Gå til innhold

400 GB harddisk i salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PS Data har lagt ut disken. Den koster litt over 3300,- Ikke et så dårlig kjøp hvis du trenger mye plass for en billig penge.

 

Bare et par ting jeg tenker på. Det kommer til å ta veeeeelig lang tid å formatere (for ikke snakke om defragmentere). Pluss å ta sikkerhetskopi av 400 GB er ikke så lett. Du trenger vell ca. 90 DVDer. Ser ut som den billigste/enkleste måten å ta kopi på er RAID 1.

Da CD-R kom hadde vi harddisker på ca. 2 GB. Altså trengte vi 4 plater for å kopiere ALT fra harddisken. Så kom DVD, men det tok så lang tid før formatkrigen ble noenlunde avklart, så innen da hadde vi 80 GB disker. Neste format for optisk lagring er de heller ikke enig om, men det ser ut som det blir mellom 30-50 GB. DETTE ER IKKE NOK! Vi trenger jo 300-400 GB på en plate (den nye "standarden" er jo ikke akkurat rett rundt hjørnet).

 

Bare noen tanker.

Lenke til kommentar
Overraskende god pris på en såpass ny vare.

 

-Stigma

Ja, jeg trodde den skulle koste rundt 5-7k, men heldig vis tok jeg feil. 2 sånne hadde ikke vært ille. 8,25k per GB. Hitachi er virkelig i støtet. De har kommet med gode, raske stille HD i den siste tiden. Men håper at prisen kommer til å gå ned noen kroner etter som tiden går. Ser i horisonten og 0,5TB er vel snart her.

Lenke til kommentar
PS Data har lagt ut disken. Den koster litt over 3300,- Ikke et så dårlig kjøp hvis du trenger mye plass for en billig penge.

 

Bare et par ting jeg tenker på. Det kommer til å ta veeeeelig lang tid å formatere (for ikke snakke om defragmentere). Pluss å ta sikkerhetskopi av 400 GB er ikke så lett. Du trenger vell ca. 90 DVDer. Ser ut som den billigste/enkleste måten å ta kopi på er RAID 1.

Da CD-R kom hadde vi harddisker på ca. 2 GB. Altså trengte vi 4 plater for å kopiere ALT fra harddisken. Så kom DVD, men det tok så lang tid før formatkrigen ble noenlunde avklart, så innen da hadde vi 80 GB disker. Neste format for optisk lagring er de heller ikke enig om, men det ser ut som det blir mellom 30-50 GB. DETTE ER IKKE NOK! Vi trenger jo 300-400 GB på en plate (den nye "standarden" er jo ikke akkurat rett rundt hjørnet).

 

Bare noen tanker.

Trenger jo ikke å formatere hele disken så ofte da.. jeg ville hatt 6 partisjoner, to på 15 gb (til 2x OS) og resten delt opp i 90Gb partisjoner.

100Gb platene har et par år igjen før de er ute til salgs ja :(

Lenke til kommentar
PS Data har lagt ut disken. Den koster litt over 3300,- Ikke et så dårlig kjøp hvis du trenger mye plass for en billig penge.

Tja, hvis man trenger svært mye plass (1TB+) kan det nok være praktisk og greit med noen få store disker enn mange små, men GB-prisen er ikke akkurat lav. Med en pris på over 8,2 kr/GB så er det hele 67% mer enn f.eks dagens 160GB-disker går for: ~4,9 kr/GB.

 

PS. Lurer på om de har fått med "native NCQ support" eller tviholder på den gamle PATA til SATA broen.

 

Edit: Jeg ser den har PATA-SATA-bro. Synd! Det ser forresten ut som 7K400 kun er en 5-platers versjon av 7K250 uten andre forbedringer enn flere plater. Mulig de lager en 4-platers versjon på 300GB, men jeg tviler på at vi får se noe lavere enn 300GB i denne disk-serien. Ytelsen ser ganske identisk ut bortsett fra èn test som viser ekstremt mye høyere ytelse. Tipper det er noe rart med den ene testen siden alle de andre testene viser nesten identisk ytelse.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
PS Data har lagt ut disken. Den koster litt over 3300,- Ikke et så dårlig kjøp hvis du trenger mye plass for en billig penge.

 

Bare et par ting jeg tenker på. Det kommer til å ta veeeeelig lang tid å formatere (for ikke snakke om defragmentere). Pluss å ta sikkerhetskopi av 400 GB er ikke så lett. Du trenger vell ca. 90 DVDer. Ser ut som den billigste/enkleste måten å ta kopi på er RAID 1.

Da CD-R kom hadde vi harddisker på ca. 2 GB. Altså trengte vi 4 plater for å kopiere ALT fra harddisken.  Så kom DVD, men det tok så lang tid før formatkrigen ble noenlunde avklart, så innen da hadde vi 80 GB disker. Neste format for optisk lagring er de heller ikke enig om, men det ser ut som det blir mellom 30-50 GB. DETTE ER IKKE NOK! Vi trenger jo 300-400 GB på en plate (den nye "standarden" er jo ikke akkurat rett rundt hjørnet).

 

Bare noen tanker.

Trenger jo ikke å formatere hele disken så ofte da.. jeg ville hatt 6 partisjoner, to på 15 gb (til 2x OS) og resten delt opp i 90Gb partisjoner.

100Gb platene har et par år igjen før de er ute til salgs ja :(

Vet at man kanskje ikke bør ha en 400 GB partisjon. Men hvis man deler den opp i mange får man jo fra A: til H: eller noe når man inkluderer optiske drev. Litt uoversiktelig til slutt kanskje.

 

Har ikke noe imot store harddisker, vil bare ha en mulighet til å ta sikkerhetskopi uten å kjøpe 100 DVDer.

Lenke til kommentar
Vet at man kanskje ikke bør ha en 400 GB partisjon. Men hvis man deler den opp i mange får man jo fra A: til H: eller noe når man inkluderer optiske drev. Litt uoversiktelig til slutt kanskje.

 

Har ikke noe imot store harddisker, vil bare ha en mulighet til å ta sikkerhetskopi uten å kjøpe 100 DVDer.

Hvorfor bør man ikke ha 400GB på en partisjon? Jeg ser ingen grunner til å ha mer enn 2 partisjoner (1 til OS og 1 til filer). Organisering gjør man ved å bruke mapper i stedet for partisjoner (eller sette opp virituelle partisjoner i windows som er mapper i den ekte partisjonen)

 

Sikkerhetskopi tar man selvfølgelig på en annen HD og ikke CD/DVD.

100 stk av billige DVD'er koster jo likevel 1500kr, dvs samme pris som man får 2 stk 160GB-disker for. Hvis du tenker på at DVD kun kan brennes en eneste gang og hvor mange timer med slit det er å brenne de, så rettferdiggjør det lett en 160GB-disk til å ta backup på. (3x160GB = 360GB, som bør være nok siden OS-partisjonen også tar noen GB)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...