Gå til innhold

Nå kan du sende idiotsikre Messenger-meldinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er på ingen måte en konspirasjonsteoretiker...  Tvert om, synes jeg nærmest alt jeg leser av den slags er oppspinn og noe som er forbeholdt individer jeg avstår fra å beskrive nærmere, i hvert fall med egne ord.

 

Men denne artikkelen synes jeg mangler noe, nemlig noen linjer om alle påstandene og uttalelsene som har kommet angående Facebook og samarbeid med myndigheter som NSA ol. 

 

Journalister, også IT-journalister, bør gjøre mer en å oversette en pressemelding.  Til det har vi bedre egnede fora som feks reklamekataloger og reklamebanners.  Noe tek.no også har nok av på sin side. 

 

 

Men fra kritikk til kritikk; jeg tror ikke, for ett eneste sekund at den nye versjonen med kryptering gjør meldinger umulige å lese for en tredjepart. 

 

 

 

Meldingene vil ifølge Facebook bare kunne leses på én enhet tilhørende den du kommuniserer med.

 

Akkurat dette blir svært enkelt å etterprøve. Mange av oss har flere enheter med iOS, så alt som skal til er å sende en kryptert melding fra feks iPhone til feks en kamerat, eller hvorfor ikke en elsker, bare for moro skyld.  For deretter å se hvorvidt meldingen kan leses på den gamle telefonen eller en iPad. 

 

Uansett nekter jeg å tro at det KUN er de to partene som kan tyde innholdet. 

Endret av formann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I stedet for å synse, anbefaler jeg deg å lese litt om teknologien bak, både fra Facebook selv, med whitepaper og fra Open Whisper System som lager Signal cryptoprotokollen.

http://newsroom.fb.com/news/2016/07/messenger-starts-testing-end-to-end-encryption-with-secret-conversations/

 

https://whispersystems.org/blog/facebook-messenger/

 

Whisper Systems og Signal Messenger er anbefalt av Snowden, så jeg antar at de er ganske opptatt av ryktet sitt.

 

Også ganske sikker på at kryptosamfunnet kommer til å gå Messenger i sømmene og finne ut om det de sier holder hold.

 

Jeg sier ikke at du nødvendigvis skal ha liv-eller-død samtaler via Messenger, men jeg tror du kan anta at det du sier i en ende-til-ende kryptert samtale i Messenger er sikkert nok for de fleste andre anledninger.

 

W

 

 

Jeg er på ingen måte en konspirasjonsteoretiker...  Tvert om, synes jeg nærmest alt jeg leser av den slags er oppspinn og noe som er forbeholdt individer jeg avstår fra å beskrive nærmere, i hvert fall med egne ord.

 

Men denne artikkelen synes jeg mangler noe, nemlig noen linjer om alle påstandene og uttalelsene som har kommet angående Facebook og samarbeid med myndigheter som NSA ol. 

 

Journalister, også IT-journalister, bør gjøre mer en å oversette en pressemelding.  Til det har vi bedre egnede fora som feks reklamekataloger og reklamebanners.  Noe tek.no også har nok av på sin side. 

 

 

Men fra kritikk til kritikk; jeg tror ikke, for ett eneste sekund at den nye versjonen med kryptering gjør meldinger umulige å lese for en tredjepart. 

 

 

 Meldingene vil ifølge Facebook bare kunne leses på én enhet tilhørende den du kommuniserer med.

 

Akkurat dette blir svært enkelt å etterprøve. Mange av oss har flere enheter med iOS, så alt som skal til er å sende en kryptert melding fra feks iPhone til feks en kamerat, eller hvorfor ikke en elsker, bare for moro skyld.  For deretter å se hvorvidt meldingen kan leses på den gamle telefonen eller en iPad. 

 

Uansett nekter jeg å tro at det KUN er de to partene som kan tyde innholdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Meldingsappen har fått ende-til-ende-kryptering som gjør at selv ikke Facebook kan snoke.

 

 

 

Denne påstanden er bare å kaste ut av vinduet med en gang. Om Facebook ønsker å lese meldingene som sendes så får de det til, og applikasjonen tviler jeg på er designet slik at ikke NSA kan snoke. 

Lenke til kommentar

Tek har klart å oversette brosjyren og pressemeldingen.

Hva med litt journalistikk her? Spørsmål ved det hele? I og med at dette er den samme Facebook som (høyst sannsynlig) lobbyet for CISA; bruker mikrofonen til å lytte når appen kjører i bakgrunnen; fordølger deg på nettet, selv uten at du har konto (i større grad enn "vanlig" reklame gjør)?

 

Open(fixed it) Whisper Systems og Signal Messenger er anbefalt av Snowden, så jeg antar at de er ganske opptatt av ryktet sitt.

 

Hvis de var opptatt av ryktet sitt hadde de ikke tvunget brukere til å installere via GApps, tvinget bruk av GCS, tvunget deg til å bruke Google Chrome og Chrome App for Signal Desktop. Mitt inntrykk av OWS har i alle fall vært noe nedadgående i det siste...

At Snowden fortsatt anbefaler dem, eller i det minste har kommet med litt kritikk, finner jeg merkelig, med tanke på hvor hardt OWS tydeligvis satser på Google som samarbeidspartner og hvor mye Snowden har advart mot Google.

Endret av Lutra
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...