Gå til innhold

Her vil Tesla bygge ladestasjoner i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg hadde drivet en butikk på et kjøpesenter lokalt på østlandet, ville jeg ønska en slik superladestasjon utenfor senteret. Genialt å kapre kunder i de 20 - 30 min det tar å lade opp bilen. Elbiler er ikke bare et teknologisk, men også et sosiologisk ekspriment.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde drivet en butikk på et kjøpesenter lokalt på østlandet, ville jeg ønska en slik superladestasjon utenfor senteret. Genialt å kapre kunder i de 20 - 30 min det tar å lade opp bilen. Elbiler er ikke bare et teknologisk, men også et sosiologisk ekspriment.

Nå vet jeg ikke hvordan Tesla legger sin strategi, eller om de går for samarbeidspartnere hva gjelder akkurat denne biten, men er enig i tankesettet ditt her. Hvis handlesenteret disponerer plass og eventuelt andre tekniske behov i forbindelse med en slik ladestasjon, ser jeg vinn/vinn for både handlesenteret, Tesla og ikke minst, Tesla-eierne.

Endret av 96abrevs
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kartet deres er feil. Det første bildet er stasjoner som åpner snart. Det vil si de neste ukene/måneden. Når det gjelder Norge så er alle disse klare (2 stk. mangler kun at strømmen slås på)

 

Det andre bildet er hvor langt Tesla regner med å komme rundt nyttår (desember 2014 / januar 2015).

 

Hvordan planene er for sommeren 2015 har de ikke sagt noe om enda.

 

Som Tesla-eier må jeg jo si at superladerene er geniale. De nyeste stasjonene kan lade med en effekt på opp mot 135kW, Er bilen nesten tom så er du oppe i 90% igjen på en halvtime! :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kartet deres er feil. Det første bildet er stasjoner som åpner snart. Det vil si de neste ukene/måneden. Når det gjelder Norge så er alle disse klare (2 stk. mangler kun at strømmen slås på)

 

Det andre bildet er hvor langt Tesla regner med å komme rundt nyttår (desember 2014 / januar 2015).

 

Hvordan planene er for sommeren 2015 har de ikke sagt noe om enda.

 

Som Tesla-eier må jeg jo si at superladerene er geniale. De nyeste stasjonene kan lade med en effekt på opp mot 135kW, Er bilen nesten tom så er du oppe i 90% igjen på en halvtime! :)

 

Unnskyld avsporingen min her, men du som Tesla-eier, hvor fornøyd er du med bilen, og hva er de beste/viktigste fordelene og de verste ulempene (bortsett fra fortsatt få ladestasjoner da)?

Lenke til kommentar

Jeg har hatt min i snart et halvt år og kommer egentlig ikke på noe negativt. Den er litt i overkant stor, kanskje. Ellers er alt bra - har aldri vært så fornøyd med en bil før. Kjørte bensinbil igjen for første gang på et par måneder en dag denne uka, og det føltes helt håpløst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det ikke gjort mye research:

"For oss ser det ut til at Ålesund (eller Molde?) blir den eneste norske byen som får ladestasjon før utgangen av årets. I løpet av 2015 vil imidlertid ti nye steder i Norge få slike stasjoner."

 

Teslas kart viser stasjoner som skal bli ferdig senest vinter 2014/2015. Tesla bygger disse fortløpende og flere er godt i gang i byggeprosessen.

 

Dvs. det blir flere av disse som blir ferdig i 2014. I tillegg er det grunn til å forvente at det vil komme enda flere i 2015. :-)

 

Forøvrig er jeg en strålende fornøyd eier. Bilen er nydelig å kjøre og jeg sparer mye i drivstoff. Bilen fungerer supert som bil nr 1 for vår familie på fire, både med tanke på plass og rekkevidde. :-)

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde drivet en butikk på et kjøpesenter lokalt på østlandet, ville jeg ønska en slik superladestasjon utenfor senteret. Genialt å kapre kunder i de 20 - 30 min det tar å lade opp bilen. Elbiler er ikke bare et teknologisk, men også et sosiologisk ekspriment.

Forskjellen til en bensinstasjon vil være køen. Det kan bli langt å gå. Uten kø blir det to kunder i timen per ledning hvis de kommer tett.

Blir nok rabalder hvis kassakøen på kjøpe senteret er lang.

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar

Jeg har hatt min i snart et halvt år og kommer egentlig ikke på noe negativt. Den er litt i overkant stor, kanskje. Ellers er alt bra - har aldri vært så fornøyd med en bil før. Kjørte bensinbil igjen for første gang på et par måneder en dag denne uka, og det føltes helt håpløst.

 

Jeg liker å kjøre store biler, så det er ikke noe minus for meg (og SÅ stor er den da ikke). Minuset må heller være at jeg ikke har garasje, så det måtte først ha kommet på plass da jeg ikke vil ha en bil til over halvmillionen parkert ute på en fellesparkering.

 

Fikk se akselerasjonen på en Tesla her en dag jeg ble liggende bak denne ute på landet. Det var svosj, og borte vekk var den. Pent utseende og mye skryt om bilen, men samtidig føler jeg at få ladestasjoner og andre usikre momenter som at det tross alt er snakk om mye penger, levetiden på batteri og at det er et forholdsvis nytt konsept med el-bil, gjør at jeg blir sittende på gjerdet foreløpig. Og så lenge bilen jeg har fungerer greit, føler jeg ikke noe hastverk.

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg hadde drivet en butikk på et kjøpesenter lokalt på østlandet, ville jeg ønska en slik superladestasjon utenfor senteret. Genialt å kapre kunder i de 20 - 30 min det tar å lade opp bilen. Elbiler er ikke bare et teknologisk, men også et sosiologisk ekspriment.

Forskjellen til en bensinstasjon vil være køen. Det kan bli langt å gå. Uten kø blir det to kunder i timen per ledning hvis de kommer tett.

Blir nok rabalder hvis kassakøen på kjøpe senteret er lang.

Man måtte selvfølgelig finne ut løsninger for køproblemet (jo flere ladere jo mer fleksibilitet) og en ordning som gjorde at bilene ikke står lenger enn ladetiden. Eksempelvis en app til mobilen som forteller hvor mye lading/ladetid det er igjen, og et varsel når det er eksempelvis 5 minutter igjen. For at hver enkelt kunde skulle "respektere" at nå er ladetiden over, kunne man jo innføre at man måtte betale en viss sum per minutt bilen står i ladestasjonen etter at ladetiden er over.

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Jeg ladet på Dombås midt i på dagen i juli (da det burde være maks pågang), da var det 3 andre Tesla Model S som ladet samtidig. Siden det er 8 ladeplasser men bare 4 superladere fikk vi én hver og maks kapasitet (135 kW). Da jeg dro kom det en ny en som tok min plass. Har ikke opplevd køproblemer ennå, med andre ord. Men nå er det bare 5000 Model S på veiene - det er allerede forhåndsbestilt over 2000 Model X som kommer på veiene ila. 2015. Da spørs det om det blir fullt på Dombås og de andre superladerne.

Lenke til kommentar

Jeg liker å kjøre store biler, så det er ikke noe minus for meg (og SÅ stor er den da ikke). Minuset må heller være at jeg ikke har garasje, så det måtte først ha kommet på plass da jeg ikke vil ha en bil til over halvmillionen parkert ute på en fellesparkering.

 

Fikk se akselerasjonen på en Tesla her en dag jeg ble liggende bak denne ute på landet. Det var svosj, og borte vekk var den. Pent utseende og mye skryt om bilen, men samtidig føler jeg at få ladestasjoner og andre usikre momenter som at det tross alt er snakk om mye penger, levetiden på batteri og at det er et forholdsvis nytt konsept med el-bil, gjør at jeg blir sittende på gjerdet foreløpig. Og så lenge bilen jeg har fungerer greit, føler jeg ikke noe hastverk.

For min del plager ikke størrelsen med. Godt ryggekamera, parkeringssensorer og "automatgir" gjør den svært lett å manøvrere. Man får 8 års garanti på batteriet, og erfaringer fra de som har hatt Teslaer lengst tyder på at man vil få lite problemer med varighet og kapasitet med batteriene på sikt.

 

I hverdagen klarer jeg meg fint med å lade der jeg sover, enten det er hjemme eller på hytte eller hotell. Da er bilen fulladet hver morgen. De få gangene jeg kjører lengre enn bilens rekkevidde på en dag så har jeg klart meg fint med de superladerne som alt er på plass (mellom Bergen, Oslo og Stavanger). Når Tesla er ferdig med de planlagte stasjonene til vinter skal de mye til at jeg ikke vil føle meg dekket i alle fall.

 

Skjønner at noen ønsker å vente og se litt. For min del ville jeg ha bilen raskest for å dra fordel av elbilfordelene lengst mulig (lav drivstoff-kostnad og gratis bompenger er de som har størst praktisk betydning for min del).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Unnskyld avsporingen min her, men du som Tesla-eier, hvor fornøyd er du med bilen, og hva er de beste/viktigste fordelene og de verste ulempene (bortsett fra fortsatt få ladestasjoner da)?

Jeg er kjempeforøyd, hatt min siden desember 2013, og kjørt litt over 12.000 km. Vi bruker Model S som eneste bil, fungert glimrende til hytter om vintern, får rundt 40 mils rekkevidde på vinteren med full bil. Har også fungert veldig bra på turer i Norge og Sverige nå i sommer. Er egentlig ikke så ofte man trenger å lade, kommer fint tur/retur jobb (14 mil) og lader som oftest på natten hjemme.

 

Har ikke noe spesielt negetivt å si om Tesla, har vært er par småting (noe jeg ventet meg i og med at Tesla er en ny produsent), men Tesla har gitt kjempegod service.

 

En ting er iallefall sikkert. Jeg kommer aldri til å kjøpe en fossilbil igjen!

 

 

Forskjellen til en bensinstasjon vil være køen. Det kan bli langt å gå. Uten kø blir det to kunder i timen per ledning hvis de kommer tett.

Blir nok rabalder hvis kassakøen på kjøpe senteret er lang.

"Batteri-eksperten" er ute for å trolle i nok en Tesla-tråd? :)

 

Er batteriet nesten helt tomt så lader man til 80% på i underkant av en halvtime... Desuten er det ofte 8 ladeplasser på en superlader. Ofte er det også lagt opp til å kunne øke dette antallet ved behov. Superlader er uansett ikke noe man trenger daglig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg har hatt min i snart et halvt år og kommer egentlig ikke på noe negativt. Den er litt i overkant stor, kanskje. Ellers er alt bra - har aldri vært så fornøyd med en bil før. Kjørte bensinbil igjen for første gang på et par måneder en dag denne uka, og det føltes helt håpløst.

 

Jeg liker å kjøre store biler, så det er ikke noe minus for meg (og SÅ stor er den da ikke). Minuset må heller være at jeg ikke har garasje, så det måtte først ha kommet på plass da jeg ikke vil ha en bil til over halvmillionen parkert ute på en fellesparkering.

 

Fikk se akselerasjonen på en Tesla her en dag jeg ble liggende bak denne ute på landet. Det var svosj, og borte vekk var den. Pent utseende og mye skryt om bilen, men samtidig føler jeg at få ladestasjoner og andre usikre momenter som at det tross alt er snakk om mye penger, levetiden på batteri og at det er et forholdsvis nytt konsept med el-bil, gjør at jeg blir sittende på gjerdet foreløpig. Og så lenge bilen jeg har fungerer greit, føler jeg ikke noe hastverk.

Det blir liksom for stor nedtur å gå glipp av alle gratis bensinstasjonene jeg er vandt med ja.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...