Gå til innhold

Minnebasert harddisk fra Gigabyte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo bare helt genialt!!! Jeg tror mange har ventet på dette, ettersom harddisk produsentene nestes kun bryr seg om kapasitet, og ikke så mye hurtighet og tilgangstid. Selv har jeg en raptor, men kunne godt tenkt meg noe raskere.

 

En billig 1GB brikke koster pr i dag fra 700kr. Så om man klarer seg med en slik 4GB harddisk kan man få en enorm ytelse for rundt 3000kr. Hvilket nok virker spennende for mange. 2GB moduler koster 1650, så da blir jo prisen over det dobbelte om du må ha 8GB på harddisken

 

 

 

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

 

https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Lenke til kommentar

Har denne ncq? :tease:

 

Spennende produkt, lurer på hva aksestiden var, kunne ikke se det noen plass i artikkerlen... Jeg kommer garantert å kjøpe en sånn hvis ytelsen blir bra, 100mb/s overføringshastighet er jo ikke akkuratt så veldig imponerende, 2 disker i raid0 vil jo kunne klare mye godt det same..

Lenke til kommentar

Hvis den benytter S-Ata, så må jo den ha noen begrensninger og da?

 

Ser egentlig ikke hva som er fordelen med å kjøpe 4x1gig sticks til ca 3500kr for 4gig, mens du kan få 74gig 15k disker til nesten halvparten og en grei USP til fin pris som holder HELE datan oppe...

Lenke til kommentar
Har denne ncq? :tease:

S-ata2, så ja.

 

Hvis den benytter S-Ata, så må jo den ha noen begrensninger og da?

 

Ser egentlig ikke hva som er fordelen med å kjøpe 4x1gig sticks til ca 3500kr for 4gig, mens du kan få 74gig 15k disker til nesten halvparten og en grei USP til fin pris som holder HELE datan oppe...

 

Den største fordelen jeg ser ved dette systemet er 0 bevegelige deler (0 støy) og aksesstiden. Jeg vil også tro at dette systemet klarer å banke scsi-disker i bench, men for øyeblikket kan være begrenset av PCI-bussen. S-ata-kontrollern i testoppsettet var vel koblet via vanlig PCI-bus og ikke no pci-e e.l. ?

 

Edit: men man skal jo ikke se bort ifra at de vil levere lignende til scsi.

Endret av CrZy_T
Lenke til kommentar

Ankepunktet her er jo helt klart batteritid. Jeg har stort sett PC-en på døgnet rundt, men vil ikke gi fra meg muligheten til å skru den av en uke uten å risikere reinstall etterpå..

 

Ser for meg en løsning med automatisk gohsting av disken ved shutdown, og enten nettverksboot eller CD/diskett for å kjøre det inn igjen ved oppstart.

Lenke til kommentar

100MB/s ??? Det var lite, men er vel PCI-bussen som er trang. S-ATA2 skal jo takle 300MB/s. Nei, hiv en slik på PCIe så får man trekt litt ytelse ut av sakene. Ellers så kunne man jo klokke ned modulene på på kortet til 50Mhz ellernoe slik at man sparer litt på batteriet, siden på 400Mhz så klarer de 3,2GB/s. Mange forbedringsmuligheter, men bra at det kommer noe for oss vanlige dødelige.

 

Edit: ser at den ikke tar data igjennom PCI, men egen s-ata kabel til en kontroller på kortet, de må teste med en ordentlig kontroller da.

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Syns ikke 100 mb/sec via s-ata var videre imponerende.. klarer jo fint over 100 mb/sec med mitt Highpoint 454 jalla raid kort, som kjører på pci bussen .. greit nok aksess tid er lav og ingen deler , men en ganske høy pris pr mb , og lav batterilevetid gjør dette enda til et meget spesielt produkt for høyt intereserte..

Lenke til kommentar
Syns ikke 100 mb/sec via s-ata var videre imponerende.. klarer jo fint over 100 mb/sec med mitt Highpoint 454 jalla raid kort, som kjører på pci bussen .. greit nok aksess tid er lav og ingen deler , men en ganske høy pris pr mb , og lav batterilevetid gjør dette enda til et meget spesielt produkt for høyt intereserte..

Hos deg ligger nok begrensningen i diskene, mens her så ligger begrensningen i PCI-bus elns. Det er jo ikke å komme fra at harddisker sannsynligvis ikke er noe vi ser i de fleste nye pc'er om 10år. Kanskje allerede om 5?

Lenke til kommentar
Interessant.. men har ikke slik system eksistert lenge ? bare at prisen har vært dyyrt..

Ja og nei... SSD (solid state disk) har eksistert lenge, men slike "legg til minne selv" billigkort er relativt nytt. Er nå først i det siste at kapasiteten og prisen på vanlige minnebrikker har vært så lav at det er interessant.

 

Det de mangler er en dvalemodus/back-up (ikke stand-by) slik som Windows har, der disken blir speilet til harddisk slik at man kan transportere disse uten at shit happens. Drar jeg hjem (5 timer) og så driter i å sette den opp når jeg kommer hjem til midnatt og sover til neste dag (8 timer) vil jeg ikke at alt skal være borte.

 

Oddsen for at et strømbrudd varer i over 12 timer er lav, og hvis jeg da mister kun det som er endret etter siste dvale / backup, no problem. Hvor mye batteri ville det kreve å ha en "panikkwrite" av 8GB sekvensielt til en disk egentlig?

 

Om dette ikke hadde kostet mer enn noen timers batteritid, må jo det være genialt. Du har 12 timer om du har stengt den av "clean", eller si 4 timer på batteri (regner 8 timer fordi bruk av disk suger batteri i forhold til bare å holde litt minne gående) før den lagrer seg selv og går offline.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...