Gå til innhold

Denne dingsen lader mobilen på 30 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bør vel slå sammen disse to identiske trådene/artiklene?
https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1576388

En skulle vel tro det var selve ladeenheten (DC/DC konverterer), for om det var batteriet så snakker vi i hvert fall håpløst oppsett. :rofl:

Men ja, ikke noe så lite lithium-ion batteri med en celle vil klare noe i nærheten av slik ladetid. Her er det nok i beste fall en helt annen teknologi, f.eks superkondensator.

Med den ladestrømmen så ville intern motstand vært så høy at selve batteriet knapt ville blitt oppladet (før den selvsagt selvantente/eksploderte)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tror nesten ikke jeg kan forklare akkurat hvor skeptisk jeg er til å kjøre godt over 300 ampere (1500 watt) inn i USB-kontakten på min S4A for å lade dens 2.6Ah batteri på 30 sekunder. For ikke å si hva batteriet eventuelt hadde ment om den saken... hadde i alle fall ikke våget å gjøre det innendørs.

 

Det hele minner meg egentlig om den greia som tok runden på Facebook og YouTube for en tid tilbake, som avslørte at man i virkeligheten kan lade opp en smarttelefon ved å hive den i mikroen på full effekt i et minutts tid.

Lenke til kommentar

Greit nok, mn den er ganske ubrukelig inntil den er mindre xD

Telefonen eller laderen? Noen liker store mobiler. Om du mener laderen så ser man ikke laderen på videoen. Den hvite "dingsen" til høyre er et oscilloskop. Og selve pluggen er et par vanlige bananplugger, som også er helt standard utstyr på en elektronikklab.

 

Edit: Nvm. Han mente nok selve batteriet bakpå. Man ser det i to sekunder på begynnelsen når han snur mobilen. Ja det er en stor klump.

Endret av BlueShroom
Lenke til kommentar

Nok et mirakelbatteri som sikkert aldri vil komme i produksjon:

 

Facts:

Allerede i dag kan du lade et lithium polymer batteri på 4 minutter, men det vil gå vesentlig ut over ladetiden. 1C, det vil si en ladestrøm som tilsvarer batteriets kapasitet i ampere er den ladestrømmen som gir lengs batterilevetid. (2 A for et batteri på 2000mAh osv. Husk at ladespenningen til et mobilbatteri er 4.2V) (kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery#Charging)

 

Den neste batteriteknologien som vil komme på markedet er solid-state lithium og ingen annen batteriteknolog er i nærheten av å være like nært tilgjenglig for oss forbrukere - og testproduksjon av denne batteriteknologien starter i 2015, når teknologien vil nå oss forbrukere er enda ikke sikkert. (http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_lithium-ion_battery)

Lenke til kommentar

Tror nesten ikke jeg kan forklare akkurat hvor skeptisk jeg er til å kjøre godt over 300 ampere (1500 watt) inn i USB-kontakten på min S4A for å lade dens 2.6Ah batteri på 30 sekunder. For ikke å si hva batteriet eventuelt hadde ment om den saken... hadde i alle fall ikke våget å gjøre det innendørs.

 

Det hele minner meg egentlig om den greia som tok runden på Facebook og YouTube for en tid tilbake, som avslørte at man i virkeligheten kan lade opp en smarttelefon ved å hive den i mikroen på full effekt i et minutts tid.

300A er nok i overkant.

150-200A er mer riktig om kapasiteten er den samme som standard samsungbatteri.

 

USB kontakten er ikke i bruk i videoen, og det sier seg selv at du ikke kan kjøre 200A gjennom USB-porten, som selvsagt ikke takler slikt eller er laget for det. Da er det den som styrer strømmen og du ender opp med maks 1-2A.

Lenke til kommentar

Nok et mirakelbatteri som sikkert aldri vil komme i produksjon:

 

Facts:

Allerede i dag kan du lade et lithium polymer batteri på 4 minutter, men det vil gå vesentlig ut over ladetiden. 1C, det vil si en ladestrøm som tilsvarer batteriets kapasitet i ampere er den ladestrømmen som gir lengs batterilevetid. (2 A for et batteri på 2000mAh osv. Husk at ladespenningen til et mobilbatteri er 4.2V) (kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium_polymer_battery#Charging)

 

Den neste batteriteknologien som vil komme på markedet er solid-state lithium og ingen annen batteriteknolog er i nærheten av å være like nært tilgjenglig for oss forbrukere - og testproduksjon av denne batteriteknologien starter i 2015, når teknologien vil nå oss forbrukere er enda ikke sikkert. (http://en.wikipedia.org/wiki/Solid-state_lithium-ion_battery)

Superkondensatorer blir bare bedre og bedre, og vil være et godt potensial for å oppnå slik ladehastighet. Spesielt om kapasiteten ikke er som et originalt batteri.
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke utforske og finne opp batteri med større kapasitet? F.eks. Et AA batteri med ca 5000-7000 mah? Så varer det lengre, folk lader jo om natten uansett ?

Hvorfor tror du ikke det forskes på dette? Klarer man det kunststykket å lage et batteri med så høy energitetthet, og dagens spenningsnivå, så ville man blitt en veldig rik mann.

 

Dagens batterier er mye bedre enn tidligere, og det forskes fortsatt intenst.

Lenke til kommentar

 

Greit nok, mn den er ganske ubrukelig inntil den er mindre xD

Telefonen eller laderen? Noen liker store mobiler. Om du mener laderen så ser man ikke laderen på videoen. Den hvite "dingsen" til høyre er et oscilloskop. Og selve pluggen er et par vanlige bananplugger, som også er helt standard utstyr på en elektronikklab.

 

Edit: Nvm. Han mente nok selve batteriet bakpå. Man ser det i to sekunder på begynnelsen når han snur mobilen. Ja det er en stor klump.

Hvordan vet vi at det er batteriet?

Nei det kan godt være laderen. Ledningene kan være fra en kilde med høy spenning for ikke å brenne opp ledningene.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor ikke utforske og finne opp batteri med større kapasitet? F.eks. Et AA batteri med ca 5000-7000 mah? Så varer det lengre, folk lader jo om natten uansett ?

Det finnes allerede.

Jeg har et batteri på 9300mAh på min Note 2

sjekk http://zerolemon.com/

 

 

Tror Lennik, dog kanskje ikke helt presist, snakker om et batteri på størrelse med et AA batteri og kapasitet på 5000mAh. Zerolemon sine batterier er også lithium-polymer og den økte kapasiteten skyldes at batteriet også er større. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...