Gå til innhold

Microsoft jobbet med MacBook Pro-lignende berøringsstripe for mange år siden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lenovo hadde det på X1 Carbon Gen 2, en funksjon som frustrerer mer enn den er til nytte.

 

 

Om noe sånt som dette skal fungere må det kommer fra Apple, rett og slett fordi de er de eneste som både lager maskinvare og programvare og selger det under ett uten konkurrenter på egen plattform. Det var ingen grunn for tredjepartsutviklere til å støtte Lenovos system da de kun var én av mange leverandører og kun leverte det på én av mange maskiner. Når Apple nå lanserer vil det fungere på et mye større antall maskiner (i prosent av alle som kjører OSX) og være støttet i OS på alle maskinene sånn at programmerere kan targete funksjonaliteten uten å være redde for trøbbel. 

 

Ideen er verken ny eller nyskapende, dette er et av de tilfellene der en eventuell suksess er helt betinget av gjennomføring og ingenting annet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nesten fascinerende å se hvor mange ideer som har vært tenkt, og til dels utprøvd, men som ikke har kommet noe sted før Apple har bygget videre på det. For en person som meg, som ikke kommer til å kjøpe en Macbook eller lignende med det første (ikke av ideologiske grunner), så er det trist å se hvor dårlig gjennomføringsevne MS til tider har.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Men vil dette da kreve ekstra innsats fra utviklere? Jeg er klar over at Apple har et større økosystem, men til tross for dette ville jeg aldri tilpasset programvaren min for å fungere med Apple sin Touch Bar. Det virker som en av de mange unødvendige tingene som man implementerer "dersom man har tid til overs" (noe som ikke alltid er tilfellet i software bransjen).

 

Ikke fordi at jeg har noe mot funksjonen, men hvis det krever ekstra arbeid i forhold til de andre operativsystemene er det er glemmesak for mange utviklere, meg selv inkludert. Det virker som en ikke-essensiell funksjon som vil være nyttig kun i bestemte situasjoner for mange programmer, så potensialet for at den blir glemt er stort dersom Apple ikke har bakt noen nyttige triks inn i MacOS som automatisk tilpasser Touch Baren uten involvering av utviklerne.

Endret av 0x000
Lenke til kommentar

Mange her som skriver at MS ikke hadde evne til å gjennomføre osv. Men det folk ser ut til å glemme er at MS aldri har forsøkt å gjennomføre dette, og mange andre ting de også har og fremdeles viser frem tidlig.

 

MS har inntil nylig så og si utelukkende vært en programvare og tjenestetilbyder. Og dette er fremdeles hovedbolken av virksomheten deres.

 

MS Research og andre avdelinger hos MS har imidlertid lenge holdt på med konseptutvikling, både på maskinvare og programvaresiden. Og de har flere ganger vært tidlig ute med konsepter.

 

Det har imidlertid vært opp til maskinvareprodusenter å finne interesse for å ta i bruk tingene MS har vist eksempler på, og dette har vært svært variabelt.

 

MS har de siste årene med sin relativt nye maskinvareavdeling fått mer gjennomslagskraft for utvikling av maskinvare, og vil på denne måten også ha større mulighet til å knytte sammen ny funksjonalitet i OS og i maskinvare. Et eksempel på dette er gjennomslaget til tablet PC som en etablert formfaktor, og utstrakt bruk av touchfunksjonalitet i et OS tradisjonelt forbeholdt desktop og tradisjonelle bærbare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For å lage ting som dette må man ha tre ting. Kontroll på OS, kontroll på HW, og en veldig stor markedsandel på eget OS. MS har to av disse, men ikke den tredje da det kun er en forsvinnende liten andel av windowsmaskiner som faktisk lages av Microsoft. Derfor er jeg fortsatt overbevist om at det kun er Apple som er i stand til å lansere denne typen funksjonalitet og faktisk gi den skikkelig verdi. 

Det samme problemet har MS nå med den nye fancy dial-greia si. Den er ikke utbredt og får derfor ikke programvarestøtte, og fordi den ikke har programvarestøtte er den ikke utbredt. 

Lenke til kommentar

For å lage ting som dette må man ha tre ting. Kontroll på OS, kontroll på HW, og en veldig stor markedsandel på eget OS. MS har to av disse, men ikke den tredje da det kun er en forsvinnende liten andel av windowsmaskiner som faktisk lages av Microsoft. Derfor er jeg fortsatt overbevist om at det kun er Apple som er i stand til å lansere denne typen funksjonalitet og faktisk gi den skikkelig verdi. 

Det samme problemet har MS nå med den nye fancy dial-greia si. Den er ikke utbredt og får derfor ikke programvarestøtte, og fordi den ikke har programvarestøtte er den ikke utbredt. 

 

Det er sant, men med akkurat Dial så har MS noe større sjanse for gjennomslag enn med mye annet. For det første er dette et produkt som i utgangspunktet er rettet mot grafikere. Dette kan utvides over tid, men det er der essensen i produktet ligger per nå.

 

Med SFP4 og nå Surface Studio har også MS lansert produkter veldig relevant og ikke minst veldig godt mottatt i denne bransjen, som heller ikke er så ensrettet mot Apple som de en gang var. Derfor tror jeg at relevant applikasjonstøtte for Dial ikke blir et like stort problem som for mye annet som kunne ha blitt lansert.

 

Og igjen, dette er teknologi MS har utviklet som de åpner for at deres partnere, eksempelvis Lenovo, HP, Dell med flere, kan videreutvikle og lage egne produkter av. Forskjellen er at der de tidligere kunne vise fram et konsept og så se om noen tok i bruk teknologien, kan MS nå gå mye lenger og lansere produkter som faktisk bruker teknologien. Og om produktene blir godt mottatt på et faktisk marked så er veien til at andre også tar det i bruk langt kortere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den krever litt innsats fra programmerer, men ikke mye. Tradisjonelt er OSX- og ios-utviklere veldig flinke til å støtte ny funksjonalitet som dette - det er en helt annen verden enn på Windows der late utviklere kun lager det som er absolutt nødvendig.

 

Merkelig generalisering. Jeg har sett dårlig programvare til både MacOS og Windows, men jeg har sett mer dårlig og mangelfull programvare til WIndows rett og slett grunnet hvor mange ganger større utviklerscenen er der.

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor du påstår at det er fundamentale forskjeller mellom utvikling av MacOS og Windows programvare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det påstår jeg rett og slett fordi det er sant. Når ikke engang Microsoft bryr seg om finish på plattformen sin kan man ikke vente særlig mer av utviklerne. Det finnes selvsagt fantastisk software på Windows også, men jevnt over er den langt mindre gjennomarbeidet enn på OSX.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Så nå knytter du Microsoft til at det er mer dårlig programvare som utvikles til Windows? Jeg synes det er vanskelig å ta den påstanden seriøst slik som du presenterer den. 

 

Jeg har erfaring med både OSX, Linux og Windows (MacBook Pro til programmering, WIndows 10 desktop til underholdning og Fedora på en eldre ProBook til noen få prosjekter) og observasjonen din stemmer ikke overens med mine erfaringer. Det eneste jeg vil si meg enig med er at MacOS er hakket mer pålitelig enn Windows, mens programvarekvaliteten har vært relativt god på begge plattformene. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diverse produsenter for spillutstyr, som Razer har jo lignende greier for utelukkende spill. Altså dynamiske skjermer på laptop som viser relevant info, basert på hvilket spill det er. Det er det støtte for en grei mengde spill. Finnes profiler og slikt til tastaturer som oppdager spill og slikt også.

 

Men det er jo ikke noen enhver spillutvikler bygger inn. Det er noe de gjør sammen med Razer (sikkert veldig enkelt). Så si alle windows laptoper kom med en slik Touchbar som på Mac. Da kan du ikke se vekk ifra at mange spill hadde begynte å vise informasjon der, hvis det var praktisk (og som en option). Så selv om MS kan gjøre akkurat dette, så kan de f.eks ikke på spillutviklere til å legge slik støtte til i sine programmer. De har veldig liten markedsandel i spillmarkedet. Ikke at Apple kan gjøre det heller da, men de kan gjøre det på andre områder hvertfall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...