Gå til innhold

TEST: MSI K8N Diamond: En foredlet diamant


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fra testen:

På AMD-plattformen har selskapet tidvis hatt litt problemer med å lage gode og stabile produkter. Dette har skaffet selskapet et noe frynsete rykte i en del miljøer.

 

Et slikt rykte kan man naturligvis ikke leve med. K8N Diamond er et produkt fra MSI som skal bevise at de virkelig er en produsent å regne med, også for de som velger AMD-prosessorer.

 

Dette kortet har også skapt en god del missnøye, i begynnelsen ble det markedsført med wlan\bluetooth noe som ikke fulgte med.

 

Et annet problem er kortets mildtsagt sære strømkrav. Det krever 24 pins kontakt med -5V, noe som ikke er standard og har skapt masse forvirring og problemer for brukerne.

 

Her er en tråd fra forumet som tar opp noen av problemene

Endret av wonderwoman
Lenke til kommentar
Et annet problem er kortets mildsagt sære strømkrav. Det krever 24 pins kontakt med -5V, noe som ikke er standard og har skapt masse forvirring og problemer for brukerne.

Dette stemmer ikke. Kortet _har_ en 24-pins kontakt, men krever på ingen måte noe mer enn en vanlig ATX-kontakt. Ser ut til at flere nye nForce4-kort har denne kontakten. Under testingen brukte vi en normal ATX-kontakt.

Lenke til kommentar
Et annet problem er kortets mildsagt sære strømkrav. Det krever 24 pins kontakt  med -5V, noe som ikke er standard og har skapt masse forvirring og problemer for brukerne.

Dette stemmer ikke. Kortet _har_ en 24-pins kontakt, men krever på ingen måte noe mer enn en vanlig ATX-kontakt. Ser ut til at flere nye nForce4-kort har denne kontakten. Under testingen brukte vi en normal ATX-kontakt.

Har dere testet en ny versjon av kortet?

Etter massiv klagestorm fra brukere lovet MSI å rette på dette, men den første versjonen av kortet hadde dette problemet.

 

 

Hvis du sjekker hovedkortforumet finnes det noen tråder som tar opp problemet jeg nevner, MSI sitt eget diamond forum inneholdt også masse klager på dette.

 

Fra msi sin egen hjemmeside:

MSI Reminds You...

• These two connectors (JPWR1 & JPWR2) connect to the ATX power supply and have to work together to ensure stable operation of the mainboard.

• Power supply of 450 watts (and above) is highly recommeded for system stability.

• For ATX 12V power connection, it should be greater than 18A.

• For this model, you must use the power supply that with a -5V pin supply.

Endret av wonderwoman
Lenke til kommentar

Har brukt en normal ATX Enermax-strømforsyning, 433W. Kortet fungerte helt problemfritt. Kortet er nok relativt gammelt, vi har hatt det liggende en stund før testingen fordi vi ventet på et par skjermkort som satt seg fast i tollen.

 

Man må selvsagt bruke både ATX-kontakten og den normale 12V-kontakten, men det er ikke noe nytt på dette kortet, og har vel vært slik siden P4 så sine første dager.

 

nForce4-kortene fra Gigabyte vi har testet har også hatt mulighet til å bruke 24-pins kontakt, men her har de "plombert" hullene slik at man tydeliggjør at det kun skal brukes hvis man har slik størmforsyning.

Lenke til kommentar

Denne -5v pinnen er det få psuer som har. ligger selv i diskusjon med **** om dette hovedkortet med ein 400w F/S psu.

 

Leverandørene kan skjelden svare på om psuene har -5v.

 

Men det er NOEN psuer som har -5v. Hovedsakelig dyre....

 

20pins psuer har denne -5v pinnen. Men de er fjernet på dei fileste 24pins versjonene av samme type psu

 

 

Kortet ligg å koser seg på 285*9 med en 3000+ cpu og ram 1:1 luft kjølt

Endret av meanbean
Lenke til kommentar
Så tynne disse testene er blitt??

Vi har for en stund tilbake sluttet med 3-5 sider med grafer som alle fortalte at ytelsesforskjellen mellom forskjellige hovedkort for Athlon 64 var +/- 1 %. Ellers er vel ikke forskjellene noe særlig store i forhold til hvordan de var tidligere.

 

Med tester av hovedkort ønsker vi først og fremst å se på spesifikasjoner, tilbehør, BIOS, overklokking og ytelse. Finner vi ingen ytelsesforskjeller det er verdt å melde om, dropper vi mange sider med grafer. Vi har vurdert å teste nettverksløsninger, men å gjøre dette på en korrekt måte er mildt sagt ganske vanskelig.

Lenke til kommentar

kjøling på kondensatorene?? kondensatorene??

 

har du sokker på deg eller? noen igjen i et hele tatt? :green:

 

du mener vel sikkert transistorene\mosfetene? :roll:

kortet så lovende ut foresten, MSI har hatt et par brukbare klokkere på socket A platformen og før, bla et kt333 kort jeg kom opp i 420mhz i fsb med en xp1700 jihub i sin tid.

 

MSI må vist regnes med.

 

PS: noget tynn test, ikke stress med å få ut testen, gjør den heller mer utfyldene.

Lenke til kommentar

Hvis psu-en ikke har -5V får man ikke lyd, jeg er ikke sikker på om det har noen betydning hvor mye strøm -5V railen kan lever, men jeg har også sett brukere som har hatt -5V psu-er som har klaget på lydproblemer med MSI K8N Diamond.

 

Jeg holdt nesten på å kjøpe dette kortet selv, men all usikkerheten rund psu krav fikk meg til å gå for et ASUS kort isteden.

 

Jeg vil oppfordre alle som har tenkt til å kjøpe dette kortet å forsikre seg om at psu-en de tenker å bruke med kortet har -5V. Det skal også fungere med 20 til 24 pins adapter kabel, men vær obs ikke alle slike har -5V ledning!

Lenke til kommentar

Kortet er bra i seg selv det, men de gir veldig dårlig vcore til A64 Winchester CPU'ene. Jeg fikk ikke mer en snaue 1.6v til min 3000+, noe som gjorde at jeg solgte mitt kort rimelig fort igjen. Så lav vcore dreper jo hele overklokkingen. Hjelper lite at kortet er stabilt til 400HTT da. Skal også sies at med dette kortet så datt vcore fra 1.6v idle til 1.585v under load. Jeg endte opp med å kjøre min 3000+ nesten 200MHz lavere på dette kortet enn med det jeg har nå.

 

Det som er veldig rart er at MSI sitt K8N Neo4 som så å si er identisk, bare uten SLI mulighet (kortet jeg kjører med nå) så kan jeg gi 3000+ min 1.65v? Har vært i snakk med MSI angående problemet, å de sier at de har nå begynt å slutte å gi ut kort som gir over 1.6v vcore, da dette hvis nok blir for mye for mange PSU'er? Dette vil i realiteten bety at jeg kommer til å beholde min gode gamle betabios til dette kortet så lenge som mulig :)

Lenke til kommentar

Sitter nå på gjerdet å venter på å skal kjøpe ny maskin..

Hovedkort er den tingen jeg er mest usikker på, og jeg har også tenkt å kanskje gå for et skjermkort fra ATi i stede for nVidia.. Da trenger jeg jo ikke SLI-hovedkort men det ser ut som det er vanskelig å finne gode korte, som står likt med SLI-kortene, med nF4 Ultra brikksett..

 

Er det sjanse for at MSI kanskje kan finne på å gi ut en Ultra-utgave av dette kortet, med nF4 U på i stede for nF4 SLI?

Lenke til kommentar
Er det sjanse for at MSI kanskje kan finne på å gi ut en Ultra-utgave av dette kortet, med nF4 U på i stede for nF4 SLI?

Det er jo akkurat dette hovedkortet jeg snakker om i posten før din

 

MSI K8N Neo4 Platinum ;)

 

Det er dette kortet jeg bruker nå, å jeg hadde både Asus A8N-SLI å MSI K8N Diamond før dette. I min øyne så er dette en bedre overklokker, ihvertfall på CPU'en min.

Lenke til kommentar
Er det sjanse for at MSI kanskje kan finne på å gi ut en Ultra-utgave av dette kortet, med nF4 U på i stede for nF4 SLI?

Det er jo akkurat dette hovedkortet jeg snakker om i posten før din

 

MSI K8N Neo4 Platinum ;)

 

Det er dette kortet jeg bruker nå, å jeg hadde både Asus A8N-SLI å MSI K8N Diamond før dette. I min øyne så er dette en bedre overklokker, ihvertfall på CPU'en min.

Jepp og det har jeg bestilt, Psdata sendte det i dag så da har jeg det i morgen sammen med en 3500+ :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...