Gå til innhold

Dagens dings: Denne dingsen lar deg styre alt fra mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Altfor teknisk kompliserte Kickstarter-prosjekter har jeg egentlig ikke troen på. Det er noen som klarer seg, som f.eks. Twine og Pebble: Ja, de er tekniske produkter, men de har et noe begrenset bruksområder.
Andre lover å kunne gjøre "absolutt alt", eller iallfall ganske mye. Jeg har selv fått lyspæren LiFX i hus, og selv om det prosjektet ble ganske kraftig forsinket, så har de enda ikke klart å lage en firmware som jeg får koblet opp mot et nettverk, uansett hvilken konfigurasjon jeg har. Thermodo fungerer ikke med Samsung S4, en av de mest solgte mobiler i det siste året, selv om også den ble ganske forsinket.
Mange nerder har en veldig stor tro på prosjektet sitt, og det er bra. Det må man ha. Men noen er rett og slett lite realistiske.

 

Vet ikke hvordan det er med kaffetraktere utenfor Vestfold, men min er ihverfall koblet til nettspenning, hvilket er et stykke over 32 volt... denne enheten kan nok ikke ta på seg oppgaver i et 230v miljø.

Den er utstyrt med reléer. Strømmen trenger ikke gå gjennom selve enheten, kun reléet...

Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke hvordan det er med kaffetraktere utenfor Vestfold, men min er ihverfall koblet til nettspenning, hvilket er et stykke over 32 volt... denne enheten kan nok ikke ta på seg oppgaver i et 230v miljø.

*fnis*

 

Det er søtt når man røper at man ikke har filla peiling på hva man snakker om :)

Kan ikke du, med kunnskap om dette, forklare hvorfor det han påstår ikke stemmer? Ad hominem er kraftig utdatert.

 

Som jeg ser det er det en bryter som forsåvidt kun benyttes på likestrøm og lave spenninger, og dermed ikke på vekselstrøm fra stikkontakten. Har ikke sett over hele prosjektet, men virker som om bruksområdet er myntet på de som ønsker å dra frem loddetinnet og modifisere elektroniske dingser i hjemmet på egenhånd: å koble ut den "gamle", manuelle bryteren med en My N3RD-enhet - Arrester meg gjerne, dette er ikke mitt kompetanseområde.

 

For min del er dette spennende hvis det opprettes en standard på dette slik at alle produsenter som ønsker det kan benytte seg av teknologien. Dette vil helt sikkert bli problematisk - tenker sikkerhet tvert det er snakk om fjernstyring av enheter. Å ha en fjernstyrt kaffetrakter i tusen hjem er en potensiell simultanbrann med tusen bygg straks det oppdages et sikkerhetshull. Det vil av opplagte grunner derfor ikke være aktuelt i alle enheter, og fremtiden for noe som dette er høyst usikker. Morsomt påfunn er det uansett.

Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke hvordan det er med kaffetraktere utenfor Vestfold, men min er ihverfall koblet til nettspenning, hvilket er et stykke over 32 volt... denne enheten kan nok ikke ta på seg oppgaver i et 230v miljø.

 

*fnis*

 

Det er søtt når man røper at man ikke har filla peiling på hva man snakker om :)

Og her kommer du med forklaringen på alt :)
Lenke til kommentar

Altfor teknisk kompliserte Kickstarter-prosjekter har jeg egentlig ikke troen på. Det er noen som klarer seg, som f.eks. Twine og Pebble: Ja, de er tekniske produkter, men de har et noe begrenset bruksområder.

 

Andre lover å kunne gjøre "absolutt alt", eller iallfall ganske mye. Jeg har selv fått lyspæren LiFX i hus, og selv om det prosjektet ble ganske kraftig forsinket, så har de enda ikke klart å lage en firmware som jeg får koblet opp mot et nettverk, uansett hvilken konfigurasjon jeg har. Thermodo fungerer ikke med Samsung S4, en av de mest solgte mobiler i det siste året, selv om også den ble ganske forsinket.

 

Mange nerder har en veldig stor tro på prosjektet sitt, og det er bra. Det må man ha. Men noen er rett og slett lite realistiske.

 

 

 

Vet ikke hvordan det er med kaffetraktere utenfor Vestfold, men min er ihverfall koblet til nettspenning, hvilket er et stykke over 32 volt... denne enheten kan nok ikke ta på seg oppgaver i et 230v miljø.

Den er utstyrt med reléer. Strømmen trenger ikke gå gjennom selve enheten, kun reléet...
jeg skjønner det, og kan konkluder med og sette inn denne som en av/på bryter i en kaffetrakter uten ekstrautstyr lar seg kke gjøre... Endret av WackenSS
Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke hvordan det er med kaffetraktere utenfor Vestfold, men min er ihverfall koblet til nettspenning, hvilket er et stykke over 32 volt... denne enheten kan nok ikke ta på seg oppgaver i et 230v miljø.

Den er utstyrt med reléer. Strømmen trenger ikke gå gjennom selve enheten, kun reléet...
jeg skjønner det, og kan konkluder med og sette inn denne som en av/på bryter i en kaffetrakter uten ekstrautstyr lar seg kke gjøre...

 

 

Det stemmer nok, ja.

 

Det kan diskuteres om denne er lovlig i Norge, da du må leke elektriker for å få brukt den sammen med kaffetrakteren. Man har jo mulighet til å koble brytere og skjøteledninger, men mulig dette er å strekke det litt langt...?

Lenke til kommentar

 

For min del er dette spennende hvis det opprettes en standard på dette slik at alle produsenter som ønsker det kan benytte seg av teknologien. Dette vil helt sikkert bli problematisk - tenker sikkerhet tvert det er snakk om fjernstyring av enheter. Å ha en fjernstyrt kaffetrakter i tusen hjem er en potensiell simultanbrann med tusen bygg straks det oppdages et sikkerhetshull. Det vil av opplagte grunner derfor ikke være aktuelt i alle enheter, og fremtiden for noe som dette er høyst usikker. Morsomt påfunn er det uansett.

 

Å som jeg lengter etter en standard for slikt, gjerne en som var så enkel å bruke at man ikke trengte en elektriker også.

 

Men det blir nok bare en vakker drøm... :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vet ikke hvordan det er med kaffetraktere utenfor Vestfold, men min er ihverfall koblet til nettspenning, hvilket er et stykke over 32 volt... denne enheten kan nok ikke ta på seg oppgaver i et 230v miljø.

*fnis*

 

Det er søtt når man røper at man ikke har filla peiling på hva man snakker om :)

Kan ikke du, med kunnskap om dette, forklare hvorfor det han påstår ikke stemmer? Ad hominem er kraftig utdatert.

 

Som jeg ser det er det en bryter som forsåvidt kun benyttes på likestrøm og lave spenninger, og dermed ikke på vekselstrøm fra stikkontakten.

 

Denne dingsen styrer bare et rele. Releet er dimmensjonert for 25A (vanlige norske forbrukerkurser er mellom 10 og 16 A).

Releet bryr seg ikke om spenningen så lenge kontaktflatene har god nok avstand og opererer kjapt nok etc. Noe som selvsagt er på plass i en slik sak.

 

At boksen trenger supplystrøm er noe helt separat for hva releet kan jobbe med. Det var dette WackenSS ikke hadde peiling på.

 

 

Vet ikke hvordan det er med kaffetraktere utenfor Vestfold, men min er ihverfall koblet til nettspenning, hvilket er et stykke over 32 volt... denne enheten kan nok ikke ta på seg oppgaver i et 230v miljø.

 

*fnis*

 

Det er søtt når man røper at man ikke har filla peiling på hva man snakker om :)

Og her kommer du med forklaringen på alt :)

 

 

Og ta fra deg gleden med å undersøke selv? No way :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er dette så spennende?

Løsninger ala dette har eksitert i mange år. Har selv en løsning fra K&M som jeg installerte for 8 år siden og hvor egen app for styring fra nettbrett/mobil har vært tilgjengelig i flere år!

 

Det er ikke spennende. Kickstarter er genialt, og man finner innimellom unike og direkte kule produkter. Problemet er at det er langt mellom dem, og det andre er resirkulering av gamle idéer og eksisterende produkter.

Lenke til kommentar

Hvorfor er dette så spennende?

Løsninger ala dette har eksitert i mange år. Har selv en løsning fra K&M som jeg installerte for 8 år siden og hvor egen app for styring fra nettbrett/mobil har vært tilgjengelig i flere år!

 

Lurer litt på det samme, en trådløs sak med to relleer og to binære innganger? Dette er ikke akkurat noe som sprenger innovasjonsskalaen. Man får liknende løsninger i dag.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med å se det geniale i dette produktet. Produktet i seg selv er såpass stort at det ikke kan bygges inn i hva som helst. Den krever inngripen i produktenes originale design og funksjon og allerede der er det et stort problem. Det vil ødelegge enhver garantiordning, Det krever en hvis innsikt i elektro for å montere dette. Det finnes CE godkjente duppeditter som gjør det samme som denne "oppfinnelsen" og som også er lovlig og elegant. Og hva er så revolusjonerende med å kunne låse opp og igjen en bildør, åpne garasjeporten, sette på kaffen når man sitter på et hotellrom i syden?

Nei, dette må være noe for de som liker å leke, og som blåser i godkjenninger, garantier og brannvern.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vet ikke hvordan det er med kaffetraktere utenfor Vestfold, men min er ihverfall koblet til nettspenning, hvilket er et stykke over 32 volt... denne enheten kan nok ikke ta på seg oppgaver i et 230v miljø.

*fnis*

 

Det er søtt når man røper at man ikke har filla peiling på hva man snakker om :)

Kan ikke du, med kunnskap om dette, forklare hvorfor det han påstår ikke stemmer? Ad hominem er kraftig utdatert.

 

Som jeg ser det er det en bryter som forsåvidt kun benyttes på likestrøm og lave spenninger, og dermed ikke på vekselstrøm fra stikkontakten. Har ikke sett over hele prosjektet, men virker som om bruksområdet er myntet på de som ønsker å dra frem loddetinnet og modifisere elektroniske dingser i hjemmet på egenhånd: å koble ut den "gamle", manuelle bryteren med en My N3RD-enhet - Arrester meg gjerne, dette er ikke mitt kompetanseområde.

 

For min del er dette spennende hvis det opprettes en standard på dette slik at alle produsenter som ønsker det kan benytte seg av teknologien. Dette vil helt sikkert bli problematisk - tenker sikkerhet tvert det er snakk om fjernstyring av enheter. Å ha en fjernstyrt kaffetrakter i tusen hjem er en potensiell simultanbrann med tusen bygg straks det oppdages et sikkerhetshull. Det vil av opplagte grunner derfor ikke være aktuelt i alle enheter, og fremtiden for noe som dette er høyst usikker. Morsomt påfunn er det uansett.

en releebryter kan brukes både på veksel og likestrøm, da det bare er en bryter som styres med magnetisme.

 

personlig kan jeg ikke se noe reelt bruksområde for denne siden det er så få inn og utganger. hvis du skal bruke en PLS (som dette er) er det ikke veldig intresant før du har rundt 8 input og 4 out.

internettforbindelse er ikke nytt, det er mange PLSer du programerer over dette grensesnittet.

Jeg ser ærligtalt ikke helt hvem som kommer til å kjøpe denne, ufaglærte har ikke mulighet til å godkjenne et slik anlegg og en fagmann vil gå for en mer seriøs løsning.

 

eneste stedet jeg kan se at denne hadde vært praktisk er for de som har et triggersystem på stereoen

Lenke til kommentar

Jeg har store problemer med å se det geniale i dette produktet. Produktet i seg selv er såpass stort at det ikke kan bygges inn i hva som helst. Den krever inngripen i produktenes originale design og funksjon og allerede der er det et stort problem. Det vil ødelegge enhver garantiordning, Det krever en hvis innsikt i elektro for å montere dette. Det finnes CE godkjente duppeditter som gjør det samme som denne "oppfinnelsen" og som også er lovlig og elegant. Og hva er så revolusjonerende med å kunne låse opp og igjen en bildør, åpne garasjeporten, sette på kaffen når man sitter på et hotellrom i syden?

Nei, dette må være noe for de som liker å leke, og som blåser i godkjenninger, garantier og brannvern.

 

Brannvern? Det er ett rele, det er ingen grunn til å tro det er brannfarlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ikke produktet i seg selv. Men om ufaglærte splitter kaffetraktere, garasjeportmotorer, osv osv i atomer og kobler dette inn på en ufagmessig utførelse så ser jeg helt klart at det foreligger en viss fare for brann, berøringsfare osv.

Jeg er forøvrig helt enig med gjeddis. De proffe vil velge "proffe" produkter og ville aldri finne på å modifisere typegodkjent utstyr med en "dings"

Jeg har jobbet med strøm i over 30 år og kan ikke med min beste vilje finne en eneste måte dette produktet skulle kunne tilføre noe nytt på markedet.

 

Det finnes så mye snadder å få idag både til fjernstyring via Web, Bluetooth, wifi, RF osv at dette produktet virker overflødig. Om noen mener det allikevel er genialt kunne det være interessant å høre hvilket bruksområde dette skulle være.

Lenke til kommentar

Ikke produktet i seg selv. Men om ufaglærte splitter kaffetraktere, garasjeportmotorer, osv osv i atomer og kobler dette inn på en ufagmessig utførelse så ser jeg helt klart at det foreligger en viss fare for brann, berøringsfare osv.

Jeg er forøvrig helt enig med gjeddis. De proffe vil velge "proffe" produkter og ville aldri finne på å modifisere typegodkjent utstyr med en "dings"

Jeg har jobbet med strøm i over 30 år og kan ikke med min beste vilje finne en eneste måte dette produktet skulle kunne tilføre noe nytt på markedet.

 

Det finnes så mye snadder å få idag både til fjernstyring via Web, Bluetooth, wifi, RF osv at dette produktet virker overflødig. Om noen mener det allikevel er genialt kunne det være interessant å høre hvilket bruksområde dette skulle være.

 

Ett vanlig rele kan også være brannfarlig om du er idiot nok, eller en fyrstikkeske for den saks skyld, jeg ser bare ikke hvordan dette er noe spesielt brannfarlig produkt kontra andre løsnigner for det samme. CE-merker hjelper heller ikke det døyt mot sånt.

 

AtW

Lenke til kommentar

For å ta ett eksempel som ble dratt frem i artikkelen.

Man kan bruke den til å fjernstyre en kaffetrakter.

En ufaglært person kjøper denne dingsen. Demonterer kaffetrakteren, Plasserer dingsen inne i kaffetrakteren og endrer dens originale spesifikasjoner. Jeg ser for meg hvordan det flyttes på ledninger, og vedkommende bruker det han har for hånden for å komme i mål med sin nye high-tec kaffetrakter. På vei hjem fra jobbe sender han et styresignal som starter trakteren. Det smeller og det tar fyr. Det eneste som ikke er varmt når stakkarn kommer hjem er kaffen. Hadde han derimot brukt et system som ikke endrer trakterens opprinnelige design og funksjon, kunne han via samme mobil gjort det samme trikset og sannsynligheten for at det fantes ferdigtraktet kaffe ville vært større. Ikke at jeg ser poenget i å gjøre det hverken på hjemmemekkemåten eller et mer profesjonelt vis.

Budskapet mitt er at man ikke burde endre på slike maskiner da det ikke finnes noe godkjenningssystem som forteller deg om du har gjort det godt nok. Og som sagt. Man endrer egenskapene for produktet og da faller bl.a CE godkjenningen bort. Overfor et forsikringsselskap vil en slik endring kunne medføre et betydelig regresskrav om ulykken er ute.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...