Gå til innhold

Disse mobilene selger best


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

De ferreste kjøper vel mobil direkte fra Telenor eller Telia?

 

Man trenger ikke særlig stort utvalg for at det skal være statistisk signifikant, så lenge ikke gruppene er veldig forskjellige. 

 

 

Det er bare om utvalget er tilfeldig. Her er utvalget kunder av en bestemt aktør, og er derfor ikke et tilfeldig utvalg som kan representere hele befolkningen i en vitenskapelig statistisk sammenheng. 

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer tydelig frem at vi har mye penger i hvert fall fall. Kjenner jeg nesten synes synd på folk (snakker ikke om alle så klart) som bare kjøper S7 eller 6S fordi de trykkes opp i ansiktene deres. Bare se hva man kan få for 4000-4500. Plukker men riktig så får man telefoner som er fylt på høyde med mange telefoner til flere tusen kroner mer. De mangler kanskje noen gimmick funksjoner som man uansett slutter å bruke etter et par uker (scrolle med øynene f.eks.??).

 

Skulle jeg kjøpt telefon i dag hadde det blitt oneplus 3. Menn venter og ser hva HTC klarer å få til med Google/Nexus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De ferreste kjøper vel mobil direkte fra Telenor eller Telia?

 

Man trenger ikke særlig stort utvalg for at det skal være statistisk signifikant, så lenge ikke gruppene er veldig forskjellige. 

 

https://www.komplett.no/subcategory/21064/mobiltelefon?sort=OrderedTimes_bf%3ADESCENDING

 

I komplett sin "statistikk" er iPhone 6S på 6. plass. Veldig forskjellig fra Telia og Telenor. Spesielt Galaxy S5 Neo på 2. plass.

 

Teller du sammen de 6(?) versjonene av Galaxy S7 Edge er det jo en klar salgsvinner hos komplett, som langt overgår konkurrentene, der iPhone 5S sannsynligvis har den egentlige 2. plassen.

 

Telenor og Telia driver jo og veldig mye reklame for Samsung og Apple, da dette selger. Dermed så forsterker de denne effekten. Likevel er det klart at Apple og Samsung selger klart mest. Fordelingen og rangeringen mellom dem og ulike modeller blir derimot litt mer uklart. Hovedtrekkene derimot stemmer nok. Ville og tro at det er mer Apple generelt i nettet i Norge, selv om Samsung har begynt å selge veldig bra i det siste så har nok Apple langt flere iPhone 4 og 5 enheter enn eldre Galaxy telefoner. Hvordan det er med iPhone 6 og Galaxy 6/7 vet jeg ikke.

 

 

Virker ellers som om Telia selger mer Apple enn Telenor. Merkelig, da jeg synes Telenor har mer reklame for Apple telefoner enn Telia har.

 

Kommer tydelig frem at vi har mye penger i hvert fall fall. Kjenner jeg nesten synes synd på folk (snakker ikke om alle så klart) som bare kjøper S7 eller 6S fordi de trykkes opp i ansiktene deres. Bare se hva man kan få for 4000-4500. Plukker men riktig så får man telefoner som er fylt på høyde med mange telefoner til flere tusen kroner mer. De mangler kanskje noen gimmick funksjoner som man uansett slutter å bruke etter et par uker (scrolle med øynene f.eks.??).

 

Skulle jeg kjøpt telefon i dag hadde det blitt oneplus 3. Menn venter og ser hva HTC klarer å få til med Google/Nexus.

Hvilke gimmicker er det i iPhone 6S og Galaxy S7? Du finner ikke mye for å si det slik.

 

Telefonene som koster mer er og bedre på mange områder. Du får mer for mer penger. Det kan du se i bare ren objektiv hardware. Får du noe som er godt nok for deg, og utfører de samme oppgavene så godt som like bra til 4000-4500 kr? Sannsynligvis. Det betyr ikke at de er like gode av den grunn. Galaxy S7 er f.eks helt åpenbart bedre enn OnePlus 3, med mindre du har spesielle preferanser. Så på et generelt basis.

Lenke til kommentar

Grunnen til at folk kjøper hos Telia/Telenor er vel at de der får "billige" telefoner med høy månedspris mot å binde seg til en avtale på et år. Fjernet man muligheten til denne avbetalingen ville nok salget av mellomklasse mobiler vært mye høyere, folk ville trolig passet bedre på telefonene sine i tillegg og sansynligvis beholdt dem lengre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at folk kjøper hos Telia/Telenor er vel at de der får "billige" telefoner med høy månedspris mot å binde seg til en avtale på et år. Fjernet man muligheten til denne avbetalingen ville nok salget av mellomklasse mobiler vært mye høyere, folk ville trolig passet bedre på telefonene sine i tillegg og sansynligvis beholdt dem lengre.

 

Omtrent likelydende tilbud, inkl. binding, får man jo hos de store kjedene også, så argumentet ditt om at DET er grunnen til at folk handler direkte fra operatørene holder ikke vann.

 

Nå regner jeg med at dette er salg kun direkte fra Telenor og Telia, altså operatørenes respektive nettsider og de heleide utsalgsstedene, henholdsvis Telenorbutikken og Telebutikken. Så salg med binding hos Elkjøp, Expert, Lefdal m.fl. ikke er med i denne statistikken.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...