Gå til innhold

LEGO hyller endelig smarte kvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*Slettet*

 

Bra at man i det minste har valget. :)

 

Man har alltid hatt valget, 99% av legokroppene er kjønnsnøytrale, man kan putte både mannlige og kvinnelige hoder på det, og det orginale legohodet var også kjønnsnøytralt.

 

Og ingen barn har bare en "lego-ting", så det er alltid noe man kan bytte ut. Som foreldre vet man att barn oftest selv velger å putte på det hodet de selv mener å passe på figuren, derfor er jeg sikker på at når sønnen får settet med dinosaur-skjelettet vil han putte en mannlig hode på lego-figuren ved siden av. Jeg tror at jenter også er smarte nok til å putte på det hodet de ønsker.

 

Jeg elsker å bringe fram denne lego reklamen fra 1981, lenge før kjønn var ett tema for lego:

 

lego_ad_1981.jpg

Lenke til kommentar

Man har alltid hatt valget, 99% av legokroppene er kjønnsnøytrale, man kan putte både mannlige og kvinnelige hoder på det, og det orginale legohodet var også kjønnsnøytralt.

 

Og ingen barn har bare en "lego-ting", så det er alltid noe man kan bytte ut. Som foreldre vet man att barn oftest selv velger å putte på det hodet de selv mener å passe på figuren, derfor er jeg sikker på at når sønnen får settet med dinosaur-skjelettet vil han putte en mannlig hode på lego-figuren ved siden av. Jeg tror at jenter også er smarte nok til å putte på det hodet de ønsker.

God tanke du har, men i virkeligheten er det langt fra så enkelt. Jeg (mann) har to jenter som alltid har vært glad i lego. Tidligere kjøpte vi mye i City-serien, men når nesten alle pakkene var helt uten damehoder, hadde vi simpelten ingen kvinnelige hoder å sette på.

 

Det var ganske leit å gå i legobutikken i Legoland med en sju-åring som ønsket seg litt action-lego (båter, fly e.l), men INGEN av disse pakkene hadde en eneste damefigur, noe som gjorde henne ganske lei seg. Vi endte opp med et ubåt-sett, fortsatt uten en eneste jente.

 

Dette var sju år siden, og det har blitt noe bedre nå, men langt fra likestilt. Fortsatt tror jeg de fleste city-pakkene som brannstasjon, politistasjon osv. kommer uten en eneste damefigur. Jeg forlanger ikke 50-50, men å ha minst en damefigur når pakka inneholder mer enn fem figurer kunne være minstemål.

Lenke til kommentar

 

God tanke du har, men i virkeligheten er det langt fra så enkelt. Jeg (mann) har to jenter som alltid har vært glad i lego. Tidligere kjøpte vi mye i City-serien, men når nesten alle pakkene var helt uten damehoder, hadde vi simpelten ingen kvinnelige hoder å sette på.

 

Det var ganske leit å gå i legobutikken i Legoland med en sju-åring som ønsket seg litt action-lego (båter, fly e.l), men INGEN av disse pakkene hadde en eneste damefigur, noe som gjorde henne ganske lei seg. Vi endte opp med et ubåt-sett, fortsatt uten en eneste jente.

 

Dette var sju år siden, og det har blitt noe bedre nå, men langt fra likestilt. Fortsatt tror jeg de fleste city-pakkene som brannstasjon, politistasjon osv. kommer uten en eneste damefigur. Jeg forlanger ikke 50-50, men å ha minst en damefigur når pakka inneholder mer enn fem figurer kunne være minstemål.

 

Lego City er "gutte lego" og Lego Friends er "jente lego" fra Lego sin side, så det er ikke så rart du ikke fant kvinnehodet i City sett. Idiotisk navngivning men de må balansere mellom å markedsføre til målgruppen og hindre å få sinna feminister på nakken.

 

Som nevnt over startet Lego med å være helt kjønnsnøytralt, men som alle firmaer ønsker de å tjene så mye penger som mulig, å det betyr å gi hva som selger. Og kjønnsnøytrale leker selger dessverre ikke mer.

 

Det er sett som har kvinner i city serien også, f.eks. 60017 som er en tauebil, barnet kan selv velge at det er kvinnen som redder mannen som har motortrøbbel.

 

Som foreldre har du mulighet til å kjøpe kvinnehoder i løsvekt fra diverse sider på internett,

http://www.firestartoys.com/Shop/Minifigure-Parts/Minifigure-Female-Heads.html

http://www.firestartoys.com/Shop/Minifigure-Parts/Minifigure-Female-Hair.html

 

på disse linkene finner du ett godt utvalg i hoder og hår.

Lenke til kommentar

Lego City er "gutte lego" og Lego Friends er "jente lego" fra Lego sin side, så det er ikke så rart du ikke fant kvinnehodet i City sett. Idiotisk navngivning men de må balansere mellom å markedsføre til målgruppen og hindre å få sinna feminister på nakken.

Mulig du har rett, sett fra Lego sin synsvinkel, men det fortjener de i så fall sterk kritikk for. At jenter ikke skal leke med brannstasjoner, politistasjoner, båthavn osv. er noe forbaska tull. Mine jenter er like feminine og opptatt av jenteting som andre jenter, men det er allikevel City-lego som var den interessante Legoen, som man faktisk kunne bygge opp en by av. Hvorfor skal det være gutte-eksklusivt?

 

Som nevnt over startet Lego med å være helt kjønnsnøytralt, men som alle firmaer ønsker de å tjene så mye penger som mulig, å det betyr å gi hva som selger. Og kjønnsnøytrale leker selger dessverre ikke mer.

Du har mye rett her, men jeg tror ikke det at å bytte ut en eneste mann med en dame, blant de fem-ti figurene i politistasjonen eller brannstasjonen ville redusert salget til gutter. Men det ville fått jenter som mine til å ikke føle seg ekskludert når de var i lekebutikken og hadde lyst på Lego.

 

Det er sett som har kvinner i city serien også, f.eks. 60017 som er en tauebil, barnet kan selv velge at det er kvinnen som redder mannen som har motortrøbbel.

Ja, det finnes unntak, men jeg mener at det burde vært regelen.

 

Som foreldre har du mulighet til å kjøpe kvinnehoder i løsvekt fra diverse sider på internett,

 

...og det har jeg gjort. :-)

Men det unnskylder ikke Lego, og det var ingen trøst for 7-åringen som sto i butikken og følte seg ekskludert fra de pakkene hun hadde lyst på. Nå kjøpte vi allikevel en dykkerlego med bare menn den gangen, men jeg er fortsatt irritert over Lego. Og jeg tror ikke at du heller mener det ville skremme noen gutter fra å kjøpe den pakken selv om en av fem dykkere hadde damehode, eller hva?

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Det du ønsker er hode uten skjegg basically? Hvordan er det mulig at ikke én av fem-ti hoder er skjeggløse?

 

Det blir færre og færre av de klassiske kjønnsnøytrale legohodene, men i tillegg til maling på hodet bruker de ofte parykker som settes oppå legohodet(erstatter hjelm/hatt) for kvinnelige minifigurer.

 

Det er mange kreative løsninger på problemet, som f.eks. å snu hodet rundt og tegne kvinnefjes på bakhodet hvis man har en heldekkende hjelm eller parykk på, men det theNiceOne savner er at sett levere som om ikke kjønnsnøytrale vertfall med en blanding av kjønn. At man ikke blir så tvunget til å tenke kreativt.

 

Jeg har en gutt så han får heldigvis alle den morsomme legoen med mannlige minifigurer, men jeg observerer jo at det er Lego friends for jenter. Lego friends ser veldig kjedelig ut men jeg regner med at det er hva jenter vil ha siden de ikke har skrapet konseptet.

 

 

(...)

 

Og jeg tror ikke at du heller mener det ville skremme noen gutter fra å kjøpe den pakken selv om en av fem dykkere hadde damehode, eller hva?

 

Jeg tror barn uansett kjønn lager ting slik de selv vil ha dem, såfremt de har nok utvalg av deler.

Men jeg mener det er mer foreldre ansvar enn Lego sitt ansvar å skaffe de ett godt utvalg av deler.

Jeg er litt gammeldags med legoen selv, og kjøper lite sett til han lille, for det meste går det på å ha masse standarddeler å bygge med, sett kjøpes stort sett for å få hjul og andre runne ting, men spesialdeler har jeg en tendens til å legge vekk da jeg mener de ikke inspirerer like mye kreativitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenker vel slik at et Lego ansikt uten skjegg kan like greit være en dame som en mann. Håret er jo hipp som happ, jenter kan ha kort hår uten problem, og sminke er jo ikke noe krav.

Og med hjelm er jo alle ansikter uten skjegg en kjønnsnøytral legoperson.

Lenke til kommentar

Tenker vel slik at et Lego ansikt uten skjegg kan like greit være en dame som en mann. Håret er jo hipp som happ, jenter kan ha kort hår uten problem, og sminke er jo ikke noe krav.

Og med hjelm er jo alle ansikter uten skjegg en kjønnsnøytral legoperson.

Her er et eksempel på et typisk politisett 2014. Ikke mye kjønnsnøytralt der.

 

http://www.1000steine.com/brickset/images/60043-1.jpg

 

Nå finnes det etterhvert noen jentefigurer i Legoen, så jeg har inntrykk av at Lego har skjerpet seg litt.

 

I de senere år har vi kjøpt ganske mye Harry Potter-lego, og der finnes det ganske mange damefigurer, så det er ikke bare svart, men jeg synes fortsatt at Lego er mer konservative enn det virkeligheten er (i hvertfall her i Norge) når det gjelder figurers kjønn.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...