Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøpte uvitende stjålet telefon


Toppris

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tyvegods skal leveres til Politiet.

 

Tidligere i sommer var det foreksempel en som ble straffet for å ha kjøpt en stjålet telefon.

 

http://www.varingen.no/Nyheter/tabid/392/Default.aspx?articleView=true&ModuleId=59875

 

Er det vanlig å kjøpe mobiltelefon på gata? Haha... Det tilfellet der er jeg enig i at det burde straffes, men kjøper man for eksempel på finn.no med tilsynelatende gjeldende kvittering så er det jo en annen situasjon.

 

Jeg kjøpte for noen år siden en minnepinne fra en privatperson på Finn.no med kvittering fra NetOnNet, slik at jeg trodde jeg var trygg. Det var slik kvittering på et A4-ark som ofte følger med forsendelser kjøpt på nett, som er ganske lette å forfalske, tydeligvis..

 

I mitt tilfelle ble den ødelagt og jeg søkte om retur, så det er vel en annen situasjon.

 

Kan jeg spørre hvordan du/den det gjelder fant ut at den er stjålet?

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Man blir vel ikke straffet med mindre man burde ha skjønt at den var stjålet`?

Tvilen kommer en som regel til gode ja.

 

Men man er selv ansvarlig for å sjekke om det man kjøper av tyvegods eller ikke, og ber man ikke om ting som kjøps-dokumentasjon så har man ikke gjort noen innsats for å sjekke dette selv.

 

I de fleste tilfeller blir lærepengen tapet av pengene man brukte på varen.

 

Skal man komme til noen konklusjon om trådstarter burde ha skjønt at det var tyvegods eller ikke, så trenger vi nok mere info om hvordan kjøpet har foregått, hva den kostet osv ..

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

Destruere bevismateriale er vel enda et lovbrudd. :grin2:

 

Om man oppdager at noe er tyvegods, så er det nok ikke straffbart og kontakte politiet, det blir vel det eneste rette, det er det og ta det i bruk som gjør det ulovlig.

 

Som Audun0505 nevner, så kunne det jo vært interessant hvordan man kom frem til at den var stjålet, og om man er sikker på at det faktisk er det som er tilfellet.

 

En iPhone med iOS7 f.eks, kan være låst til en tidligere bruker dersom han/hun har glemt og slå av Finn iPhone funksjonen før den ble nullstilt. En operatørlåst iPhone vil ikke di deg signaler med noen annen operatør enn den den er låst til, er den ikke aktivert vil man ikke kunne aktivere den uten sim fra riktig operatør.

Er den stjålet/sperret i EIR registeret vil den ikke få signaler uavhengig av sim-kort.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heleri er straffbart. Heleri er det å motta utbytte av en kriminell handling, jfr. straffeloven § 317. En stjålet iPhone er utbytte av en kriminell handling. Det er straffbart heleri selv om man ikke visste at iPhonen var stjålet så lenge man etter omstendighetene burde ha visst at den var tyvegods. Det gjelder unntak for det å motta utbytte som del av pliktig underhold (foreldre gir sine barn stjålen mat) eller som vanlig betaling for forbruksvarer/bruksting/tjenester (kjøpmannen selger mat til narkobaronen mot "narkocash").

 

Den som kjøper noe som er stjålet vil heller ikke få eiendomsretten til det han har stjålet. Den opprinnelige eieren vil kunne kreve gjenstanden tilbake uavhengig av om du visste eller burde visst at gjenstanden var stjålet, jfr. lov om godtroerverv av løsøre § 2.

 

Etter omstendighetene vil nok anonym innlevering til politi eller teleselskap være det mest forsvarlige alternativet, i og med at du ikke har noen garanti for om rettsvesenet vil vurdere fremgangsmåten din som uaktsom eller ikke.

Endret av krikkert
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Takker for alle svar :)

Mobilen ble kjøpt over finn.no, men ingen kvittering medfulgte. Det er all informasjon jeg har i saken.

 

Har selv kjøpt endel på Finn uten å få noen kvittering. Folk somler gjerne bort kvitteringer...prater av egen erfaring. Og skal man bruke tid og energi på å måtte leite opp om en gjenstand er stjålet, er jeg redd varen blir solgt før man finner det ut. Kjøper man på Finn, får man gå ut fra at det ikke stjålet.

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du vil frem til..

 

Siden alle andre gjør det er det greit og selge/kjøpe tyvegods?

Neinei...er ikke det jeg mener. Men man kan ikke forvente at man skal be om kvittering på alt man kjøper. Personlig somler jeg bort kvitteringer, og spesiellt om garantitida er over. Og jeg tar meg ikke bryet med å skaffe ny kvittering bare fordi jeg skal selge en ting. Og slik tenker mange andre også. :) Det kjøpes og selges over en lav sko på Finn.....uten kvitteringer....og det meste er lovlig.

Endret av Maximalyd
Lenke til kommentar

** Men man kan ikke forvente at man skal be om kvittering på alt man kjøper. **

Der er vi nok litt uenige, spesielt på varer-typer som er populære på svartebørsen, og hvor du selv risikerer og havne i klammeri med loven. Loven bryr seg ikke om naivitet, og mobiltelefoner uten kvittering burde sees på som tvilsom affære da det er veldig enkelt og skaffe kvitteringen på det.

 

Ber man ikke om kvittering sender man egentlig et signal om at man ikke bryr seg om det er tyvegods eller ikke.

 

Hvordan vet du at det meste av det er lovlig? Finn sliter jo mye med at det florerer mye tyvegods der.

 

( joda nå er jeg litt kverulant ;) )

Endret av esoteric
Lenke til kommentar

 

Noe mer informasjon finnes det jo, siden vedkommende som kjøpte den fant ut at den er stjålet. Hvordan fant han/hun ut det?

 

Geir :)

 

Hehe, det var all informasjonen jeg hadde i saken da jeg er 4. ledd: Selger > Kjøper > Kjøpers Datter > Meg

 

Jeg fikk vite nå at personen som kjøpte telefonen var redd for at den kunne være stjålet, og ikke nødvendigvis var det.

Lenke til kommentar

Generelt sett er den primære faktoren som kan utløse en "dette burde du ha visst"-konklusjon pris. "Dette tilbudet er for godt til å være sant" - vel, ja, da er det ofte for godt til å være sant.

 

Elementer som vanligvis dukker opp er pris (som nevnt), at selger insisterer på rask gjennomføring av salget, krav om betaling i kontanter, anonym selger -- elementer som er ment å sikre at selger får raskt oppgjør og ikke må sitte med "hete" varer.

 

For min del vil jeg ikke si at å kjøpe mobiltelefon privat uten å be om original kvittering impliserer uaktsomt heleri. Riktignok er det ikke vanskelig for selger å skaffe kvittering for originalt kjøp, men siden dette er såpass lett er det heller ikke vanskelig for kjøper å leve uten kvittering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ber man ikke om kvittering sender man egentlig et signal om at man ikke bryr seg om det er tyvegods eller ikke.

 

Hvordan vet du at det meste av det er lovlig? Finn sliter jo mye med at det florerer mye tyvegods der.

 

( joda nå er jeg litt kverulant ;) )

 

Hehe...er ikke enig i det. Jeg er jo selvfølgelig ikke for å kjøpe tyvegods. Men samtidig kan jeg ikke mistenkeligjøre alle jeg handler med heller. Da gir man signaler om at "deg stoler jeg faen ikke på"...ikke sant? Man må kunne stole på folk..til det motsatte er bevist. :)

 

Jeg kjenner ei som jobber der. I forhold til hvor mye som virkelig blir solgt der, er det veldig lite rapporter osv på tyvegods/svindel. Tallet i seg selv ser avskrekkende ut, men ikke i det store og hele. :) Din kverulant. :p Hehe..tulla da.

 

 

For min del vil jeg ikke si at å kjøpe mobiltelefon privat uten å be om original kvittering impliserer uaktsomt heleri. Riktignok er det ikke vanskelig for selger å skaffe kvittering for originalt kjøp, men siden dette er såpass lett er det heller ikke vanskelig for kjøper å leve uten kvittering.

 

Nemlig. Er akkurat det jeg mener. :)

Endret av Maximalyd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...