Gå til innhold

Dagens dings: Denne dingsen lar deg styre alt fra mobilen


Anbefalte innlegg

For å ta ett eksempel som ble dratt frem i artikkelen.

Man kan bruke den til å fjernstyre en kaffetrakter.

En ufaglært person kjøper denne dingsen. Demonterer kaffetrakteren, Plasserer dingsen inne i kaffetrakteren og endrer dens originale spesifikasjoner. Jeg ser for meg hvordan det flyttes på ledninger, og vedkommende bruker det han har for hånden for å komme i mål med sin nye high-tec kaffetrakter. På vei hjem fra jobbe sender han et styresignal som starter trakteren. Det smeller og det tar fyr. Det eneste som ikke er varmt når stakkarn kommer hjem er kaffen. Hadde han derimot brukt et system som ikke endrer trakterens opprinnelige design og funksjon, kunne han via samme mobil gjort det samme trikset og sannsynligheten for at det fantes ferdigtraktet kaffe ville vært større. Ikke at jeg ser poenget i å gjøre det hverken på hjemmemekkemåten eller et mer profesjonelt vis.

Budskapet mitt er at man ikke burde endre på slike maskiner da det ikke finnes noe godkjenningssystem som forteller deg om du har gjort det godt nok. Og som sagt. Man endrer egenskapene for produktet og da faller bl.a CE godkjenningen bort. Overfor et forsikringsselskap vil en slik endring kunne medføre et betydelig regresskrav om ulykken er ute.

 

Argumentet ditt var at det var CE-godkjente dippedutter som gjorde det samme, mener du at jeg ikke lett klarer å lage en brannfarlig konstruksjon med ett CE-godkjent rele?

 

Enhver person kan lage masse faen med nesten hva som helst om man gjør tåplige nok ting, ett rele er ikke akkurat veldig avansert. Det er heller ingen nødvendighet å endre selve produktet med denne. Og såvidt meg bekjent er modifikasjon av elektrisk utstyr lovlig. (dog er jeg ikke helt sikker, DSB ga meg som vanlig ett dårlig svar når jeg spurte)

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. En kan tenkes at man kan bruke en slik sak som en bryter på ledningen frem mot kaffetrakteren - slik at man kan slå av/på strømmen til trakteren fra hvor som helst i verden. Men nytten er der kun hvis du har en trakter uten innebygget sikring, og egentlig bare hvis du glemmer å slå av trakteren etter bruk. Spørsmålet er: Hva koster en slik dings? Blir den billig nok er det greit for meg, jeg kan gjerne prøve... Innendørs belysning som ikke monteres opp med fastkabel (men kobles til stikk-kontakt) kan jo styres lett med en slik en sak.

Lenke til kommentar

 

 

 

Og såvidt meg bekjent er modifikasjon av elektrisk utstyr lovlig. (dog er jeg ikke helt sikker, DSB ga meg som vanlig ett dårlig svar når jeg spurte)

Det er vel helt avhengig av hva en "modifikasjon" er for noe...

Sant nok, det er litt utydelig, du kan gjøre ulovlige modifikasjoner, det jeg ville fram til er at det ikke er ulovlig i seg selv å modifisere eller lage elektriske apparater til privat bruk, på samme måte som det er lov å i utgangspunktet å modifisere huset ditt, men begge har rom for at du foretar deg noe ulovlig om du er tilstrekkelig uvitende.

 

AtW

Lenke til kommentar

Sant nok, det er litt utydelig, du kan gjøre ulovlige modifikasjoner, det jeg ville fram til er at det ikke er ulovlig i seg selv å modifisere eller lage elektriske apparater til privat bruk, på samme måte som det er lov å i utgangspunktet å modifisere huset ditt, men begge har rom for at du foretar deg noe ulovlig om du er tilstrekkelig uvitende.

"Lage elektriske apparater" har du vel kun mulighet hvis du faktisk vet hva du gjør, men det er jo underforstått.

 

"Modifisere" tror jeg ikke du har muligheten til. Produsenten garanterer for produktet med CE-merket, og den gjelder jo følgelig ikke hvis du modifiserer utstyret.

Lenke til kommentar

 

Sant nok, det er litt utydelig, du kan gjøre ulovlige modifikasjoner, det jeg ville fram til er at det ikke er ulovlig i seg selv å modifisere eller lage elektriske apparater til privat bruk, på samme måte som det er lov å i utgangspunktet å modifisere huset ditt, men begge har rom for at du foretar deg noe ulovlig om du er tilstrekkelig uvitende.

"Lage elektriske apparater" har du vel kun mulighet hvis du faktisk vet hva du gjør, men det er jo underforstått.

 

"Modifisere" tror jeg ikke du har muligheten til. Produsenten garanterer for produktet med CE-merket, og den gjelder jo følgelig ikke hvis du modifiserer utstyret.

 

 

Såvidt jeg kan forstå, så må ikke ting være CE-merket for å brukes i en privat setting, sålenge det er gjort på en trygg måte. (det er jo også litt underlig om man lage ett nytt elektrisk utstyr fra bunnen av, men ikke modifisere ett, ingen av de er jo CE-merket), men jeg presiserer at dette er sånn jeg tolker det, er ikke sikkert det er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Såvidt jeg kan forstå, så må ikke ting være CE-merket for å brukes i en privat setting, sålenge det er gjort på en trygg måte. (det er jo også litt underlig om man lage ett nytt elektrisk utstyr fra bunnen av, men ikke modifisere ett, ingen av de er jo CE-merket), men jeg presiserer at dette er sånn jeg tolker det, er ikke sikkert det er riktig.

Synes ikke det er så underlig. Hvis du lager det fra bunnen av, så er det mer sannsynlig at du vet hva du holder på med. Hvis du modifiserer et allerede eksisterende produkt, så er det ikke sikkert at du har helt kontroll på hvordan produktet fungerer.

 

Men det er en spagetti av regler, dette. Hensikten er jo uansett å hindre at tullingen med et skrujern og litt ekstra ledning fra Clas Ohlson tar noen kjappe og farlige snarveier. Hadde alle brukt sunn fornuft og hatt 100% kontroll på hva de gjorde, så hadde det ikke vært behov for så mange regler rundt elektriske anlegg.

 

Hvis du skal selge utstyr, så trengs det ikke CE-merking, men det er enda verre:

 

 

For stikkontaktmateriell for bustader skal det, i staden for den tekniske underlagsdokumentasjonen, liggje føre eit typeprøvingssertifikat frå ein prøveinstitusjon som er akseptert av DSB. Materiellet skal ikkje CE-merkjast

Fra "Produksjon, import og omsetning av elektrisk utstyr" på regelhjelp.no

http://www.regelhjelp.no/no/Etatenes-sider/Direktoratet-for-samfunnssikkerhet-og-beredskap-DSB-/Emner/Produktkategorien---produktspesifikke-krav/Produksjon-import-og-omsetning-av-elektrisk-utstyr/

Lenke til kommentar

 

Det gjelder jo bare stikkontaktmateriell? Det aller meste av elektrisk utstyr CE-merkes. Elektriske anlegg er forøvrig regelsatt på en ganske annen måte enn elektriske artikler.

Trodde kaffetrakter hadde stikkontakt... ;)

 

Det kan da ikke være særlig vanlig? Jeg har aldri sett noen med det, men noen har kanskje innbygd forgreiner? Jeg tolker det som egne regler for faktiske stikkontakter som skal monteres.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det gjelder jo bare stikkontaktmateriell? Det aller meste av elektrisk utstyr CE-merkes. Elektriske anlegg er forøvrig regelsatt på en ganske annen måte enn elektriske artikler.

Trodde kaffetrakter hadde stikkontakt... ;)

 

Det kan da ikke være særlig vanlig? Jeg har aldri sett noen med det, men noen har kanskje innbygd forgreiner? Jeg tolker det som egne regler for faktiske stikkontakter som skal monteres.

 

AtW

 

Ledning da, din kjeks. ;) Du klarte ikke dy deg, nei. :p

 

Merk forskjell på "stikkontaktmateriell" og "støpselsmateriell", i følge elektrikeren.

 

 

EDIT: Men jeg glemte poenget: Med et regelverk som sier at det ikke er lov med en gammeldags sukkerbit i en takboks lenger, så har jeg problemer med å tro at "norske myndigheter" ikke har problemer med at du fikler i en kaffetrakter eller vannkoker.

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

 

 

Det gjelder jo bare stikkontaktmateriell? Det aller meste av elektrisk utstyr CE-merkes. Elektriske anlegg er forøvrig regelsatt på en ganske annen måte enn elektriske artikler.

Trodde kaffetrakter hadde stikkontakt... ;)

 

Det kan da ikke være særlig vanlig? Jeg har aldri sett noen med det, men noen har kanskje innbygd forgreiner? Jeg tolker det som egne regler for faktiske stikkontakter som skal monteres.

 

AtW

 

Ledning da, din kjeks. ;) Du klarte ikke dy deg, nei. :p

 

Merk forskjell på "stikkontaktmateriell" og "støpselsmateriell", i følge elektrikeren.

 

 

EDIT: Men jeg glemte poenget: Med et regelverk som sier at det ikke er lov med en gammeldags sukkerbit i en takboks lenger, så har jeg problemer med å tro at "norske myndigheter" ikke har problemer med at du fikler i en kaffetrakter eller vannkoker.

 

 

Det var ikke ment å være pedantisk eller kverulerende. Man skal jo trekke det veldig langt å kalle normalt elektrisk utstyr for stikkontakt-materiell, om ikke lovverket formulerer seg på en måte jeg ikke ville gjort. Jeg renger stikkontaktmateriell som utstyr som faktisk består av/har funskjon som en stikkontakt. Ikke noe du skal stikke inn i en stikkontakt? Det er jo omtrent like merkelig som å kalle en bil for "veimateriell". Vanlig elektrisk utstyr blir jo også CE-merket, det er jo bare å se på det.

 

Kanskje, jeg har inntrykk av at det selv om det (idiotisk nok) ikke er lov å fikle med ting som takbokser som privatperson, så kan du feks bygge din egen forsterker. Eventuelt modifisere en eksisterende. DSB ga meg ikke noe tydelig svar, som får meg til å tro at det ihvertfall ikke er åpenbart ulovlig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje, jeg har inntrykk av at det selv om det (idiotisk nok) ikke er lov å fikle med ting som takbokser som privatperson, så kan du feks bygge din egen forsterker. Eventuelt modifisere en eksisterende. DSB ga meg ikke noe tydelig svar, som får meg til å tro at det ihvertfall ikke er åpenbart ulovlig.

Det er vel en sak som sikkert ikke er ulovlig, helt til uhellet er ute.

 

Du vil vel neppe bli tiltalt for mordbrann hvis det skulle skje noe, men min tiltro til forsikringsselskaper er såpass begrenset at jeg tror de sikkert vil ha noe de skulle ha sagt om utbetalingene hvis det kommer frem at brannen startet i en vannkoker du har modifisert...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...