Gå til innhold

– Samsung Galaxy S7 vil få trykkfølsom skjerm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har Android OS støttet trykkfølsome skjermer minst siden 2.0, trolig siden 1.0. Det har bare ikke blitt tatt ibruk.

 

Men som det skrives, Apple kan finjustere OS og mobil slik det passer seg selv. Hvor mye egenimplementering eksempelvis Samsung må gjøre gjenstår å se.

 

Fint og greit at dette er en kjekk funksjon. Men jeg klarer personlig ikke å se at det skal være slik en revolusjon.

 

Ser også noen mener det legger et ekstra lag av kompleksitet...

Lenke til kommentar

Jeg synes hele historien er nok et eksempel på hvor trist verden er. Det hele ble patentert av Nokia for mange år siden. Etter dette patentet fra 2008 har en rekke andre patenter dukket opp. En serie patenter så omfattende at teknologiområdet etterpå ville være nærmest umulig å patentere innenfor hadde sine publiseringsdatoer mellom januar og juli i år. Apple har, påfallende nok, sørget for å få inn sine patentsøknader i starten på denne perioden slik at de ikke uten videre kan nektes parallelle patenter basert på tidligere publiseringer. Det betyr at selv om det både er åpenbart at apple ikke var først, og videre åpenbart at apple visste at dette allerede var patentert fra andre hold, er det duket for nye rettsrunder og annen dritt som kun vil ha den effekten at det bremser utviklingen i markedet.

 

Apple er pr i dag verdens største hinder for teknologisk utvikling. Enda godt at det er en rekke OEM-aktører som sitter på eldre patenter. Spørs allikevel om de gidder å utfordre den største bølla som har klippekort i rettssalene rundt i verden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at stylus vil fungere med 3d touch. Går ikke dette bare egentlig ut på at fingeren berører dekker skjermen med større areal, flere punkter når man legger større kraft mot den og samtidig tar med tiden man trykker for å få frem nye funksjoner.

Eller bøyes virkelig skjermen når man trykker på den som en gele klump?

Apple sier noe annet, selvsagt:-)

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at stylus vil fungere med 3d touch. Går ikke dette bare egentlig ut på at fingeren berører dekker skjermen med større areal, flere punkter når man legger større kraft mot den og samtidig tar med tiden man trykker for å få frem nye funksjoner.

Eller bøyes virkelig skjermen når man trykker på den som en gele klump?

Apple sier noe annet, selvsagt:-)

Du kan gjerne finne på din egen teori, eller du kan lese hvordan teknologien faktisk fungerer.

For eksempel hos kilden selv, her http://www.apple.com/iphone-6s/3d-touch/

 

Men nok om det, denne tråden handler om Samsung sine planer om å implementere det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes hele historien er nok et eksempel på hvor trist verden er. Det hele ble patentert av Nokia for mange år siden. Etter dette patentet fra 2008 har en rekke andre patenter dukket opp. En serie patenter så omfattende at teknologiområdet etterpå ville være nærmest umulig å patentere innenfor hadde sine publiseringsdatoer mellom januar og juli i år. Apple har, påfallende nok, sørget for å få inn sine patentsøknader i starten på denne perioden slik at de ikke uten videre kan nektes parallelle patenter basert på tidligere publiseringer. Det betyr at selv om det både er åpenbart at apple ikke var først, og videre åpenbart at apple visste at dette allerede var patentert fra andre hold, er det duket for nye rettsrunder og annen dritt som kun vil ha den effekten at det bremser utviklingen i markedet.

 

Apple er pr i dag verdens største hinder for teknologisk utvikling. Enda godt at det er en rekke OEM-aktører som sitter på eldre patenter. Spørs allikevel om de gidder å utfordre den største bølla som har klippekort i rettssalene rundt i verden.

En annen teknologi som ble lansert i samme slengen, og som beskrives som "new" og "disruptive" av diverse media er live photo. Disruptive betyr rett og slett at hele markedet vil få en omveltning, så det er ikke måter på hvor betydningsfull denne teknologien er.

 

Mitt største problem er egentlig ikke at Apple forsyner seg av eksisterende teknologi, eller at de i neste runde gjør alt for å blokkere andre. Jeg mener det er flott at teknologi blir tilgjengelig for brukeren, selv om reglene i dette systemet helt klart bør følges. Mitt største problem er at media, og til dels folk, er Apples løpegutter. Dette kan høres ut som buhu, media skriver ikke om mitt favoritt produkt sutter. Ok, så er det kanskje det. Men det er like vel et viktig poeng.

 

For, hvorfor vil små endringer fra Apple kunne være "disruptive" når den allerede finnes? Teknologi på dette området er ikke betydningsfull før Apple har den. Live Photo er heller ikke noe nytt. Jeg har hatt dette på mine Lumia et års tid, og jeg vet andre også har hatt tilsvarende. Like vell er dette noe som knapt nok har blitt nevnt, og i alle tilfeller ikke blitt lagt vekt på i media.

 

Tek.no testet Lumia 640 tidligere i år, og der ble ikke denne funksjonaliteten nevnt i det hele tatt. Så klarer Tek.no å poste følgende kommentar i artikkelen om lanseringen av siste iPhone. "Kameraet har også fått en funksjon vi aldri har sett før." De har også testet flere andre Lumia, så hvordan har de unngått å sett dette, eller i det hele tatt klart å aldri ha sett det før, om det er en så viktig funksjon.

 

Dette er, selv om det har blitt bedre, en gjennomgående holdning i mediabransjen. Det er først når Apple kommer med noe at man skal skrive om teknologien. Og da skal det til gjengjeld gjøres i stort monn, og med trykk. De fleste store mediene har på en eller annen måte fulgt Apples lanseringer med live studio, og nøye omtale av all ny funksjonalitet i oppfølgende artikler.

 

Og, dette er langt mer "skadelig" for andre produsenter enn at noen patenter brytes, ganske enkelt fordi det er dette som påvirker folks oppfatning av produkter og teknologien, om hva som er viktig og ha. De færreste har noen formening om patenter, men de vet nå at det er noe kult som heter force touch og live photos, som er et must have. Den første er så viktig at tek anbefaler at du bytter ut din iPhone 6 for å få en S.

 

Denne artikkelen starter ned at Samsung skal ta igjen forspranget til Apple. Men hvor mange ganger omtales implementering av teknologi i iPhone som "nå skal apple ta igjen forspranget" eller "iPhone får omsider" osv... Det er i alle fall ikke like ofte. Kanskje nettopp fordi mange ikke vet at ting allerede finnes fra før.

 

Jeg kan ta enda et eksempel. En annen, enkelte vil si like viktig lansering, som nylig ble holdt var MS's slipp av nye Surface og Lumia modeller. En veldig viktig del av denne var eksempelvis Continuum. Men denne lanseringen ble ikke nevnt med ett ord i verken DB eller VG for eksempel. Ei heller har produktene som ble lansert. Skal bli interessant å se hvordan dette utvikler seg når produktene er i butikkene.

 

Er det rett og slett slik at teknologiverden blir for omfattende for folk flest, og til og med journalister, og at det dermed er enklere å begrense teknologinytt til en produsent? Ikke vet jeg, men der står vi altså.

 

Kort fortalt, jeg bryr meg ikke alle verden om at Apple har tatt i bruk en teknologi som muligens kan tilsvare et patent Nokia har. Patenter er viktige, men ikke for å blokkere teknologi fra andre i utstrakte perioder. Greit nok at den som finner opp noe nytt får eksklusivitet en periode, men den bør ikke være for lang. I dette tilfellet er patentet mange år gammelt, og jeg synes det er flott at apple implementerer dette. Så får heller Apple og Nokia bli enige om betaling om det skulle være aktuelt.

Endret av Serpentbane
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt skrevet Serpentbane, imidlertid var mitt poeng et litt annet. Jeg skal forsøke å forklare det litt med inngående:

 

Dersom to selskaper søker patent på en teknisk løsning samtidig vil begge få patentet innvilget uavhengig av hverandre. Når en patentsøknad registreres blir den ikke offentlig tilgjengelig med det første. Helt frem til den er offentlig tilgjengelig er det på sett og vis åpent for andre å patentere det samme, men det gir dem selvsagt mindre rettigheter overfor andre enn hva en patentsøknad de er alene om vil gi. Imidlertid gir det dem full rett til å benytte seg av teknologien selv. Dersom en tredjepart vil benytte seg av teknologien blir det hele enda mer komplisert, man har da plutselig to rettighetshavere å forholde seg til.

 

Det antas at apple har kjent til en lang rekke patentsøknader som enda ikke er publisert, og at de bevisst har søkt patent på disse teknologiene rett før publisering. Bakgrunnen for denne mistanken er den svært korte tiden mellom registrering av patentsøknader fra apple og publisering av tildels likelydende patensøknader fra andre selskaper som da er registrert på et tidligere tidspunkt.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...