Gå til innhold

Tror du solcelleasfalt kan redde verden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette har vel vært forsøkt før? Må si at det er jo en god ide, men jeg kan ikke se for meg at den kommer til å bli en realitet før prisen og tiden det tar å legge havner i alle fall i nærheten av hva asfalt tilbyr. For ikke å snakke om sikkerhet! Jeg vet ikke om jeg kjenner meg 100% komfortabel å kjøre 100km/t på glass med motosykkel her til lands!

 

Men skal ikke dømme dette prosjektet nedenom og hjem før det har sagt at de har et ferdig produkt, men igjen, som mc-fører kjenner jeg at jeg er litt sheptisk ass!

Lenke til kommentar

, men miljøet har sin pris!

Det hadde vært interessant å se tall for miljøeffekter per investert dollar for dette prosjektet sammenlignet med mer kjente miljøprosjekter som vindmøller, vannkraft, solcellepaneler på tak etc.

 

Glass, friksjon, slitasje, brøyting, kostnader osv. De skal jammen få utfordringer med å gjøre dette til en god investering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

, men miljøet har sin pris!

Det hadde vært interessant å se tall for miljøeffekter per investert dollar for dette prosjektet sammenlignet med mer kjente miljøprosjekter som vindmøller, vannkraft, solcellepaneler på tak etc.

 

Glass, friksjon, slitasje, brøyting, kostnader osv. De skal jammen få utfordringer med å gjøre dette til en god investering.

Vel du kan slippe en av bekymringene dine. Disse fantastiske kreasjonene har også varmekabler, så all snø og is smelter vekk ;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vel du kan slippe en av bekymringene dine. Disse fantastiske kreasjonene har også varmekabler, så all snø og is smelter vekk ;-)

600 Watt per kvadratmeter skulle være nok til å smelte snøen når det snør ganske tett, men hvor skal de i så fall skaffe 600 Watt per kvadratmeter fra? Når det snør tett er det sjeldent i kombinasjon med strålende sol. Strålende sol, i perfekt helning (altså noe som aldri skjer på en vei i Norge), kan gi ca 150 Watt per kvadratmeter. Du trenger altså fire kvadratmeter solceller i rundt 40-60 graders helning for å få nok effekt til å smelte snø fra en kvadratmeter. En firefelts vanvittig bratt sørvent bakke med dette systemet blir altså en ettfelts vei når det snør. For ikke å snakke om at snøen selvsagt blokkerer lyset til de 3/4 av solcellene som ikke har snøsmelting. Dermed ryker også smelteevnen på det siste feltet. Kort og greit, det fungerer ikke under hverken kraftig eller middels snøvær. Kanskje en dag med kortvarige lette, lokale snøbyger, kombinert med godt oppsprukket skydekke og sol. I Nord-Norge vil ikke systemet fungere i det hele tatt de 3-4 månedene man trenger snøsmeltingen mest.

 

Som mange andre her har sagt, glimrende ideologi men det virker hverken praktisk gjennomførbart eller effektivt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvordan har du tenkt til å brøyte snøen bort fra solcellene Jarle? Det er jo uansett fri sikt over hustak over hele landet også. Forskjellen er bare at hvis man skal ha det over veien trenger man et bæresystem som både er kraftig nok til å tåle både egenvekt, vind og snø, uten at bærebjelkene blir livsfarlige harde stolper rett utenfor hvitstripa. Dyre knekkbare stolper er selvsagt en mulighet men da trenger man flere og må dimmensjonere for at taket ikke skal ramle ned dersom det er en ulykke og noen av de knekker.

 

Norge har allerede et stort kraftoverskudd av fornybar, klimavennlig og lite naturinngripende vannkraft. Hvorfor ikke bare bruke den gode og billige kraften vi har i stedet for å eksportere den til blant annet land som er mye bedre egnet til solkraft?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tekst

Energien til å smelte snø tas fra strømnettet, og brukes utelukkende når det er snø på veien. Tok du med dette i beregningene? Les forøvrig http://www.solarroadways.com/faq.shtml#faqHeat

Jeg har et annet forslag. Sett solcellepaneler på stylter over alle veiene. Tak på veien + sol hele tiden. Er jo uansett fri sikt over veien uansett.

http://www.solarroadways.com/faq.shtml#faqCanopy

Endret av Tyranisaur
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...