Gå til innhold

Derfor var 3 millioner var uten telefon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var ikke berørt jeg, og synes fortsatt at Telenor er det beste mobilselskapet i Norge.

Om du har mobiltelefoni av Telenor ble du berørt. At du ikke merker noe til det er noe helt annet.

 

-----

 

Utrolig dårlig praksis å kjøre planlagt arbeid på "live" systemer av den størrelsen på noe annet tidspunkt en mellom 01:00 og 06:00.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Var ikke berørt jeg, og synes fortsatt at Telenor er det beste mobilselskapet i Norge.

Om du har mobiltelefoni av Telenor ble du berørt. At du ikke merker noe til det er noe helt annet.

 

 

Hmm. Sende SMS på ettermiddagen og tok imot anrop på kvelden, så da må det isåfall ha skjedd imellom den tiden. Hadde iallefall dekning da, men det hadde kanskje alle uansett.

Lenke til kommentar

Jeg ble berørt da dessverre alt for mange har telenor. Disse gikk det ikke ann å ringe til eller tekste. Utrolig at tek bruker så lite spalteplass på dette sammenlignet med andre medier. Det er vel fordi tek er delvis telenor eid og synes dette er leit. Hadde tele2 eller Netcom vært nede hadde vi hatt milelange debatter. Amobil har mistet all troverdighet. Telenor best i test i egne kanaler.

Lenke til kommentar

Ble selv berørt, dekningen var helt fin, sende sms gikk fint, men jeg fikk ikke ringe ut til en kompis, gikk derimot fint å ringe ut til fasttelefon, jeg var også helt umulig å ringe til etter det jeg ble fortalt av de som prøvet å nå tak i meg. Så om man ikke følte seg berørt av problemet, så var man det trolig likevell.. Absolutt alle som brukte telenornettet mellom 19:20 og en tid fremover var berørt på en eller annen måte..

Lenke til kommentar

Jeg erfarte problemer så sent som 22:30 om kvelden, så problemene var ikke eliminert så raskt som Telenor hevdet. Det er naturlig å forvente at Telenor har en form for caching av brukerdata rundt i nodene, så det er ikke rart at folk rapporterer ulike grader av problemer.

 

Uansett er det totalt uakseptabelt at en leverandør av kritisk infrastruktur har slike avbrudd. Dette handler om dårlige rutiner og amatørfeil, gode rutiner vil hindre at slikt skjer. Stikkordet er redundans. F.eks. failover - Redundante systemer hvor de har komplette systemer som kan ta over når oppgraderinger gjennomføres, eller uventede feil oppstår.

 

Bytta fra møkkanor for en stund siden, angrer ikke ett sekund på det. Fikk gratis MMS og 3GB mer internett til 100 kroner mindre i mnd og telenor dekning. Aldri mer telenor....

Greit nok at en del Telenorabonnementer er blodpriset, men du slipper da ikke unna den øvrige problematikken med å velge en leverandør som selger Telenors tjenester.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må jo virkelig si att rimelig mange reagerer alt for sterkt på dette her! Herregud, vi ble da ikke sendt tilbake til steinalderen heller, vi fikk rett og slett bare fri fra sms og tale i to timer! whats the big deal?!?! selvfølgelig, hadde man vært uheldig og det skulle skjedd noen kristiske situasjoner i denne perioden er det noe annet.. meeen, hallo liksom.. bare hver glad for att vi i det hele tatt har all denne muligheten med mobiler, nettbrett, nett osv i dag.

 

Jeg springer ikke fra Telenor pga en systemfeil.. dette kan skje hvilket som helst system

Lenke til kommentar

Må jo virkelig si att rimelig mange reagerer alt for sterkt på dette her! Herregud, vi ble da ikke sendt tilbake til steinalderen heller, vi fikk rett og slett bare fri fra sms og tale i to timer! whats the big deal?!?! selvfølgelig, hadde man vært uheldig og det skulle skjedd noen kristiske situasjoner i denne perioden er det noe annet.. meeen, hallo liksom.. bare hver glad for att vi i det hele tatt har all denne muligheten med mobiler, nettbrett, nett osv i dag.

 

Jeg springer ikke fra Telenor pga en systemfeil.. dette kan skje hvilket som helst system

At vanlig telefonkommunikasjon er nede i noen timer er ikke dødskritisk, men det kan være skadelig for næringslivet om det skjer på dagtid. Jeg ringte ingen nødnummer for å teste de denne gangen, men jeg vet at ved tilsvarende problemer tidligere har også nødnummer vært slått ut, og da er det virkelig krise. Bare det siste året vet jeg dette har hendt minst to ganger, én av gangene var alt telefon/Internett ute i store deler av Møre og Romsdal (1)(2). Et annet eksempel: Utan telefon og nett på femte døgnet. Hvis du husket tilbake til julen 2011 og orkanen "Dagmar", så mistet store deler av kysten mobilnettet, og noen til og med fasttelefon pga. dårlig batterikapasitet i telefonsentralene og linjebrudd. Deler av Sogn og Fjordane var vel uten forbindelse i flere dager. Jeg kunne sikkert gravd frem mange flere eksempler...

 

Uansett så er alle problemene som er beskrevet enkelt løsbare. Redundante systemer praktisk talt eliminerer den største risikoen ved oppgradering eller skader på systemer. Et annet tiltak er å sette opp aggregater i basestasjoner som tillater kontinuerlig drivt ved langvarig strømbrudd. I tillegg sørge for redundante forbindelser i all infrastruktur, og sørge for at alle har minimalt dekning fra to basestasjoner(selvsagt ikke med 4G-hastihget).

 

Alle tiltakene jeg her har nevnt er nødvendige og egentlig helt selvsagte for kritisk infrastruktur. De er også en nødvendighet med tanke på uvær og potensiell sabotasje. Ingen kritisk infrastruktur må ha et "single point of failure".

Lenke til kommentar

Jeg tenkte faktisk det samme da jeg først så overskriften, dette kunne høres ut som norges største tyveri. Jeg misliker sterkt slik dårlig språkbruk, på samme måte som jeg misliker at folk kaller dette fagfeltet for "data" som i ordets rette forstand betyr informasjon, som er noe helt annet enn "datamaskin"...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...