Gå til innhold

– Digitalt salg står for 60% av omsetningen i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan kan de fysiske butikkene være den individuelt største salgskanalen for spill når digitalt salg står for 60% av omsetningen?

 

"? De fysiske butikkene er fortsatt svært viktige. Der kan man jo spørre kvalifisert personale om råd, få en dypere og mer personlig service enn det Internett kan levere, sier Richard Pettersen fra Norsk Spill og Multimediaforening i en pressemelding."

 

Hehe! Right.. Dyp og personlig service, akkurat det jeg er ute etter når jeg kjøper et spill. Selvsagt mye viktigere enn pris og leveringstid. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Hvordan kan de fysiske butikkene være den individuelt største salgskanalen for spill når digitalt salg står for 60% av omsetningen?

 

"? De fysiske butikkene er fortsatt svært viktige. Der kan man jo spørre kvalifisert personale om råd, få en dypere og mer personlig service enn det Internett kan levere, sier Richard Pettersen fra Norsk Spill og Multimediaforening i en pressemelding."

 

Hehe! Right.. Dyp og personlig service, akkurat det jeg er ute etter når jeg kjøper et spill. Selvsagt mye viktigere enn pris og leveringstid. ;)

 

ja, man trenger ikke service når man kjøper spill... og hvis man isteden tenker på mobiler og pc, får man MYE bedre hjelp på internett enn man får på Elkjøp, Leftal ol. hvor gode de fleste på de to butikkene er på den teknologien de selger er tragisk lite, de prøver bare selge, ikke gi hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan kan de fysiske butikkene være den individuelt største salgskanalen for spill når digitalt salg står for 60% av omsetningen?

 

Antakeligvis fordi det er mer enn én digital salgskanal.

Det er da virkelig mer enn en fysisk salgskanal også? Det er jo ikke som alle de fysiske butikkene er i samme kjede...
Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at digital nedlasting av ett kommende storspill koster MER enn å handle det på nett og få det tilsendt på DVD.. Sånt forstår jeg ikke helt. Det er da MYE rimeligere å produsere digitalt, så hva er grunnlaget for at prisen er høyere enn fysisk media? Noen som har gode innspill?

 

Snakker spesifikt om Watch Dogs til PC, cdon.com ligger på ca 350 kr, Elkjøp skriver 299 (men ved bestilling får man ikke tilgjengelig levering, og kundeservice sier plutselig at det ikke er mulig å bestille). Amazon.co.uk ligger på 350kr eks frakt.. Mens Steam ligger på 405 kr...???!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et godt spørsmål som jeg ikke kan finne et logisk svar på. EAs titler koster konsekvent 399 i butikk og 499 på Origin. Watch Dogs vil gå opp til 495 på Steam når pre-order-tilbudet er over. Uplay ligger like bak med 479 som normalpris. For å si det sånn synes jeg ikke det er verdt 100 kroner ekstra å kjøpe digitalt når jeg kan kjøpe et spill fysisk og legge inn koden i Steam eller Uplay likevel.

Det ser ut som om prisene har kommet for å bli, så da vil vel de fysiske butikkene ta etter. Det kommende COD-spillet ligger jo på 429-449 for PC-versjonen. Igrunn morsomt at prisen på COD økes mtp. at de har ligget i overkant av de fleste andre spill allerede.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

Hvordan kan det ha seg at digital nedlasting av ett kommende storspill koster MER enn å handle det på nett og få det tilsendt på DVD.. Sånt forstår jeg ikke helt. Det er da MYE rimeligere å produsere digitalt, så hva er grunnlaget for at prisen er høyere enn fysisk media? Noen som har gode innspill?

 

Snakker spesifikt om Watch Dogs til PC, cdon.com ligger på ca 350 kr, Elkjøp skriver 299 (men ved bestilling får man ikke tilgjengelig levering, og kundeservice sier plutselig at det ikke er mulig å bestille). Amazon.co.uk ligger på 350kr eks frakt.. Mens Steam ligger på 405 kr...???!?

Tror det har med at nedlastning er så enkelt, du leser om et spill går til steam og kjøper.

Er ikke kun steam gjelder også mmo som selges fra egen butikk som wow og elder scroll onine.

 

om du leiter rundt etter noe finner du altid bedre priser.

 

Kort sagt fra et kostnad perspektiv skulle digitalt vært billigere, for å maksimere profitt er det mer lønsomt at spill i butikk er billigere.

Lenke til kommentar

 

Hvordan kan det ha seg at digital nedlasting av ett kommende storspill koster MER enn å handle det på nett og få det tilsendt på DVD.. Sånt forstår jeg ikke helt. Det er da MYE rimeligere å produsere digitalt, så hva er grunnlaget for at prisen er høyere enn fysisk media? Noen som har gode innspill?

 

Snakker spesifikt om Watch Dogs til PC, cdon.com ligger på ca 350 kr, Elkjøp skriver 299 (men ved bestilling får man ikke tilgjengelig levering, og kundeservice sier plutselig at det ikke er mulig å bestille). Amazon.co.uk ligger på 350kr eks frakt.. Mens Steam ligger på 405 kr...???!?

Tror det har med at nedlastning er så enkelt, du leser om et spill går til steam og kjøper.

Er ikke kun steam gjelder også mmo som selges fra egen butikk som wow og elder scroll onine.

 

om du leiter rundt etter noe finner du altid bedre priser.

 

Kort sagt fra et kostnad perspektiv skulle digitalt vært billigere, for å maksimere profitt er det mer lønsomt at spill i butikk er billigere.

 

Så det du mener er at man betaler for enkelheten ved nedlasting? Jeg syntes det er litt merkelig uansett.

 

I gamle dager husker jeg spill-selskapene rettferdiggjorde prisene med at det kostet penger å lage dvd'er. Om spillet hadde flere disker, kostet det mer, osv. Den unnskyldningen kan man jo ikke bruke lenger, så man burde heller stille selskapene til veggen og få en forklaring på hvorfor man NÅ har satt prisene som de er. At fysiske media koster penger kan jeg forstå, det er distribusjon, produksjon og logistikk inne i bildet, alle fordyrende elementer.. Men digitalt koster ingenting etter at man har en server oppe som spyr ut filene (Og det har vel strengt tatt de fleste selskaper idag uansett, så det er ikke noe man må handle inn spesifikkt)

 

Jeg klager ikke på prisen i seg selv, jeg syntes ikke 400 kr er for mye i penger, det er forskjellen i pris jeg reagerer på. Om de vil ha 400 kr for d/l burde de sette dvd-prisen til 500, da hadde jeg ikke sagt noe.

 

Oh well.. Jeg bet i eplet og handlet det til 50 kr over dvd-prisen så de vinner jo likevel. Men det er mest fordi jeg virkelig ønsker å støtte denne typen spill. Om det var noe jeg ønsket meg litt mindre, som bare så "helt ok" ut, spørs det om det hadde blitt kjøp i det hele tatt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...