Gå til innhold

Refleksjon: Hvor tok de vakre melodiene veien?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig bra artikkel!

 

Har ofte tenkt det samme. For meg var Heroes 2 lenge målestokken for det ypperste i spillmusikk, men så kom Baldur's Gate serien med sine atmosfæriske toner som passet spillet perfekt (mener fortsatt at BG 1 har tidenes beste musikk intro).

Tror dette med grå realistisk spillmusikk er noe som vil snu seg innen et par år, og at vi vil få en slags renessanse for denne tilsynelatende glemte kunsten.

 

Athelas

Lenke til kommentar

Godt poeng

 

Halvparten av opplevelsen i Final Fantasy VI var den geniale musikken. Sjøl synes jeg theme til Cyan/Doma-Castle var det beste, men alle ligger på høyt nivå. I senere FF spill er det også et par som skiller seg ut, men absolutt ikke alt. I de nyere reinkarnasjonene av spillene de nevnte så er ofte musikken bare piffa opp litt, ikke at det er ille (Metroid Prime's lava-bgm er rå), men det er liksom lite nytt. Når jeg titter på hylla med spill så ser jeg hva du mener. Det er ikke mange av de som har kommet de senere åra som har melodier man kommer til å kjenne igjen senere. Gitar-soloen i menyen på VietCong er en av de melodiene som skiller seg ut.

Lenke til kommentar

Når jeg hører eller tenker på musikk jeg hørte om og om igjen i barndomsåra kommer mange gode og fjerne minner tilbake, og da tenker jeg på hvor bra musikk det var/er. Og når artikkelforfatter hører den gode melodien fra FF7 så tenker han på hvor kult han hadde det når han satt og spilte det utrolige spillet om og om igjen.

 

Det jeg sier er at musikk som vekker gamle minner gir deg merkelig følelse som får deg til og tenke på ting som var for lenge siden.

Endret av banzay
Lenke til kommentar

Wow, kjenner meg skikkelig igjen i det du skrev om Streetfighter-musikken, hvis jeg konsentrerer med kan jeg fotsatt høre musikken på hvert eneste brett. :) Lette også febrilsk etter Legend of Zelda der, og heldigvis fant jeg det. Musikken i de to N64-spilla er så flott at jeg klarer ikke å fatte hvordan spilla ville vært uten. Legend of Zelda-musikken er i alle fall min favoritt. Likte også musikken i Kingdom Hearts, og hvem stod bak det? Jo, Square, selvfølgelig.

Lenke til kommentar

hear, hear!

 

All ny spillmusikk skal være så utrolig ambient eller tilpasset action-scener at den ikke har noen verdi utenfor spillene. Som f.eks. musikken i Warcraft III....en skuffelse i forhold til 2'ern. Når det gjelder FF-serien så syntes jeg VIII har den beste musikken, etterfulgt av VI og VII. FF-X har noen bra, men mesteparten av dem fenger ikke.

Jeg syntes også at musikken til disse nye "kule" spillene er dritkjip. Syntes ikke hip-hop og punk passer inn i spill i det hele tatt. Vil ikke ha noe hitliste innebygd i spillet.

 

Av de spillene jeg har spilt syntes jeg at disse har den beste musikken:

 

- Castlevania : Aria of Sorrow / Castlevania : Symphony of the night

- Warcraft 2

- Super Mario X

- Final Fantasy VII

- Red Alert

- DooM 1

- Megaman

- Zelda

- Chrono Trigger

- Jazz the Jackrabbit 2

Endret av tankbug
Lenke til kommentar

Musikken var best før i tiden, det er ingen tvil om. Hver gang jeg plukker Outlaws fra spillhyllen, forsvinner jeg i den geniale western musikken. Et annet godt eksempel er Grim Fandango, med sin geniale meksikanske jazz.

 

Men noen lyspunkt er det nå i dagens spill, spess Halo, som tørr å satse på litt anerledes musikk, og som lykkes til de grader.

Endret av The Lama
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...