Gå til innhold

Ny optisk lagringsløsning gir ekstrem kapasitet og «evig» holdbarhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Evig varighet på glass?

Glass er en væske, riktignok veldig tregtflytende, men fremdeles flytende ... hva har de gjort for å stabilisere det og sørge for at det ikke endrer form ...?

Selv om det visstnok tar millioner av år for en utflytning å skje ... så kan det skje og da kan man vel ikke snakke om evig ...?

Endret av StoltHD
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Så lenge glaset er knuselig kan man ikke definer det som noen væske, heller mere som krystaller

Hvis du tenker på det at gamle vindusglass er tykkere nederst så har det ingen ting med at det skulle vær tyktflytende , fordi det er allerede slik etter produksjonen

 

Siden en slik skive nødvendigvis må være stivere en en tradisjonell DVD eller BD plate så kan man lure på hvor evig den er.

Da skulle man to at de tåler mindre rystelser .

Hva med spenninger i glaset ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Evig varighet på glass?Glass er en væske, riktignok veldig tregtflytende, men fremdeles flytende ... hva har de gjort for å stabilisere det og sørge for at det ikke endrer form ...?Selv om det visstnok tar millioner av år for en utflytning å skje ... så kan det skje og da kan man vel ikke snakke om evig ...?

 

http://io9.com/the-glass-is-a-liquid-myth-has-finally-been-destroyed-496190894

Lenke til kommentar
Glass er en væske, riktignok veldig tregtflytende, men fremdeles flytende ... hva har de gjort for å stabilisere det og sørge for at det ikke endrer form ...?
Eh, ingen har da nevnt FLYTENDE GLASS.....
http://illvit.no/spor-oss/er-glass-i-virkeligheten-en-vaskeGlass er en væske ... punktum finale uansett om det er hardt eller mykt ...

 

At sjansene for endringer i glass er minimale ... joda .. det er jo helt klart ... men de er der så lenge glassets karakter er væske ... vel ... jeg bare måtte kverulere litt ...

 

Det er jo sabla kult da ... lurer på om de får til rewrite med dette ... tror nesten jeg må lese original artikkelen her ...

Lenke til kommentar

Dette kan umulig være riktig.

for det første finnes glass ute i naturen som krystaller

for det andre ble det en gang tiden spurt om dette på ekko viten ( eller var det når programmet het verdt å vite ) og det ble avist som sannheten

 

I ettertid har man visstnok krangle frem og tilbake om dette.

 

hvis man skal definere glass som flytende også når det er stivnet og krystallisert så brytes noen av definisjonene der.

Noe som er seigflytende kan kan riktignok tøyes og byes men ikke knekkes og knuses i seg selv.

Hvorfor skal man da definer det som en ren væske ?

 

slik jeg forstår det så er denne flyttbarheten ikke skikkelig påvist heller

Lenke til kommentar

Evig varighet på glass?Glass er en væske, riktignok veldig tregtflytende, men fremdeles flytende ... hva har de gjort for å stabilisere det og sørge for at det ikke endrer form ...?Selv om det visstnok tar millioner av år for en utflytning å skje ... så kan det skje og da kan man vel ikke snakke om evig ...?

sant at det kommer til å ta evigheter, men jeg trur at det kommer ny teknologi som kan lagre ting enda bedre iløpet av den perioden

Lenke til kommentar

Da det for litt over et år siden ble skrevet om ny datalagring skrev jeg at det i Atlantis ble lagret data i krystaller. En krystall en kan hold ei hånden kan lagre det mangedoble av innholdet på alle harddisker som finnes, men riktig teknologi, for over 15000 år siden.

Nå ser det endelig ut til at noen hat tatt dette sporet og forsøkt å nærme seg. Gleder meg til å få meg en glass disk !

Lenke til kommentar

5 dimensjoner?? Hørtes litt merkelig ut. Trodde det var 4 dimensjoner jeg, opp og ned, høyre og venstre, inn og ut, tid. Kan HW utdype hva de mener med dette. 5 lag/ overflater er ikke det samme som 5 "dimensjoner", med eller uten anførselstegn.

 

Edit; Ordet dimensjon kan brukes om flere ting selvfølgelig. Les her hvis dere lurer på noe; http://no.wikipedia.org/wiki/Dimensjon Det står hvertfall ingenting om å bruke ordet om forskjellige lag på en plate :p

 

En siste ting :) Diskusjonen om glass er litt tullete, hva har det med saken å gjøre om glass er flytende eller ikke (annet enn om det med lagringstiden..?). Søk på wikipedia og les om glass der hvis dere lurer/ ikke er enige. Men for all del det er bra underholdning :):p

Endret av blablabling
Lenke til kommentar

Revolusjonerende altså :green:

http://illvit.no/spo...gheten-en-vaskeGlass er en væske ... punktum finale uansett om det er hardt eller mykt ...
Tror det er riktig, og har hørt en slik påstand før. En glassplate vil bli tykkere nederst over tid eller noe sånt??

 

Det har jeg lenge trodd også, men det viste seg at det nok var pga den tids produksjonsmetoder ... men i teorien så vil det endre form og "sige" ... all den tid det ikke krystalliserer seg ...

Lenke til kommentar

Glass er underkjølt væske. At det er knuselig har ingen betydning. Det er f.eks bek også.

Nå er det snakk om tilstander også , så lenge noe er rent flytende så kan det ikke knuses

Det man roter med er når deler av "væsken" er krystallisert og resten er flytende så snakker om liksom om alt er flytende .

Det blir feil

 

hvis man har vann som er frosset til is så kan det knuses

så lenge det er flytende så kan det ikke knuses

isvann inneholder da både flytende elementer og faste elementer

I den grad man kan si at man knuser vann så er det det isen man knuser

 

Slik vil det også være med andre delvis flytende væsker

man kan ikke si at en dråpe av en gitt væske er både flytende og fast samtidig , derimot kan væsken inneholde både flytende og faste elementer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...