Gå til innhold

Det tok 9 år, men nå er Final Fantasy XV «ferdig»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv mener jeg serien for alvor begynte å tape seg da de la til stemmeskuespill. På ett eller annet tidspunkt krysset jeg en alderssperre som gjorde at jeg ikke lenger maktet å identifisere meg med hovedpersonene. Det ble litt for tydelig at jeg ikke lenger var blant fokusgruppen...at stemmeskuespillet låste "rollen" jeg spilte til en spesifikk alder og personlighet...og det er jo kanskje et lite problem for rollespill-sjangeren at noe sånt ikke overlates til fantasien, selv om FF muligens kan sies å ta tatt steget over til action-, drama, og beat 'em up-sjangeren for lengst. Og så kan jeg ikke fordra alle de latterlige "stemme-emojiene" som dukket opp fra og med FFX. Altså, alle de "ahh", "huh?", "aww", "AH!", osv, osv. Jeg er, fra gammelt av, FF-nerd på min hals, men et par timer med alle de fjollete og påtrengende lydene gir meg mest lyst til å knekke spill-CDen...noe som hadde vært å regne som terapi, hadde det ikke vært for at jeg dessverre kjøper spillene mine online. Og alle de usammenhengende kommentarene og handlingene (som for eksempel et plutselig latterutbrudd i en for min del fullstendig upassende situasjon) som ikke henger på greip med tanke på troverdig historiefortelling. Det blir så -unnskyld det dårlige uttrykket- dustete. Det er antageligvis kulturforskjeller ute og går, men nyere FF-spill gjør meg sint og sliten.

 

...men ja, jeg gleder meg til FFXV. Jeg må jo ta sjansen på at Square-Enix makter å henvende seg til meg som kunde igjen.

Lenke til kommentar

MMORPGene burde blitt skilt ut som en egen serie, på samme måte som de gjorde med Tactics. Det er en helt annen art og burde bli behandlet separat.

 

Det er først og fremst singleplayer-FF som har tapt seg, eller forandret seg for mye. FFX var det siste som var virkelig solid, og fra XII kunne man se at det begynte å gå nedover (selv om det fortsatt var et veldig bra spill). XIII var det som virkelig støtet vekk mange av de som hadde vært fans av serien over lengre tid. Jeg likte faktisk XIII, men bortsett fra at det finnes moogles og chocoboer er det lite som minner om et FF der. Hovedproblemet er at det er altfor mye fokus på stil over substans, både gameplay- og historiemessig. 

Lenke til kommentar

Spillet har ikke vert i utvikling mer en 3 år. de holdt ikke på med spillet i 2006, bare konsepter.

For og forstå Square Enix, må man se på hvordan de har fordelt alle utvilklings teamene.

De har 1-4 store og 1-10 småe, og de rullerer disse hele tiden, fra prosjekt til prosjekt, noe some var grunnen til at spillene tok so lang tid.

 

Sannheten er at de var for gammel for og lage spillene, nå ha Square fått helt nytt blod i toppen, og det har aldri gått bedre en nå, slik går det når man jobber i et land hvor man skal dø for jobben sin.

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Jeg tror Hajime Tabata har gjort en genistrek ved å utvikle på denne måten, at de deler inn alt arbeidet inn i moduler, og jobber uavhengig med alle.

 

Det er derfor de nevner prosent hele tiden, feks om man ser på progress reports så viser de klipp av animasjoner feks og med et prosenttall vist.

 

Det betyr at de kan utvikle de grove chunksene av spillet, story og flyt, samtidig som andre deler i andre team tar seg av finpussen på alle submodulene.

 

Faktisk ser det ut som at FF7 remaken også utvikles på lignende vis. Om man ser på traileren som ble sluppet i dag. Det gir en stor fordel, nemlig at man vet at spillet i sin helhet fungerer bra. Så slipper man å potensielt kaste bort millioner på noe som kanskje blir scrappet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...