Gå til innhold

Seagate leverer 1-tommers 6 GB-disk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer egentlig om hvor lenge harddiskene klarer å konkurere mot flash-minne på små enheter. Går da ut fra at i fremtiden vil mekaniske harddsiker kuttes helt ut på slike enheter til fordel for flashbassert minne. (selvfølgelig bare noe jeg har fått for meg) :hmm:

er ikkje det slik at flashminne slites foratere ut enn hdd?

Lenke til kommentar

Egentlig er det ikke så overraskende at Seagate leder an i dette segmentet. De er jo overlegne på lagringskapasitet per areal. (133GB/plate på 3,5" disker, mens konkurrentene akkurat har slitt seg opp på ca 100GB/plate)

 

Er det noen som har funnet spesifikasjonene til denne? (Jeg klarte ikke å finne de hos Seagate) Jeg lurer på om den benytter 1 eller 2 lesehoder og på teoretisk overføringshastighet, søketid og bufferstørrelse.

 

LOZER: Flash-minne har kun økonomiske fordeler på små kapasiteter (under 1GB) siden mikroharddisker koster omentrent like mye å lage om de er 1 eller 6GB. Flash koster omentrent like mye å lage som en 1GB mikroharddisk men halverer prisen ved hver halvering av kapasiteten. Det er derfor flashminne på over 1GB er så svindyrt og mikroharddisker er dominerende i markedet 2-6GB. Det er samme grunn til at mikroharddisker ikke lages i kapasiteter under 2GB lengre. Mikroharddisker kan ikke konkurrere med prisen på Flash i så små størrelser. Siden kunder blir stadig mer kravstore til lagringskapasitet så lurer jeg på hvor lenge flash-minne kan konkurrere med mikroharddisker. Trolig blir de store formatene som CompactFlash slukt helt av mikroharddisker, mens de små som XD-card overlever pga den fysiske størrelsen er mye mindre enn mikroharddisker.

 

Jeg gleder meg til om 2-3 år da man trolig får mobiltelefoner med mikroharddisk. (Tenk deg 10GB på mobilen :grin: ) Tenk også at mp3-spilleren fases ut til fordel for mp3 på mobilen og at mobilkameraene blir så gode at de kan konkurrere med filmbaserte engangskameraer og low-end digitalkameraer. Om man ikke er så nøye på bildekvalitet så kan man sikkert ta bilder fra en lang lang ferietur på mobilen. Evt. også bruke mobilen som USB-minne, Wireless USB minne, eller bluetoth minne. (Egenskaper som dagens mp3-spillere delvis har slukt opp i sin funksjonalitet). Jeg tror mikroharddisker har en lysende fremtid forran seg i stadig mer integrerte mobiler.

Lenke til kommentar
er ikkje det slik at flashminne slites foratere ut enn hdd?

Tja, flash har forbedret seg mye og slites ikke så mye som før. Men hvis man bruker den aktivt man må nok formatere den i blandt for å luke ut dårlige minneblokker. Harddisker på sin side varer ekstremt lenge hvis man bare behandler dem nogenlunde bra. Mikroharddisker er jo veldig robuste til å være harddisker. Konkurrentenes modeller tåler hele 1000 G i avslått tilstand og hele 300G i påslått tilstand. Jeg finner ikke Seagates spesifikasjoner på dette men de sier i hvertfall noe om støtsikkerheten her:

 

RunOn Technology: Reliability under high-motion conditions.

People often bring their music player with them when walking, running or during other physical activities. Seagate's ST1 Series differs from other hard drives because it is designed to compensate for the vibrations and harmonic distortion caused by such high-motion activities. The drive incorporates Seagate RunOn technology, which enables the drive to detect when these unwanted harmonic frequencies occur and automatically keep the read heads on track. Consequently, the RunOn technology can increase the reliability - and customer satisfaction - of a handheld consumer electronics device.

 

G-Force Protection: Protection against shocks from mishandling.

When many hard drive-based devices are dropped, the read/write heads remain over the media. A hard drop creates a shock that can cause the heads to slap against the hard drive's platter - pieces of the head can be scattered in the drive, and a microscopic dent can be left on the platter. Seagate understands that drops happen, and builds the ST1 Series hard drive with G-Force Protection, which protects the drive against shock by moving the heads off the platter when the device is powered off. Thus, during a drop, no parts make contact with the media inside the drive. G-Force Protection makes any handheld device using the ST1 Series hard drive more robust and more reliable.

Lenke til kommentar

Er nok denne disken som sitter i den nye iPod Mini ja. Har akkurat bestillt en slik (iPod Mini), og overraskende nok er leveringstiden kun ett par dager. Tidligere har jo både Apple og de fleste andre store leverandører brukt "papirlanseringer" hvor produktene ikke er på markedet i et større antall før mange uker (eller måneder)etterpå.

 

Simen1, liker tankene dine rundt mobiler med mye minne og godt kamera. Mye av det snakker om er allerede teknisk mulig, så det kommer nok forhåpentligvis raskere enn om 2-3 år.

Tror vi fremover vil se en skikkelig positiv utvikling på bruksområder for en multifunksjonell håndholdt enhet med høy ytelse og god batterikapasitet.

 

Arcade

Lenke til kommentar
er ikkje det slik at flashminne slites foratere ut enn hdd?

Tja, flash har forbedret seg mye og slites ikke så mye som før. Men hvis man bruker den aktivt man må nok formatere den i blandt for å luke ut dårlige minneblokker. Harddisker på sin side varer ekstremt lenge hvis man bare behandler dem nogenlunde bra. Mikroharddisker er jo veldig robuste til å være harddisker. Konkurrentenes modeller tåler hele 1000 G i avslått tilstand og hele 300G i påslått tilstand. Jeg finner ikke Seagates spesifikasjoner på dette men de sier i hvertfall noe om støtsikkerheten her:

 

RunOn Technology: Reliability under high-motion conditions.

People often bring their music player with them when walking, running or during other physical activities. Seagate's ST1 Series differs from other hard drives because it is designed to compensate for the vibrations and harmonic distortion caused by such high-motion activities. The drive incorporates Seagate RunOn technology, which enables the drive to detect when these unwanted harmonic frequencies occur and automatically keep the read heads on track. Consequently, the RunOn technology can increase the reliability - and customer satisfaction - of a handheld consumer electronics device.

 

G-Force Protection: Protection against shocks from mishandling.

When many hard drive-based devices are dropped, the read/write heads remain over the media. A hard drop creates a shock that can cause the heads to slap against the hard drive's platter - pieces of the head can be scattered in the drive, and a microscopic dent can be left on the platter. Seagate understands that drops happen, and builds the ST1 Series hard drive with G-Force Protection, which protects the drive against shock by moving the heads off the platter when the device is powered off. Thus, during a drop, no parts make contact with the media inside the drive. G-Force Protection makes any handheld device using the ST1 Series hard drive more robust and more reliable.

Så det er med andre ord ikke farlig å jogge med ipod/diverse andre harddiskbaserte mp3spillere?

 

Kan jeg feste den direkte på rammen til sykkelen min og hoppe ned fjellskrenter uten å ane noe fare?

Lenke til kommentar
Så det er med andre ord ikke farlig å jogge med ipod/diverse andre harddiskbaserte mp3spillere?

 

Kan jeg feste den direkte på rammen til sykkelen min og hoppe ned fjellskrenter uten å ane noe fare?

1,8" harddisker er litt mer følsomme enn 1", så jeg skal ikke si for sikkert om det er trygt å jogge med ipod. ipod mini har derimot 1" harddisk. I følge Seagates pressemelding så skal det gå fint å jogge med de nye 1" harddiskene.

 

Men å feste den til ramma på sykkelen og hoppe ned fjellskrenter er neppe det de mente med "other physical activities". Det du beskriver er nok å gå litt vel langt for å teste grensene på hva den tåler. Jeg tror ikke den vil holde lenge med et sånn scenario siden jeg tror harddisken fort kan overstige 300G på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...