Gå til innhold

PC-en du får plass til i lomma


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, ikke så dumt. :)

 

Ikke akkurat noen PC-erstatter, men funker fint for noen som ønsker å erstatte den lille skjermen og touch-screenen med mus/tastatur. Kanskje som en musikk og enkel videoavspilling på soverommet, hvor du også kan sjekke mailen eller sette på vekkerklokke. ^^

 

Synes det er litt stress med laptopen eller nettbrettet i fanget, og gidder ikke betale noe mer enn 1000kr for å få noe så enkelt opp på skjermen på soverommet.

 

I stua blir den nok alt for svak, så der har den nye HTPCen fått seg en 4770K + 10 TB for å ta over middels kraftig arbeid, sannsynligvis 4K etter hvert og langt høyere ytelsekrav.

 

Og selvsagt en mye kraftigere arbeidsstasjon på kontoret. Så den blir ikke en erstatter for PC, men en erstatter for mobil/nettbrett på soverommet. :D Funker nok sikkert også i andre semi-mobile steder som campingvogner, og tilsvarende.

Lenke til kommentar

Eh... har dere i det hele tatt prøvd å utnytte potensiale i en sånn? Om den kan erstatte en PC eller ikke avhenger jo helt av hva man i utgangspunktet bruker en PC til. Mange bruker den kun til Facebook, surfing, og type Angrybirds spill, og kanskje en e-post av og til. Kan jo fortelle hva vi bruker vår mini PC til her. Den er et mediasenter i STUA med en 46" (kompisen min bruker den til det samme med en ny 55") Vi bruker knapt nok Get boksen vår mer, og i løpet av høsten regner jeg med å kjøpe en 55"-65" .Da plomberer jeg nok den og sier opp GET, så slipper jeg TV lisens og utgifter til noe jeg sjelden bruker.

Men nok om det.

 

Vår bruk av Tronsmart Vega S89 (riktig nok ikke en stick) er følgende:

Ser på NRK og NRK arkiv, Netflix (Norsk/engelsk/ og mange andre land), HBO, Viaplay, Kona ser en del utenlandske kanaler som ikke er tilgjengelig i Norge, via XBMC (Som er et fantastisk program med utrolige muligheter om man gidder sette seg inn i det) Jentungen: spiller en del. Alt fra Angrybirds til Asphalt8 bilspill, (sistnevnte krever gamepad) er på Facebook, ser en utenlandsk kanale som ikke er tilgjengelig i Norge, Vi hører alle på radio fra hele verden. og sist men ikke minst, Vi hører på MYE musikk med Spotify. Har optisk kabel rett i forsterker, så lyden er omtrent like bra eller bedre enn på CD (i alle fall med den 2-3 år gamle CD spilleren vi hadde, som nå er fjernet) .Ellers leser vi aviser, både Norske og utenlandske, svarer på korte mail, sjekker været. sjekker felles kalender som er synket opp mot alle kalendere på telefonene våre. På den måten kan jeg legge inn en avtale der, så ser de hjemme det i løpet av 20 sekunder og vet at "på lørdag er jeg på guttekveld og ser fotball og drikker øl med kompiser" ;) og masse annet. Det ligger jo nå rundt en mill apper på Google playstore, så finner man ikke noe man liker der er man rar! Vi har selvfølgelig også flere stk PC i huset.5 stk faktisk, og en iPad. Men de brukes kun til spesielle oppgaver som Photoshop og andre ting som en mini PC er ubrukelig til. Det er selvfølgelig helt avgjørende HVA man skal bruke en slik til! Det er IKKE en ekte PC, men med litt fantasi kommer man ganske langt med en Android mini PC! Også er den totalt lydløs. I love it!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Joda, jeg tviler ikke på at du har det.

 

Er jo nettbrett/mobil-komponenter som er ment for å kjøles passivt uansett, så det finnes flust av slike uten, det er greit nok. Kommenterte selve artikkelen, hvorpå det ville vært svært skuffende om de ikke kjører passiv kjøling.

 

Edit: Som jeg misstenkte. I linken i artikkelen så står det følgende:

"DC Fan: Active Cooling System (iStick A300 & A350-SSD)"

Uansett hvor stillegående så må jeg si det er litt latterlig.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig! En annen ting jeg savner på denne er Airplay, (kunne ikke se noe om at den har det) Det er mye brukt hos oss. Greit å speile bildet fra "padda" rett på TV skjermen om jeg vil vise noe jeg kommer over på f. eks Youtube.. Mange av disse har også Wifi direct, men som dessverre ikke støttes av Samsung og Sony. De er snart like "sære" som Apple :-( Synes i grunn ikke denne artikkelen var så imponerende, og litt utgått på dato... Hvorfor ikke teste noen av produktene som er i Norske nettbutikker, og få skrevet en mer detaljer artikkel?

Lenke til kommentar

Dette er dessverre ubrukelig for meg inntil de får inn noen ordentlige prosessorer. XBMC + Linux is the way. Bruker NUC med Pulse Eight Adapter nå, og det fungerer ypperlig. Beste og kjappeste løsningen jeg har kommet over. S89 ligger til 2k. Hvis du legger på litt til har du en NUC og pulse eight adapter. Da styrer du mediesenteret med TV'ens fjernkontroll, har full Linux og ikke minst: XBMC lagger ikke, hverken i menyene eller ved avspilling. Disse sticks'ene etc. er sikkert greit til sitt bruk, men for folk som mener litt alvor når det kommer til HTPC så er disse en vits.

Endret av Kimma16
Lenke til kommentar

Fungerer helt strålende med XBMC for vår del. Nå har jeg brukt mest MiniX X7 med XBMC, da S89 er forholdsvis ny. Den koster ikke 2K som du sier, men 1200 og oppover. Akkurat når det gjelder fjernkontroll bruker jeg trådløs mus. Men det er selvfølgelig ikke en like avansert løsning som den du nevner.
Sticks er jo håpløst til litt mer avansert bruk. Passer i mine øyne best til lett surfing og spill som angrybirds.

Men MiniX X7 og Tronsmart S89 er faktisk helt ok. Jeg gidder ikke bruke produkter som ikke er bra nok til mitt bruk. Med optisk kabel rett i surroundforsterker er også lyden svært bra! Men det dekker selvfølgelig ikke behovene til alle. Men de aller fleste klarer seg fint med en slik boks! Inkludert meg selv, og de aller fleste jeg kjenner,som har en Android Mini PC.
Disse boksene har blitt enormt mye bedre de siste 1-2 årene! Det avhenger selvfølgelig av bruk, og hvor kravstor man er. Men ingenting hakker her hos oss, og bare det å slippe å ha vifte, eller annen støy er utrolig deilig synes jeg! En ting veldig mange seter pris på er at det ligger ca 1 mill apper på Google Play, klare til å lastes ned.

Er man skikkelig seriøs når det kommer til HTPC/hjemmekino anlegg, så svir man gjerne av 15 - 20.000 og oppover på anlegg + 15 - 20.000+ på TV.
Her er det jo snakk om å kjøpe en boks for å plugge i TV og være oppe å gå med Netflix, HBO etc på 5 minutter, og uten store utgifter.

Å sammenligne dette med dyre løsninger blir som å sammenligne en billig bil med en ny Mercedes eller andre toppmodeller til 1-2 mill. Begge passer til sitt bruk, og avhenger av interesse og økonomi!

Her ser man Tronsmart Vega S89 i bruk! Riktignok med Tronsmart sin Launcher. Foretrekker å alltid bruke Android sin egen launcher, og trådløs mus, Men det velger man selv ved første oppstart, og man kan med noen få klikk bytte mellom de to som man ønsker. Eller legge inn andre sine rom for den sak skyld. Jar akkurat testet Finles v1.4 på denne. Fungerte strålende, bortsett fra HBO som merket at boksen var rootet, og ikke ville spille av film. Dette skjer ikke med original firmware!

Endret av Xkr%#^+*
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...