Gå til innhold

Store planer for Itanium, Xeon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Itanium 2 skal jo ha på papiret en bedre arkitektur. Men vi får se hva som kommer til å skje. Men tror nok at AMD om ikke lenge ikke kommer til å være på ytelsestoppen for de fleste. Men det er grunnet at de fleste maskinene som blir kjøpt er bærbare og der leder Intel stort.

Har du tall på det? Riktignok kjøpes det kanskje fler bærbare enn før, men fler bærbare cpuer enn desktop-cpuer? Nå er jo ikek min omgangskrets helt gjennomsnittlige, men allikkevel...

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er nokså sikker på at Intel har kommet med langt mer offisiell informasjon enn det som ble referert her. (sorry b0nna jeg har ikke link til deg)

 

Det som i allefall er antatt å være sant er at Montecito og millington begge er samme type dualcore med (grov kornet) SMT. Hovedforskjellene er at Millington har mindre cache og kun kan brukes i dual (blir egentlig quad) systemer. Begge skal lanseres sommren 2005 og Intel har allerede vist frem det de hevder var et fungerende eksemplar. Det finnes også en masse andre spesifikasjoner for Montecito, men hvor mye som er korrekt er jo ikke godt å vite. Det ryktes blandt annet Harward-style L2 cache som vil si at det blir separert I-cache og D-cache på L2 nivå. hhv 512kb og 256kb. Var vel også snakk om disse virtuell maskin greiene.

 

Tukwila og Dimona skal lanseres i 2007 en gang og vil være basert på en ny type kjerne som det er svært lite kjente spesifikasjoner på. Det som er kjent er at Tukwila får fire slike kjerner og ("billig" versjonen) Dimona får to.

 

Det er en hel haug av kodenavn for itanium prosjekter (nesten like mange som det er sokkler til k8 :p ). Men det er ikke så mange forskjellige "hoveddesign". Faktisk har det bare vært lansert to slike design foreløpig. Det første ble Itanium 1 og ble først kjent under kodenavnet Merced, det andre er kjent som Itanium 2 og ble først kjent under kodenavnene McKilley, Madison/Deerfield og Madison9M/Fanwood (highend/"lowend"). Alle disse er stort sett den samme arkitekturen, men Mckinley ble produsert på 180nm, mens de andre ble produsert på 130nm. De kommende prosjektene Montecito/Millington er en ny type design og jeg blir ikke overrasket om de får navnet Itanium 3. Det vil også komme 65nm vesjoner av disse antagelig i 2006/2007 (husker ikke kodenavnet). Neste nye design etter disse er altså Tukwila/Dimona som antagelig vil bli lansert som Itanium 4. (ville ikke satset bestemor på det)

 

*har lyst på Millington* :w00t: eventuelt 65nm oppfølgeren. Jeg er redd Intel har strukket pipelinen en del på disse nye prosessorene så det kan nok hende at de ikke klarer å nå skikkelig gode frekvenser før på 65nm grunnet effektbegrensninger. Har forøvrig ikke hørt rykter om det, ikke engang på ryktemølla.com aka INQ, men Montecito er et "gammelt" design (har vært under utvikling lenge) så det ville ikke overraske meg. Intel var nemlig veldig ivrig på å strekke x86 pipelines på det tidspunkt Montecito ble påbegynnt. Heldig vis er ikke Intels designteam veldig overivrige på å herme etter hverandre.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
Til og med INQ er skeptiske til at AMD beholder "ledelsen"

 

It would be a real mistake for AMD to think it has a real edge in a battle which may only actually be a border skirmish so far.

 

Må bare si at jeg liker formuleringen til The Inquirer, skulle nesten tro de var amerikanere :roll: "Border skirmish".. høres ut som ett eller annet tatt ut fra C&C.

 

Jeg har ingen problemer med å skifte ut x86(har vel uttrykt meningen min om x86 før), mener det er på høy tid, millington blir sikkert bra. I det lange løp håper jeg Itanium kan bli ett bra alternativ, så faktisk at de allerede selger Itanium for workstation i en roadmap hos Intel. Kanskje low-voltage versjonen kan brukes i "bærbare" :green:

 

Så gjenstår det å se om "de grønne" går ned med x86 skuta eller om de finner på noe "innovativt", dvs utover å utsette det uungåelige. Gjør de det, får de en helt ny stjerne på min himmel. Tror forresten dette er aktuelt for problemstillingen denne tråden startet med.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
hehe LV itanium betyr 62W "max" TDP. Ikke veldig slepbart foreløpig.

Derfor jeg la til "". Synes faktisk man burde tenke litt nytt mht effekt-tapet, dvs i stedet for å se på denne varmen som ett problem, hvorfor ikke utnytte den? Skovarmere, gigantiske kjøleribber og bruke dem som panelovner, kanskje varme opp vannet til akvariefisker eller varme vannet til kaffetrakteren?

 

Husker der jeg skrev diplomoppgaven min stod det en litt eldre SUN workstation, på de varmeste dagene måtte den skrus av :) Ikke bare gikk alarmen pga overoppheting, men den genererte ekstreme mengder med varme ut i rommet(som var varmt nok fra før av).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...