Gå til innhold

Her er det første nettbrettet med fleksibelt «digitalpapir»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Nå nærmer vi oss noe som kan erstatte alle dagens skolebøker!

 

Denne fusjonert med det som Kindle tilbyr, og så har en hele tiden oppdaterte skolebøker med seg. Ikke bare det, en kan ta notater i bøkene direkte! Helt uten å være på en enhet der FB ødelegger hele konsentrasjonen.

Lenke til kommentar

Hva med bilder? Skolebøker må ha bilder, støtter denne bilder? (selvfølgelig ikke i farger)

 

Ja. Det må de jo for å støtte håndskrift.

 

Dette er e-ink Mobius.

I størrelsen 13.3" skal Mobius klare 1600 x 1200 pixler, 16 nivåer gråskala.

 

 

E-ink Mobius m/ bilder:

 

sony-digital-paper-product-shot.jpg

 

 

 

 

Sony-13.3-inch-E-Ink-Mobius-A4-digital-n

 

sony-digitalpaper-dpt-s1.jpg

 

 

16 nivåer er not all that. Men det er det samme som på Kindle Paperwhite og Nook Simple Touch. Glem fotografier. Dersom bildene er optimalisert for enheten kan det se ganske bra ut, men jeg har Paperwhite og Simple Touch, og det man får ut av ikke-optimalisert grafikk er farger som dette:

 

nook-touch-angry-birds.jpg

 

 

 

Jeg mener at for lærebøker bør man i det minste kunne vise noen kontrastfarger, og da snakker jeg om mattebøker, ikke lærebøker i biologi, kunst, design. Det er enda et godt stykke igjen før E-Ink kan erstatte vanlige ukeblader fra Narvesen.

 

E-Ink har tre spesielt viktige fordeler foran vanlige skjermer: de er tynne og fleksible, de bruker lite strøm, og de blir bare bedre og bedre desto sterkere sollys du har. Alle disse tingene jobbes med på vanlige skjermer. Vi har fått mobilskjermer som vises godt i direkte sollys, vi har fått fleksible skjermer til mobiler og det vil være en konstant satsning for å kutte ned strømforbruket for det er et problem på alle mobile enheter.

 

Jeg har selv to e-bøker med E-Ink, og kan finne på å anskaffe meg en E-Ink klokke, men E-Ink har ikke de økonomiske musklene til å utvikle seg raskt, og det har de andre skjermtypene. Jeg har ikke tro på E-Inks framtid.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke ett eller annet IQ-troll lage et nettbrett med LCD farge på den ene sida, og slik elektronisk blekk på den andre?

 

Da hadde jeg både nettbrett til innendørs bruk, og notatblokk og bokleser i sol-lys. Med et lite blåntann-tastatur kunne jeg også skrive ting mens jeg satt ute og slappet av i sola.

 

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Lenke til kommentar

De har laget mobiltelefoner med LCD farge på ene sida og elektronisk blekk på andre sida. Problemet er at E-Ink ikke er like sexy som det er genialt, så det får ikke solgt noen produkter. :g

 

Ellers så hadde Microsoft en flott prototype med sammenleggbare "Courier" noen år tilbake, men dersom det var en LCD-skjerm og en skjerm med elektronisk blekk, er jeg redd for at begge hadde stått på hele tiden i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...