen til ett. Dermed blir oppløsningen 4 ganger større enn mobilkameraet kan ta uten denne teknikken. Programmet faller derfor i en litt annen kategori.

 

PhotoAcute er imidlertid en av de programmene vi tenker å teste i en senere anledning, da det er høyst aktuelt på markedet.

 

EDIT: Her er en artikkel som forklarer virkningsmåten nærmere, fra da PhotoAcute var helt nytt:

http://amobil.no/art.php?artikkelid=7560

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...