Gå til innhold

TEST: Motorola Moto G4 Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Moto G4 mangler fingersensoren fra Plus-modellen, og tester ute i den vide verden omtaler at den ikke har "Turbo"-laderen, altså hurtiglader. Akkurat ladertype er ofte litt opp og ned rundtom i verden, og vi har ikke hatt salgspakke av vanlige Moto G4 inne ennå. Det skiller 500 kroner i utsalgspris mellom dem. Brukeropplevelse i menyer burde være den samme, og hvis du har hurtigladere liggende fra før, noe en del etter hvert har, er det ikke sikkert akkurat den er så viktig uansett. Men alt tyder på at det er stor forskjell på kameraet.

 

Spesifikasjonsmessig likner kameraet i vanlige Moto G4 mer på det vi pleier å finne i prisklassen - så er man opptatt av mobilfoto ligger hovedforskjellen der.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tabellen har et bredt utvalg av modeller mellom middelsjiktet og toppen av prisstigen, og ble rett og slett litt lang til å ta med mer. Men enig i at det ville vært en fornuftig telefon å ta med.

 

Nexus 5X har følgende stats; Geekbench - 3239, 3D Mark Unlimited - 18762 og AnTuTu - 45522.

 

Den store forskjellen i 3D Mark skyldes nok at Adreno 418-GPU-en som sitter i SD808 er en del kvassere enn Adreno 405. Den har høyere hastighet og flere regneenheter enn 405 som sitter i denne. Hvis du vil ha høyest teoretisk ytelse, og muligens den mest fremtidssikre telefonen i sin prisklasse med tanke på spill, er det Nexus 5X som gjelder :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ser at denne får 10/10 på kamera. LG G5 får 9/10. Har denne virkelig bedre kamera enn G5? Eller kompanserer dere for at den er så mye billigere? Isåfall hvorfor? Jeg kommer hit for å lese om hvor bra telefonen faktisk er og da er ikke prisen relevant for meg.

Lenke til kommentar

Jeve Stobs: Der skal jeg være så ærlig å si at jeg rett og slett ikke vet. Men jeg tror ikke det.

 

Vi hadde store forventninger til Moto G4 Plus, men at den skulle være så god på helheten, og kameraet spesielt, var litt uventet. Derfor tok jeg meg en liten runde på nettet for å se hvordan andre tester lå an etter at denne var ferdig skrevet. Bare for å se om jeg hadde glemt noe viktig som burde påvirke resultatet, eller om noe tydet på at jeg hadde overvurdert kameraet.

 

Foruten The Verge, som må ha fått en defekt enhet, virker de fleste å være enige om at kameraet i Moto G4 Plus bokser langt utenfor sin vektklasse. Spørsmålet er hvor langt. DxOmark plasserer den på linje med iPhone 6S Plus, men selv om de utelukkende jobber med kamera og garantert er flinke på det de gjør, har vi stusset litt over enkelte resultater derfra tidligere.

 

Resultatet er at vi trekker med oss Moto G4 Plus og et lite utvalg telefoner, sannsynligvis i løpet av den kommende uka, for å forsøke å plassere Moto G4 Plus-kameraet et fornuftig sted på prisstigen.

 

Det sagt så er pris alltid et element hos oss, og at vi er såpass trygge på tiern skyldes delvis at ingenting annet i prisklassen kommer i nærheten av kamerakvaliteten her. Men vi ønsker både å ha en riktig vurdering relativ til pris og konkurrenter, og en riktig objektiv vurdering av renspikket kamerakvalitet. Så hvis alt går etter planen ser du en artikkel om sistnevnte på Tek om ikke så lenge :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man kan få tidligere flaggskip som lg g4 og nexus 5x til 500 kr mer enn denne, skal det hardt gjøres å rettferdiggjøre en mellomklassetelefon som denne. Når i tillegg the verge slakter ytelsen og andre testere også kommenterer den, så bør man kanskje tenke seg om to ganger. Tek.no har mistet mye kredibilitet på kameratesting i min bok etter å ha vurdert sony som gode.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dårlig tittel som har dobbelbetydning. Og når dobbeltbetydningen veier motsatt i forhold til hverandre så..

 

 

Du får ikke en bedre mobil til 2500 kroner

 

 

"Det finnes ikke en bedre mobil som koster så lite som 2500 kroner" - litt bedre (kanskje ikke perfekt)

Lenke til kommentar

G: Du har et poeng der. Jeg tok vekk den opprinnelige vinklingen til fordel for forsidevinklingen som uansett er bedre.

oystein86 & Du veit ikkje ka du snakka om: Fjorårets toppmodeller kan, avhengig av hva du ser etter være gode konkurrenter. Men få av dem er helt nede i denne prisen. Xperia Z5 Compact er tett og rask, men koster fortsatt nesten 4000 kroner. LG G4 koster 800 kroner mer enn denne, og det er jo et greit hopp gitt at dette ikke er en kjempedyr telefon i utgangspunktet. Utenom Sonys telefon er det også langt mellom de værsikrede modellene.

Jeg har lest The Verge-testen, og jeg la også merke til at de skryter av ytelsen i HTC A9. En telefon vi overhodet ikke fikk god ytelse ut av. En ting jeg nesten ikke har sett etter siden, fordi omtrent ingen telefoner har støttet det etter den, er mulighet for å integrere minnekortlagring med hovedlagring i telefonen. Og det har faktisk Moto G4. Sett tilbake på A9-testen og kontrastene til den, samt den stadig større stabelen av utsagn om at Googles løsning for integrering av minnekortlagring er for dårlig, mistenker jeg sterkt av problemet lå der. Selv med noen av markedets raskeste minnekort i bruk.

The Verge nevner ikke om de har brukt funksjonen i sin test - med mindre jeg har oversett noe. Men like fullt skal jeg forsøke å gjøre det med testproduktet vi har, for å se om jeg kan "oppnå" det samme resultatet.

Ellers er alt bare ganske merkelig med den testen. Kameraytelsen er bedømt som meget god mange steder, men ikke på The Verge. De nevner dessuten en forsinkelse ved titting på bilder man alt har tatt, og en animasjon som delvis snur skjermen på vei fra kamera til siste fotografi når man sveiper fra høyre til venstre. Ingenting av dette skjer med vårt testeksemplar - og spesielt animasjonen er jo noe vi burde lagt merke til i så fall.

Påstanden om at tastene henger seg på skjermen etter trykk kjenner jeg overhodet ikke igjen i vårt testeksemplar. Den er utmerket å trykke på og helt uten forsinkelse - her som de aller fleste steder ellers.

Det kan også hende det kun er snakk om et godt gammeldags defekt eksemplar. Vi pleier å bytte testeks når slikt skjer, selv om det er tidkrevende å i praksis starte testingen på nytt. Vi byttet HTC A9 én gang - men brukte minnekort som intern lagring mesteparten av tiden på begge. Noe som kanskje ikke burde vært gjort, i etterpåklokskapens lys. iPhone 6S Plus byttet vi hele tre ganger - før vi endelig fikk bekreftet at deler av iCloud rett og slett var nede i testperioden, og forårsaket tidvis lange ventetider på enkelte av telefonens funksjoner.

Amerikanske produkter påvirkes dessuten ofte tungt av operatørene som gjerne vil ha sine små og store endringer inn i menyene. The Verge beskriver menyene som rene, så de store visuelle forskjellene er det åpenbart ikke snakk om, men det er heller ikke umulig at det er gjort uheldige endringer under panseret. Operatørene der borte har for eksempel historikk på å mislike hotspot-funksjonen sterkt, slik at den er sperret i enkelte telefoner. Enten i programvaren, eller via meldinger i operatørens nett.

Uansett er Moto G4 Plus så klokkeren i vårt testeksemplar at skulle jeg kjøpt meg en ny telefon nå, hadde jeg rett og slett kjøpt denne. Hvorfor betale to til tre ganger så mye når ytelsen her oppleves som så bra?

Angående Sony og kamerakvalitet - de har sakket litt akterut noe som reflekteres i det siste årets tester og samletester. Pussig, ettersom andre får mer ut av deres egne brikker for tiden.

 

(edit)

Beklager lengden på dette svaret. Men det er så mystisk når sånne ting dukker opp, at jeg også gjerne vil finne ut av hva det kan skyldes.

 

KrissLH: Ikke som jeg vet. Jeg har lett litt uten å finne. Kan forhøre meg med Motorolas PR-byrå for å høre om dette er fortroppen, eller den ene utvalgte modellen for  Norden :)

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

@fjarle Takk for utfyllende svar! Hvordan er HTC 10 med sd-kort? Den har også mulighet for integrasjon av sd-kortet. Hører om mange med samsung s7 som sliter med ytelse på hele telefonen med sd-kort. Google prøvde å avskaffe svineriet, men den gjengse android-brukeren tviholder jo på skiten. Så da bygde de nok en rotten implementasjon for å tilfredsstille hylekoret en stund.

 

Angående sony, så tilhører jeg nok kategorien som mener at de aldri har vært gode på kamera. Bare skryt og tull. Fikk ikke mange fine bilder fra z3 compact i alle fall. Eksponering og farger har rett og slett vært lite tiltalende. Hvordan kan du påstå at dere trekker for dette når X performance får 9/10 hos dere og en firer på terningen hos dinside der de spesifikt sier at kameraet ikke er som forventet på en så dyr telefon. Er dere sponset av sony eller andre produsenter (et spørsmål - ikke en påstand)?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

oystein86: Det var ikke jeg som testet HTC 10, så jeg har egentlig bare brukt den litt på siden i etterkant for å få et inntrykk. Dermed har jeg heller ikke aktivert den typen funksjoner. Uten det aktivert er den rimelig klokkerein på ytelse. Ikke merket noe til urimelig lange stopp i det hele tatt.

 

Vi er ikke sponset av noen, og vår redaksjon jobber uavhengig og uvitende om hva den kommersielle avdelingen sysler med. Kameraet på X Performance er ikke fullt på høyde med de aller beste, men det er heller ikke kjempedårlig. God ytelse, god byggekvalitet og vanntett telefon ledet til den karakteren. Hvis vi hadde vært sponset tror jeg Sony hadde vært rimelig misfornøyd med valuta for pengene på; Xperia XA, Xperia X og Xperia M5, for å nevne noen. Alle telefoner som i varierende grad ikke har levd opp til forventninger eller pris.

 

Du veit ikkje ka du snakka om: Nei, den er unntaket prismessig, og leverer bedre målt ytelse - om enn knapt (ingen?) merkbar forskjell i opplevd ytelse. Men den er ikke værbestandig, og i et land som Norge er det verdt en del. Gitt at normal minnekortbruk ikke påvirker ytelsen på Moto G4 Plus såvidt jeg kan se, er også den luken en fordel. Men her er det prioriteringer. Det er god grunn til at den er nevnt som alternativ i konklusjonen her :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fjarle, Nexus koster faktisk nøyaktig like mye hvis du tar utgangspunkt i 16 GB-modellen. Pluss på 300 og man får 32 GB. Jeg kan ikke se hvorfor denne Moto-en skulle være et bedre kjøp.

 

*plass til minnekort. (og to sim for de som trenger det)

*Bedre batteritid

*Bedre kamera

 

Men moto g4 har lavere ytelse siden nexus 5x har SD808 som yter en del bedre, spesielt på grafikksiden. Dette er dog noe man omtrent aldri merker med mindre man spiller tyngre spill.

 

Så får man selv vurdere om man verdsetter ytelse og raskeste android oppdateringer over de andre punktene. Motorola er også svært raske på android oppdateringer, min Moto X play fikk 6.0.1 svært kjapt etter det kom ut.

 

Mye for pengene begge telefonene.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Mgut: Vi kan prøve, men jeg tror ikke sjansene er veldig gode. Lenovo har så smått begynt å etablere seg i Norden på mobilfronten, og vi har faktisk en Lenovo-telefon i testkøen nå. Men i utgangspunktet er det kun nye modeller fremover som vil komme hit, og ikke eldre. Vi har allerede undersøkt muligheten for at Vibe P1 kunne komme (5 000 mAh), men den var visst ikke på vei. Erfaringsmessig er det tynt med testprodukter for modeller som ikke skal selges i et marked, så vi måtte eventuelt sett om vi fikk tak i på annet vis.

 

Det er også litt usikkert om vi har tid - vi har nesten alltid en kø stående av produkter som skal testes - så det må nesten sjekkes på flere hold før det er mulig å si noe sikkert om hva som går. Fremover kommer vi i hvert fall til å teste Lenovo-produkter, og Zuk Z1 nærmer seg ett år i handelen nå, så rundt høsten kan det fort tenkes at den blir avløst av noe vi enklere får tak i :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...