Gå til innhold

TEST: Samsung NX1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt enig i konklusjonen i artikkelen. Jeg er også av den oppfatning at hele grunntanken med de speilløse systemkameraene (iallfall opprinnelig) vel var nettopp det å kunne minke størrelsen på huset når speil og prisme kunne fjernes. Med tilsvarende mindre optikk også er jo ellers denne klassen svært interessant for de som ønsker å dra på mindre vekt og størrelse på fotoutstyret og likevel ha nokså grei bildekvalitet. OM-D-serien til Olympus samt de forskjellige G-seriene til Panasonic er jo gode eksempler på dette. Selv trives jeg fortsatt med speil når det passer å dra på tyngre utstyr da optisk søker og kjapp fase-AF er gildt. Vil jeg bære lett utstyr går det i entusiastklassen av kompakte. Men skulle jeg valgt meg et speilløst system måtte nettopp størrelse/vekt være viktig, og da faller monsterstore speilløse mellom de berømte to stolene for meg...

Lenke til kommentar

Nå har vi fått en norsk test av NX1 der ergonomien på kamerakroppen og ISO-egenskapene er testet. Massevis av bilder av stillestående objekter viser at man kan få liten dybdeskarphet med stor blenderåpning.

 

Det som hadde vært spennende var å å fått sammenlignet hvordan autofokusen sporer objekter i bevegelse, og om man klarer å utnytte 15 bilder i sekundet på noen fornuftig måte. Nå må man lete etter andre tester for å få svar på disse spørsmålene. Hvordan er NX1 sammenlignet med 7D?

 

For de som har kjøpt seg 4K-TV så kan dette kameraet filme 4K med H.265 eller full HD med 120fps. H.265 sparer lagringsplass, men krever mye prosessorkraft for etterbehandling.

For de som filmer vil nok GH4 være en mer reell konkurrent enn Olympus og Sony.

 

Gode objektiver over 150mm mangler foreløpig for NX, det billige 50-200mm står ikke helt i stil med kameraet. Man finner derimot flere gode normalzoomer og fastobjektiver.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

I NX1 sitter det en APS-C-stor variant som måler 23,5 ganger 15,7 millimeter. Dette er samme størrelse som befinner seg i mange av Nikon og Canons semi-proffe speilreflekskameraer,

Dette stemmer ikke. Canon sine kameraer i denne klassen har litt mindre APS-C sensorer enn Sony, Nikon, Pentax, Fujifilm, Samsung med flere. Cropfaktoren til dette kameraet er 1,531, mens Nikon D7100 har 1,534, mens Canon 70D har 1,600. Dette utgjør en lineær forskjell på forskjell på 4,5% og en arealforskjell på 9,2%. Det er ikke stor forskjell, men rett skal være rett.

 

Hvordan er statusskjermen på toppen å "gå tilbake i tid"? Den handler ikke om tid eller mote, men om funksjonalitet. Toppskjerm er kjekt når kameraet står på stativ og når man skal justere innstillinger uten å ødelegge nattsynet helt.

 

Med 16-50mm S-objektivet påmontert, fra Samsungs «proff-serie» av objektiver, blir kameraet heller ingen lettvekter.

Hvorfor har dere hermetegn rundt proff-serie? Opplever dere objektivet som uproft?

 

lynkjapp og presis autofokus

Det var godt å høre for dette har vært ankepunkter for samtlige tidligere modeller i NX-serien.

 

Likevel er det ikke til å komme utenom at det er et stort kamera i speilløs forstand. Dette er ikke nødvendigvis et onde, for kameraet vil føles veldig kjent for de som i dag bruker speilrefleks.

Samtidig kan det risikere å havne mellom to stoler: de som ønsker seg speilløse kameraer gjør det delvis på grunn av den nette størrelsen, mens speilrefleksbrukere kan komme til å holde seg til nettopp speilrefleksene. Det ville i så fall være synd, for Samsung NX1 er absolutt verdt en nærmere kikk.

Skriver dere mellom linjene her at hele poenget med speilløst er å spare plass? I så fall burde dere hyllet Pentax Q-serien og Panasonic GM-serien. Jeg ser over hodet ikke noe problem i å kombinere stor ergonomi med speilløshet. Det finnes de som ønsker fravær av speil og prisme, men kvier seg mot speilløse på grunn av for liten ergonomi. Hender er noe man er født med og man kan ofte ikke noe for at man trenger stor eller liten ergonomi.

 

Jevnt over er bildekvaliteten god, på høyde med de mest aktuelle konkurrentene. For eksempel holder Samsung NX1 godt følge med Olympus’ speilløse flaggskip E-M1 nesten helt frem til maksimal ISO-verdi.

"Holder følge med"? Her er det NX1 som har de soleklare teoretiske fordelene på bildekvalitet (størrelse og BSI-teknologi) så at den bare er på nivå med vesentlig mindre sensorer er direkte skuffende. Her hadde jeg håpet den skulle score vesentlig bedre enn FSI APS-C sensorer. Forhåpentligvis så godt at den minker gapet mellom APS-C og fullformat.

 

Jeg er ikke enig i at bildene fra EM1 ser like bra ut eller bedre ut på høy ISO. Legg merke til hvor mye lettere det er å lese den lille teksten på kretskortet, se de tynneste linjene på kretskortet og teksten på kretsen oppe til høyre. Legg også merke til at den hvite PCI-porten stikker en drøy centimeter frem fra kortet og er uklar fordi den er ute av fokusområdet. Det kan skyldes at Samsung-objektivet er brukt med større fysisk blenderdiameter (ikke nødvendigvis ulik blendertall). Men NX1 ser ikke ut til å være i nærheten av A7. For meg ser det dessverre ut til å plassere seg nærmere EM1 enn A7 på testbildene.

 

Jeg savner tekst om seriebildefunksjonen og videofunksjonen som var viktige salgspunkter da den ble lansert.

 

En ting til. Sensoren har ikke 205 ansiktsgjenkjenningspunkter, riktig oversettelse av "phase detection autofocus points" er fasedetekterende autofokuspunkter. Fase handler om hvilken teknikk som brukes for å finne ut om det i punktet er i fokus. Motsetningen til fase AF er kontrast AF. På NX1 kan man velge mellom de 205 fasedetekterende AF-punktene eller 209 kontrastdetekterende AF-punkter. De 205 er ikke en del av de 209. Det er separate punkter og dermed 414 til sammen.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Gode objektiver over 150mm mangler foreløpig for NX, det billige 50-200mm står ikke helt i stil med kameraet. Man finner derimot flere gode normalzoomer og fastobjektiver.

Det blir sannsynligvis kortvarig ettersom det begynner å bli en stund siden Samsung viste frem en prototype 300mm f/2,8 til NX for første gang og det har dukket opp reviderte prototyper for ca et halvår siden. Skal jeg gjette så gjetter jeg at 300/2,8 lanseres i løpet av 2015 og at sannsynligheten er større i første halvdel enn i andre halvdel av året.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg går ut i fra at testen ble gjort med firmware 1.01, eller ble den gjort med 1.10 som kom ut for 10 dager siden?

 

[v1.10]
1. Added Sort by Oldest / Latest in the Playback menu
2. Added View Continuous Shots (Fold / Unfold) in the Playback menu
3. Added AF Start and AF Start + Lock in the AF On sub menu under Key Mapping
4. Added Custom Wheel EVC (Exposure Value Compensation) option in the Key Mapping menu
5. Overall color reproduction improvement
6. General improvement in the image quality of DCI 4K(4096x2160) video
7. Image quality improvement in white balance when Smart Range+ Mode is enabled
8. Improvement in long exposure noise reduction when capturing in RAW
9. Improved AF performance:
a. Added AF Release Priority function (Auto/Accuracy Priority/ Shooting Speed Priority).
b. Improved AF performance in low light situations
c. Improved AF performance in CAF & Multi area AF modes
10. Overall wireless strobe sync improvement
11. Other bugs are fixed

 

Samsung er sammen med Fujifilm en av de få fabrikantene som regelmessig lanserer ny firmware for å fikse bugs og komme med forbedringer. Mitt NX300 har fått 7 oppdateringer på mindre enn 12 måneder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Akam.no "finnes" ikke lengre. Alt har havnet inn under tek.no, merkenavnet akam vil sakte og sikkert bli vannet ut og forsvinne.

Og tek.no ser ut til å sikte seg imot folk som trenger hjelp til å lese epost på ipaden, så jeg ville ikke holdt pusten på en bedre test.

 

Ellers ser kameraet fint ut. Simen1 har mange gode poenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg skal ha meg dette kamera, men jeg ønsker med den kit-pakken med batterigrep ekstra batteri og lader, samt 16-50mm S linsen.

Er det denne pakken Multicom kaller "Samsung NX1 Elite" eller er det noe annet? Har sett 50-150 linsen som ble lansert samtidig med NX1 i flere butikker, mens NX1 er ikke å finnne i så mange butikker, og jeg har ikke funnet denne kitt pakken i en norsk butikk.

Er det noen som vet når kamera kommer i flere butikker eventuelt når denne kit pakken kommer i salg, har planer om å få tak i kamera før en tur i slutten av Januar.

 

Kjekt med en Norsk test. Jeg har ikke så mye greier på kamra, men syns det er rart det ikke står mer om "smart-funksjonene" til dette kamera, jeg trodde, at det var dette med smart-kamera som var den store forskjellen på samsungs kamera og andre. Det er ekstremt mye av grunnen til at jeg ønsker akkurat dette kameraet, da jeg får bilde/videokvaliteten til et systemkamera men med all fordelene mobilen har når det kommer til bilder/video.

 

Skulle også ønsket meg litt mer om video delen av kameraet da jeg kommer til å ta like mye video som bilder med kameraet.

 

Jeg syns også det er et stort pluss at jeg kan lade kamera med samme kabel som mobiltelefonen, og at jeg kan ta med en nødlader/batteripakke med USB og koble den til kamerat samtidig som jeg bruker det, dette gjør at man slipper problemet med å ikke ha nok batteri/gå tom for strøm.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Det står ingenting om noe annet enn kamerahuset hos Multicom, det eneste som kan tilsi at det er en pakke med flere deler er den høye prisen.

 

NX1 er ikke noe smartkamera på samme måte som Galaxy NX (full android-mobil/kamera), men det kan styres trådløst og overføre bilder via trådløst nettverk.

NX1 har Tizen OS, og man kan ikke laste ned apper til dette.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Det står ingenting om noe annet enn kamerahuset hos Multicom, det eneste som kan tilsi at det er en pakke med flere deler er den høye prisen.

 

NX1 er ikke noe smartkamera på samme måte som Galaxy NX (full android-mobil/kamera), men det kan styres trådløst og overføre bilder via trådløst nettverk.

NX1 har Tizen OS, og man kan ikke laste ned apper til dette.

 

Legger du sammen delene som skal være i dette kittet blir jo prisen hos multicom litt over det du må gi om du kjøper alt hver for seg. Er ikke slike kitt ofte billigere?

 

Ja jeg vet det ikke kjører Android, men du kan få bildene automatisk eventuelt enkeltbilder veldig enkelt over til mobilen/brettet. Jeg trenger egentlig ikke apper på kameraet. Jeg ønsker bare muligheten til å plukke ut å dele enkeltbilder med famiøien mens jeg er på reisefot/det øyeblikket det skjer, i tillegg til å bruke det som et vanlig kamera.

 

Jeg tror også at det å kunne styre kamera fra mobilen kan være kjekt i noen situasjoner.

 

Egentlig ønsket jeg meg galaxy NX pga Android, det gir veldig mange muligheter, som automatisk opplasting osv. Men jeg er ser at galaxy nx ikke blir oppdatert, så jeg tror nok jeg er mere tjent med å ha det på denne måten. Appene blir jo oppdatert og da kreves det ofte at OS også er oppdatert.

 

Likte heller måten den fungerte når mer enn 1 person byttet på å bruke kamera.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...