Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Eksamen i norsk, 10.trinn 2014


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har analysert Stormblåst? eller kan forklare meg innholdet og temaet? hadde vært utrolig takknemlig :)

De skildrer jo den vakre naturen i Norge, men også ondskapen. De bruker naturen for å skildre ondskapen, det mørke og det dystre. Tror ikke man skal tenke at Norge er et land med mye ondskap, men kanskje at det finnes noe mørkt i det lyse. I Norge, som er en velferdsstat, finnes det også dårlige sider som mobbing, diskriminering, rasisme. Hele heftet fokuserer jo på gode og dårlige sider ved Norge.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Mulige oppgaver til eksamen?

Tenker at en blir: skriv en argumenterende tekst om nynorsk og bokmål bør være to likestilte skriftspråk. Begrunn dine meninger.

 

En annen kan bli: skriv en tekst om en person som er annerledes fra alle andre/ en person som føler seg annerledes. Kanskje en novelle om mobbing?

 

Er ganske sikker på det med tanke på tekstene Liket og Ja til nynorsk!

 

Nå som vi ikke får vite hvilke av dagene det er skjønnliterært og hvilken av dagene det er sakprega, så skal jeg forberede en novelle, en artikkel og et leserinnlegg til i morgen. Det blir mye arbeid, men det er bedre å være godt forberedt enn ikke å være det. En god tekst trenger en god planlegging også. Hvis ikke er det nesten umulig å produsere en tekst helt uten å ha gjort seg noen tanker på forhånd.

Endret av StilleVann
Lenke til kommentar

Noen tips eller ideer til hvorfor "Dette ønsker kjendisene seg til jul" er en del av forberedelsesheftet? Hva har det med Norge å gjøre? :/

Det handler hovedsaklig om at vi har så mye i Norge, at vi ikke ønsker oss noe mer. Vi har rett og slett ikke behov for noe mer.Vi har det for godt i Norge. Eller så kan det tolkes som at kjendisene er akkurat som deg og meg. Hele heftet tar utgangspunkt i Norge på godt og vondt.

Lenke til kommentar

 

Hei. Har noen et PDF dokument eller digitalt dokument av heftet som man kan laste over på minnepinne, og ta med på eksamen?

du finner jo heftet på internett, så du kan jo laste det ned derfra

 

det tror ikke det går ann å laste det ned digitalt, bare å printe det ut på papir, men jeg tenkte å ta det med på minnepinne. Vet noen hvordan man får det over til et PDF dokument e.l.?

Lenke til kommentar

Tenkte det var på tide å lage en bruker. Disse trådene har vært til stor hjelp for tentamener opp gjennom årene.

 

Jeg fikk til å laste ned heftet som en PDF-fil. Jeg gjorde dette ved å velge print ut, for å så velge å printe ut som PDF fil, hver enkelt side. Deretter satt jeg sammen hver enkelt side til en stor PDF-fil. Jeg har lagt den til som et vedlegg. :)

 

Heftet.pdf

Endret av Holy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tenkte det var på tide å lage en bruker. Disse trådene har vært til stor hjelp for tentamener opp gjennom årene.

 

Jeg fikk til å laste ned heftet som en PDF-fil. Jeg gjorde dette ved å velge print ut, for å så velge å printe ut som PDF fil, hver enkelt side. Deretter satt jeg sammen hver enkelt side til en stor PDF-fil. Jeg har lagt den til som et vedlegg. :)

 

attachicon.gifHeftet.pdf

Tusen takk!! :) :) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vil anbefale alle sammen denne video-novelleanalysen jeg fant etter litt søking. Mest sannsynlig skal vi ikke skrive en novelleanalyse, men det greit å ha litt ekstra informasjon om novellen i tilfelle den blir brukt til en oppgave.

 

Endret av Holy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...