Gå til innhold

Denne LED-pæren ligner ikke på andre LED-pærer


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Og pæren er ikke rund, den består av flere flate biter som er satt sammen. Dette er ment som et designelement, og i produktbildene fra produsenten benyttes ofte pæren uten lampeskjerm – for eksempel hengende rett ned i en lampettledning.

Merk at pæren ikke er egnet for bruk uten skjerm eller annen diffusor. Det er en grunn til at vanlige E27 LED-pærer utstyres med diffus glasskuppel. De små LED-ene blir ekstremt blendende og plagsomme for synet uten skjerming eller diffusor. Det såkalte designelementet er altså fullstendig meningsløst ettersom pæra bør stå et sted uten direkte innsyn.

 

Randominated: Jeg tror denne pæra har godt over normal kjøling til å være E27 LED og dermed gode forutsetninger for et langt liv. De vanlige glasskuplene er som nevnt viktig for å redusere blendingen, men den hindrer også direkte luftavkjøling. Vanlige E27 LED avkjøles i hovedsak bare av sokkelen og den ugjennomsiktige kragen rundt sokkelen. Varmen må også ledes dit.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kunne aldri tenke meg å kjøpe en slik "lysprodusent" med LED som formidler, uten at lyset ble spredd før det når øyet. Er helt uaktuellt for meg å ha slike plagsomme LED-lys som man av og til sveiper med synet og er nødt å stirre direkte på. Det er for kraftige som Simen1 nevner.

 

Det er også hovedgrunnen for at jeg utsetter innkjøp av LED til spotlights i stuen. Jeg synes halogen spotlighs blir litt på kanten sterkt, så jeg dimmer dem ned litt. Og disse halogen-pærene har jo en mye jevnere lysdistribusjon enn hva LED har på sine små millimeter. Så selv om disse lyskildene er nesten sammenliknbare (LEDs vs. halogen), så foretrekker jeg enda halogen.

 

Men, jeg står klar til å hoppe over til LED, når de blir litt rimeligere, og hvor utvikler har tenkt på følgene med blending på en bedre måte enn de LED-pærene som man finner i de fleste norske butikker.

 

Det er også mulig at LEDs fremdeles har et litt for blått lys i seg, selv om det skjer en utvikling. Nå kommer jo Phillips ut med datamonitorer som har mindre blått lys, så kanskje dette blåe lyset også finnes i de varmeste LED-pærene?

 

Blått lys skal visst kunne skade øye påstår Phillips i sin reklame (Phillips Softblue). Er det reellt, eller bare en salgsgimmick?

 

http://www.provideocoalition.com/the-new-monitors-of-2016-will-be-at-ces

 

monitors2016_philips03.jpg

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Softblue handler nok mye om markesføring, i dette tilfellet om å sammenligne med verstingene på markedet og deretter overdrive fordelene og konkurrentenes ulemper.

 

Ellers så er jo indirekte belysning konge når det kommer til behagelig lys. For eksempel ser jeg ingen problem med uskjermede LED-lister bare de lyser direkte på vegg eller tak, uten fare for at noen skal stikke hodet/synet inn i den direkte lyskjeglen eller at det står blanke gjenstander der.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En får ta godt vare på kvitteringen og håpe nettbutikken eksisterer i noen år. Levetiden har jeg svært liten tro på.

 

Selv har jeg mye dårlig erfaring med led belysning fra ikke store anerkjente leverandører. Mye har takket for seg før to år. Det er robustheten i elektronikken som teller.

 

Kan jo nevnte at lyspærer med to lystrinn, ved hjelp av tilsvarende trykking på lysbryter har vært i flere år. Det har vært kjekt på bad o.l. der man ønsker dempet belysning ved f.eks. nattvandring på do...

Lenke til kommentar

De beregnede levetidsverdiene må tas med en GROV klype salt.

 

- Hilsen en som selger pærer

Oppført levetid på pærene går ut ifra snittbruk på 2,7 timer/døgnet. Noe som blir under 27.000 timer på de 27årene.

 

Jeg har billige GU10 LED fra Kina som har stått på i gangen siden våren 2012, ingen av de 8 pærene har blitt byttet og de har stått på i over 30.000 timer. Det som tar knekken på LED er varme og/eller elektronikken som er forankoblet.

 

Hilsen en som monteres og kobler....

 

Jeg kunne aldri tenke meg å kjøpe en slik "lysprodusent" med LED som formidler, uten at lyset ble spredd før det når øyet. Er helt uaktuellt for meg å ha slike plagsomme LED-lys som man av og til sveiper med synet og er nødt å stirre direkte på. Det er for kraftige som Simen1 nevner.

 

Det er også hovedgrunnen for at jeg utsetter innkjøp av LED til spotlights i stuen. Jeg synes halogen spotlighs blir litt på kanten sterkt, så jeg dimmer dem ned litt. Og disse halogen-pærene har jo en mye jevnere lysdistribusjon enn hva LED har på sine små millimeter. Så selv om disse lyskildene er nesten sammenliknbare (LEDs vs. halogen), så foretrekker jeg enda halogen.

 

Men, jeg står klar til å hoppe over til LED, når de blir litt rimeligere, og hvor utvikler har tenkt på følgene med blending på en bedre måte enn de LED-pærene som man finner i de fleste norske butikker.

 

Det er også mulig at LEDs fremdeles har et litt for blått lys i seg, selv om det skjer en utvikling. Nå kommer jo Phillips ut med datamonitorer som har mindre blått lys, så kanskje dette blåe lyset også finnes i de varmeste LED-pærene?

Har selv halogen i stuen. Grunnen til det er at neddimming av LED senker ikke kelvin gradene/fargetemp. Noe halogen gjør, ved å dimme ned vil halogen gi tilsvarende fargetemp. som levende lys.

 

LED har ikke blått i dem. De billige har ofte en slags grønnskjær i dem som ikke er noe fint. Mye har skjedd de siste 3-4 årene, LED har blitt mye bedre og billigere men du må ikke se på LED pærer som IKEA, Biltema etc. selger.

Lenke til kommentar

En får ta godt vare på kvitteringen og håpe nettbutikken eksisterer i noen år. Levetiden har jeg svært liten tro på.

 

Selv har jeg mye dårlig erfaring med led belysning fra ikke store anerkjente leverandører. Mye har takket for seg før to år. Det er robustheten i elektronikken som teller.

 

Kan jo nevnte at lyspærer med to lystrinn, ved hjelp av tilsvarende trykking på lysbryter har vært i flere år. Det har vært kjekt på bad o.l. der man ønsker dempet belysning ved f.eks. nattvandring på do...

 

 

Jeg har kun en erfaring, som blir lite. Men, jeg kjøpte en gang to ekstra kraftige proff LED, fra Electroscandia. Satte disse i en sånn opp+ned utelampebelysning. Dessverre så finnes det ikke pustehull i armaturen. Men, det var nå en minst 5 centimeter fram til glassyttervegg (flat "linse"), så litt luft var det  jo der. Uansett så varte ikke disse så mange måneder som jeg hadde håp om. Spesiellt siden det var proffutgaver (tror jeg).

 

Så den der påstanden fra Membership Expired holder kanskje litt vann, men man skal ikke forvente at profft alltid overstiger billig på kvalitet. Jeg ble ihvertfall svært skuffet, iom. at jeg gikk litt ekstra inn for å få noe som skulle være litt mer enn bare bra.

 

Så neste gang når jeg ble nødt å bytte, så kjøpte jeg Ikea. De har vart lengre, men de har litt mindre watt enn di gedigne proff LED-pærene. De har GU10 sokkel. Spotlights-utforming.

 

Wattstyrke kan jo være et av svarene for hvorfor det gikk som det gikk i akkurat den armaturen.

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

LED har ikke blått i dem. De billige har ofte en slags grønnskjær i dem som ikke er noe fint.

Hvite LED har alltid blått i seg. Som kjent er hvit "farge" egentlig en blanding av alle fargene, deriblant blått. Spørsmålet er hvor mye blått de har og der varierer svaret mye med ulike produkter. Men til felles for alle hvite led som brukes i belysning så er de basert på ensfarget blåfarge, der fargen "splittes" opp til andre farger i spekteret ved hjelp av minst tre fosforiserende stoffer og noen ganger også med nanokuler av glass. Slik ser et typisk LED lysspekter ut:

 

nfhbed.gif

 

Den blå toppen er det som LEDen (silisiumbrikken) emitterer direkte. Den andre toppen er det de fosforiserende stoffene emitterer. Resultatet er omtrentlig hvit for menneskelige øyne og det er godt mulig å måle en fargetemperatur selv om kurven ikke følger dagslys-spekteret. Den viste kurven kan se hvit ut, men vil likevel gi merkelig fargegjengivelse av objekter med smale refleksjonsspektere. For eksempel vil en turkis og en blå sofa som står ved siden av hverandre og ser like lyse ut i dagslys kunne se veldig forskjellig ut når kvelden kommer og man skrur på LED-belysningen. Som du ser av kurven over så vil den turkise plutselig se veldig mye mørkere ut enn den blå. Tilsvarende med gulgrønn vs dyp rød.

 

Så selv om ikke LED-lyset ser blådominert ut så inneholder det veldig forskjellig mengde av de ulike bølgelengdene og kan skape merkelige fargeoppfatninger av ting som belyses.

 

Til sammenligning: Slik ser spekteret for glødetrådspærer ut:

incandescent_spectrum_graph.jpg

Og sånn ser sollysets spekter ut:

solarspectrum2.png

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har selv halogen i stuen. Grunnen til det er at neddimming av LED senker ikke kelvin gradene/fargetemp. Noe halogen gjør, ved å dimme ned vil halogen gi tilsvarende fargetemp. som levende lys.

 

LED har ikke blått i dem. De billige har ofte en slags grønnskjær i dem som ikke er noe fint. Mye har skjedd de siste 3-4 årene, LED har blitt mye bedre og billigere men du må ikke se på LED pærer som IKEA, Biltema etc. selger.

Ikke noe problemer med LED-pærer fra IKEA. Jeg har flere av disse og fargen på disse er mye bedre enn mye jeg har prøvd. Ganske fint lys, selv om det ikke er perfekt når det dimmes. Men sammenlignet med hva du får for prisen så syns jeg IKEA-pærene er verdt det.

 

Når det gjelder dimming av LED så finnes det i dag pærer som endrer fargetemperatur, så selv ser jeg ikke lenger noen grunn til å beholde halogen.

http://lumens.no/products/6w-gu10-2800-2200k-switch-350lm-40

 

Pærer fra Lumens er det beste jeg har prøvd hittil og bruker Infinity pærene i stua.

Endret av fUsiOn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De beregnede levetidsverdiene må tas med en GROV klype salt.

 

- Hilsen en som selger pærer

Oppført levetid på pærene går ut ifra snittbruk på 2,7 timer/døgnet. Noe som blir under 27.000 timer på de 27årene.

 

Jeg har billige GU10 LED fra Kina som har stått på i gangen siden våren 2012, ingen av de 8 pærene har blitt byttet og de har stått på i over 30.000 timer. Det som tar knekken på LED er varme og/eller elektronikken som er forankoblet.

 

Hilsen en som monteres og kobler....

 

Jeg kunne aldri tenke meg å kjøpe en slik "lysprodusent" med LED som formidler, uten at lyset ble spredd før det når øyet. Er helt uaktuellt for meg å ha slike plagsomme LED-lys som man av og til sveiper med synet og er nødt å stirre direkte på. Det er for kraftige som Simen1 nevner.

 

Det er også hovedgrunnen for at jeg utsetter innkjøp av LED til spotlights i stuen. Jeg synes halogen spotlighs blir litt på kanten sterkt, så jeg dimmer dem ned litt. Og disse halogen-pærene har jo en mye jevnere lysdistribusjon enn hva LED har på sine små millimeter. Så selv om disse lyskildene er nesten sammenliknbare (LEDs vs. halogen), så foretrekker jeg enda halogen.

 

Men, jeg står klar til å hoppe over til LED, når de blir litt rimeligere, og hvor utvikler har tenkt på følgene med blending på en bedre måte enn de LED-pærene som man finner i de fleste norske butikker.

 

Det er også mulig at LEDs fremdeles har et litt for blått lys i seg, selv om det skjer en utvikling. Nå kommer jo Phillips ut med datamonitorer som har mindre blått lys, så kanskje dette blåe lyset også finnes i de varmeste LED-pærene?

Har selv halogen i stuen. Grunnen til det er at neddimming av LED senker ikke kelvin gradene/fargetemp. Noe halogen gjør, ved å dimme ned vil halogen gi tilsvarende fargetemp. som levende lys.

 

LED har ikke blått i dem. De billige har ofte en slags grønnskjær i dem som ikke er noe fint. Mye har skjedd de siste 3-4 årene, LED har blitt mye bedre og billigere men du må ikke se på LED pærer som IKEA, Biltema etc. selger.

 

Jeg har kjøpt meg ulovlige glødepærer som varer i minimum 25000 timer (det er (var) ikke tillatt å produsere glødepærer som varte mer enn 10000 timer før de ble ulovlig. Gjør et søk på "Planned obsolescence" hvis du ikke tror meg) Har nok til å vare meg resten av livet. Grunnen for min del er at jeg slipper den ekstreme elektromagnetiske strålingen fra LED/halogen pærer. Pluss at jeg liker lyset fra de mye bedre. Her følger en oversikt over vitser som omhandler tinnfolie hatt:

Lenke til kommentar

Hvite LED har alltid blått i seg. Som kjent er hvit "farge" egentlig en blanding av alle fargene, deriblant blått.

 

 

Så selv om ikke LED-lyset ser blådominert ut så inneholder det veldig forskjellig mengde av de ulike bølgelengdene og kan skape merkelige fargeoppfatninger av ting som belyses.

Dessverre så bryr verken jeg eller kundene seg om grafene dine, det er hvordan lyset ser ut og ikke tørre fakta son du har googlet deg fram til. Det er ingen som bruker enkle lysdioder som lyskilde hjemme, de er som regel montert bak et filter eller linse og det er flere av dem i en lanmpe evt. pære.

 

De LED spottene jeg som regel monterer er beregnet for næring og har er en fargetemperatur på 3000K.

Men de 60*60cm LED platene som monteres i himling har en mye mer blå/grå farge. Disse har lysdioder uten noe forran bortsett fra deksel. Fungerer helt fint til Næringsbygg.

 

De jeg har montert hjemme hos privatfolk har som regel en fargetemp på 2700-3000K.

 

 

Ikke noe problemer med LED-pærer fra IKEA. Jeg har flere av disse og fargen på disse er mye bedre enn mye jeg har prøvd. Ganske fint lys, selv om det ikke er perfekt når det dimmes. Men sammenlignet med hva du får for prisen så syns jeg IKEA-pærene er verdt det.

Ikke prøvd de. Har 3 LED GU10 pærer ute på terrassen som jeg kjøpte på Europris til 69kr/stk. Fungerer meget bra.

 

 

Jeg bruker LED der lyset står mye på og der jeg vil ha mye lys iforhold til effekt. Ellers er det en god ide å bruke LED der det er mye vibrasjoner ved at dør slåes igjen ofte f.eks. yttergang og garasje etc.

Lenke til kommentar

 

Når det gjelder dimming av LED så finnes det i dag pærer som endrer fargetemperatur, så selv ser jeg ikke lenger noen grunn til å beholde halogen.

http://lumens.no/products/6w-gu10-2800-2200k-switch-350lm-40

 

Pærer fra Lumens er det beste jeg har prøvd hittil og bruker Infinity pærene i stua.

 

 

 

På tide at det skjer litt. Jeg har visst om at det går an å få sekundærlys inn i LED-spotlightpærer for å hente varme til lyset tidligere. Dette er allerede noen år siden nå, så noe må jo ha skjedd på den tiden. Vi har f.eks. fått RGB-utgaver. Men, det er jo fryktelig langt i fra design eller også fra når det foreligger i salg, til at det skal ligge for salg i større matvarekjeder som f.eks. Coop Extra eller hvem man måtte velge.

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Ikke prøvd de. Har 3 LED GU10 pærer ute på terrassen som jeg kjøpte på Europris til 69kr/stk. Fungerer meget bra.

 

Jeg bruker LED der lyset står mye på og der jeg vil ha mye lys iforhold til effekt. Ellers er det en god ide å bruke LED der det er mye vibrasjoner ved at dør slåes igjen ofte f.eks. yttergang og garasje etc.

 

 

 

Selv har jeg i hovedsak gått for sparepære-varianten innendørs, der jeg virkelig ønsker sterkt lys. Også har jeg gått for LED hovedsaklig utendørs. Men, jeg har en stor sparepærevariant som virkelig lyser opp på et sted. Den har tålt frost svært bra, Uforventet bra faktisk. Mulig den utvikler så mye varme i rommet som omkapsler den for vær og vind, at frost ikke er noe problem, muligens.

 

Ganske kraftig watt i de til å være sparepærer. Tror du benytter denne sokkelen:

https://www.google.no/search?q=GX24q-4&oq=GX24q-4&aqs=chrome..69i57&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8

Endret av GoSuperb
Lenke til kommentar

Hvorfor noen vil ha sparepærer innendørs skjønner jeg ikke. De er dyre, lyser dårlig og bruker lang tid på å "starte opp". LED-pærer lyser langt bedre og starter på et blunk.

 

Som mange har vært inne på, levetiden på LED-pærer må en virkelig ta med en klype salt. Men som forbruker er det ikke noe stort problem, bare ta med pæra i butikken og få en ny. Jeg har byttet to LED-pærer på Clas Ohlson ved to anledninger. Måtte ikke vise kvittering, sa bare navn og hvor lenge jeg hadde hatt den og fikk ny med en gang. Kan hende andre butikker ikke har like bra service, men uansett så har man krav på ny pære når produkter har en åpenbar mangel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...