Gå til innhold

Prescott64 aktuelt lenger frem i tid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel har kanskje veldig lyst til å lansere en hybird-CPU med x86-64, men det tør de vell kanskje ikke fordi AMD gjorde det "først" og et selskap som Intel er kanskje for stolte av seg selv til å ta i bruk teknologi som lillebror AMD har utviklet.

Slik har det iallefall vært til nå. AMD har alltid tatt i bruk Intel-teknologi men Intel har aldri tatt i bruk AMD-teknologi.

 

La Intel seile sin egen sjø. Vi vanlige forbrukere er opptatt av bakoverkompablitet og gjir ikke Intel oss det så får vi nå se hvem kundene flykter til (dersom de har tenkt å kjøre rene 32 og 64-bit løp.)

Lenke til kommentar

Intel har jo selv uttalt at "Intel leder ann, vi følger ikke.". Videre vil jo nødvendigvis Intel få litt problemer med å forklare hvorfor de evt. snur på femøringen i forhold til det de har sagt fram til nå; nemlig at 64-bit hybrid IKKE er akutelt.

 

Og så har man den med Itanium. En 64-bit x86 fra Intel vil jo langt på vei spise opp mye av det markedet som Itanium kunne hatt. Og det er vel neppe aktuelt etter alle de milliardene med dollars som Intel har pøst inn i Itanium.

Lenke til kommentar

Husk at Itanium å en eventuellt Prescott eller Tejas 64-bit CPU vil være beregnet på to helt forskjellige marked. Førstnevnte for vanlige brukere som oss, siste for servere og arbeidsstationer.

 

Det må jo eventuellt være en 64-bit Xeon_CPU som vil kunne være en trussel mot Itanium.

 

Når det gjelder dette med at Intel vil satse på Itanium selv om den selger snålt,

så ville nok en 64-bit Xeon CPU ha solgt mye mer.

Husk Intel: Det er aldri for dent å snu ! :yes:

Men tross alt, når de har satset så mye på Itanium så skjønner jeg jo det.

Lenke til kommentar

At Intel har "kjørt deg fast" rent elektroteknisk ved overgangen til 0,09 teknologi er ikke til å komme bort fra; ette har vi diskutert før. At Intel er kapable til å lage hvilken som helst hybrid; det tror jeg nok. Å utvikle det samme som konkurenten har vært gjort før (eller kjøpe seg inn på lisenser); det har de nok ikke følelse for.

Men å gi opp et nærmest anonsert produkt går på æren løs, så Prescott kommer i en eller annen form.

Hybrid eller ikke: Man kan vel alltids sette opp to prosessorer (en av hver) for å sikre bakoverkompabilitet uten at jeg har tenkt gjennom hva det innebærer.

Lenke til kommentar
' date='28/10/2003 : 12:52'] Husk at Itanium å en eventuellt Prescott eller Tejas 64-bit CPU vil være beregnet på to helt forskjellige marked. Førstnevnte for vanlige brukere som oss, siste for servere og arbeidsstationer.

 

Det må jo eventuellt være en 64-bit Xeon_CPU som vil kunne være en trussel mot Itanium.

 

Når det gjelder dette med at Intel vil satse på Itanium selv om den selger snålt,

så ville nok en 64-bit Xeon CPU ha solgt mye mer.

Husk Intel: Det er aldri for dent å snu ! :yes:

Men tross alt, når de har satset så mye på Itanium så skjønner jeg jo det.

Kommer Intel med en x86-64 Pentium, vil også disse "fordelene" også være bygd inn i alle XEON'ene. Kjernene er nemlig like, med unntak av ASIC'er, mengde cache, antall pinner osv osv

 

Dagens Xeon er jo bygget på Northwood-kjerna... men når Mr. Prescott en gang kommer, vil Xeon en liten stund etter bevege seg over til Xeon-versjonen av Prescott.

Lenke til kommentar
At Intel har "kjørt deg fast" rent elektroteknisk ved overgangen til 0,09 teknologi er ikke til å komme bort fra; ette har vi diskutert før.

Hva tenker du på med "kjørt seg fast"? Såvidt jeg kan se er lanseringen et godt stykke unna, og AMD er enda lenger unna .09 enn Intel. Jeg får ikke dette til å bli å kjøre seg fast på noen måte...

Lenke til kommentar
At Intel har "kjørt deg fast" rent elektroteknisk ved overgangen til 0,09 teknologi er ikke til å komme bort fra; ette har vi diskutert før.

Hva tenker du på med "kjørt seg fast"? Såvidt jeg kan se er lanseringen et godt stykke unna, og AMD er enda lenger unna .09 enn Intel. Jeg får ikke dette til å bli å kjøre seg fast på noen måte...

han tenker kanskje på at prescott utsettes og at både den og Dothan får en

god del høyere TDP en det som ble meldt om tidligere?

Lenke til kommentar

Hva er ASIC`er ?

 

AMDs 0,09 micron tror jeg nesten garantert blir forsinket. Det meste blir jo forsinket eller utsatt i hardware-verdenen i dag.

 

Nå som AMD endelig har fått "Hammer" ut på markedet tenker de kanskje at siden de nå har kommet med en så etterlenktet lansering, trenger de ikke å haste på med en ny lansering før om en god stund (Med ny lansering mener jeg noe nytt som 0,09 micron)For Intel er det verre. De har ikke lansert noe nytt nylig slik som AMD og derfor får de nok dårlig sammvittighet overfor forsinkelser, selv om Prescott nå ser ut til å bli...., ja nettop, forsinket.

Lenke til kommentar
At Intel har "kjørt deg fast" rent elektroteknisk ved overgangen til 0,09 teknologi er ikke til å komme bort fra; ette har vi diskutert før.

Hva tenker du på med "kjørt seg fast"? Såvidt jeg kan se er lanseringen et godt stykke unna, og AMD er enda lenger unna .09 enn Intel. Jeg får ikke dette til å bli å kjøre seg fast på noen måte...

han tenker kanskje på at prescott utsettes og at både den og Dothan får en

god del høyere TDP en det som ble meldt om tidligere?

100 Watt blir mye varme å bli kvitt ved luftkjøling. Det bråker bra med mindre. Så er dette en ny CPU, og hvor mye varme den vil avgi når evt. potensiale skal utnyttes står igjen å se.

Kanskje AMD har "luktet lunten" at det blir problem ved 0.09, og går ut i bredden i stedet for opp i frekvens. *grin*

Lenke til kommentar
' date='28/10/2003 : 15:28'] Hva er ASIC`er ?

 

AMDs 0,09 micron tror jeg nesten garantert blir forsinket. Det meste blir jo forsinket eller utsatt i hardware-verdenen i dag.

 

Nå som AMD endelig har fått "Hammer" ut på markedet tenker de kanskje at siden de nå har kommet med en så etterlenktet lansering, trenger de ikke å haste på med en ny lansering før om en god stund (Med ny lansering mener jeg noe nytt som 0,09 micron)For Intel er det verre. De har ikke lansert noe nytt nylig slik som AMD og derfor får de nok dårlig sammvittighet overfor forsinkelser, selv om Prescott nå ser ut til å bli...., ja nettop, forsinket.

En ASIC er en slags IO-kontroller. Brukes spesielt til å styre trafikk fram og tilbake mellom CPUer ... Uten ASIC'er kan man ikke kjøre flere CPUer i samme system.

Lenke til kommentar

Tipper IA64 blir braksuksess innen 64 bit prosessering tar over mesteparten av kaka, omtrent samtidig som det viser seg at AMD64 arkitekturen er inneffektiv fordi den må slepe med seg gamle 32 bit instruksjoner. Regner med at fremtiden blir å fordele arbeidsoppgavene for 32 bit serverapplikasjoner over på flere små maskiner. Mens applikasjoner som trenger mer enn 4GB minne, ene og alene, eller som opererer med tallknusing av tall større enn 32 bit vil bli implementert på rene 64 bit systemer. De må jo skrives for 64 bit fra bunnen av uansett så hvorfor i granskogen velge en arkitektur som har som målsetting å melke et forvirret marked i en overgangsfase?? Merk en viktig ting! Jo flere bit du benytter i en cpu arkitektur jo tregere blir den målt i operasjoner per sekund. Ergo er det fordel å velge en arkitektur som har akkurat nok antall bit til å representere de høyeste verdiene en regner med, gitt at en da klarer å adressere nok minne.

 

 

når det gjelder pc til den gjevne forbruker så tipper jeg 64 bit blir poppulært når 4GB RAM har vært for lite en stund, ikke før. det er i alle fall teorien. I praksis ser 64 bit prosessorene til AMD svært fristende ut per dags dato. har det kommet noen 64 bit programmer til den da? bortsett fra OS'et er det vel nesten like skrint som for MAC G5! :grin:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...