Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvordan gjøre ei potte sur 50 år gammel dame blid?


Anbefalte innlegg

Jobber ombord en båt som går innenriks i Norge, mannskap på 15 og deriblant ei messepike som tar seg av renhold og matlaging.

 

Problemet er at hun er så jævla sur. Og det lyser tvers igjennom at hun er misfornøyd/ulykkelig med et eller annet. Og hun er i en slik stilling at er hun potte sur ved middagsbordet så smitter det over på resten av mannskapet. Har brukt å hjelpe og avlaste henne med en del av gjøremålene, og ene gangen så ble kommentaren "Du som har vært her igjen?" ikke takk eller noe, neida. (Men hun er takknemlig innerst inne)

Mens andre ganger hakker hun på den minste ting, surt og frustrerende.

Har tenkt litt på å f.eks kjøpe henne blomster eller en liten gave eller noe, men det går ikke. Slipper ikke til land noensteder så er fast ombord. Ellers aner jeg ikke hva jeg kan gjøre for å lette sinnet hennes.

Det er ikke trivelig, og jeg vil ikke at noen rundt meg skal ha det slik, vi er tross alt til sjøs halve året.

Hun er ei skikkelig "dame-dame", hun kan fort bli sur om man fleiper, og HVERTFALL om man drar feil spøk, du verden!

Men jeg ser at hun er god på innsiden, men at det er noe som plager henne uten tvil. Hun er et skikkelig stå-på menneske og gir oss mange ekstra goder som ikke står i stillingsinnstruksen hennes. (ikke tenk perverst...)

En dag spurte jeg f.eks "Ja, hvordan går dette?" med et smil, og fikk til svar "Nei skulle det ikke gå bra da?..."

 

Så, noen forslag? Er selv helt i starten av 20-årene og har lite erfaringer med dette, som sagt tydelig noe som plager henne men dette er ikke et kvinnfolk av det kaliberet at man bare kan spør rett ut om hva hun har på hjertet. Men jeg vil at folk rundt meg som jeg omgås med halve året på båt skal ha det godt, så ønsker tips til hvordan jeg kan bidra positivt.. :) jeg er vertfall blid og energisk til vanlig, men er jeg for blid oppleves hun desto surere... Anonym poster: 7259e3b8804c3a510fdeb64128487b66

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Prøv å finne et par tydelige positive egenskaper hos henne. Memorer dem, og si det når det gjerne er flere til stede. Kanskje hun i begynnelsen vil være litt negativ, men bare fortsett - ikke bry seg om slike utslag kommer. Jeg tipper at ved å minne henne på om noe ekte, som hun vet veldig godt selv - vil til slutt få "trollet til å sprekke"

 

Holdt på i 8 mnd med en meget spesiell dame, så virket det. På en annen, brukte jeg ett par måneder, så virket det som fy - det handler bare om å være positivt sta

 

Men ikke ros henn med selvfølgeligheter - sånn som; du er snill - du er pen osv osv. La det være konkret og helst forbundet med ting som skjer i nuet, da blir det for tydelig til at hun kan "gjemme" tilbakemeldingen bak sine vanlige responser.

 

Lykke til

 

:)

Lenke til kommentar

Takker :)

Det er litt vanskelig å komme på positive ting jeg kan si utenom det helt selvfølgelige, har jo gitt komplementer for middagene og kakene og spurt om oppskrifter. Fikk da positiv reaksjon, hun ble glad og litt sjenert :) Men kan ikke bruke det mange gangene heller, da hun har en utrolig evne til å få frem skikkelig god smak i de fleste middagene, så alle andre blir gående og si hvor godt det var. Anonym poster: 7259e3b8804c3a510fdeb64128487b66

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Takker :)

Det er litt vanskelig å komme på positive ting jeg kan si utenom det helt selvfølgelige, har jo gitt komplementer for middagene og kakene og spurt om oppskrifter. Fikk da positiv reaksjon, hun ble glad og litt sjenert :) Men kan ikke bruke det mange gangene heller, da hun har en utrolig evne til å få frem skikkelig god smak i de fleste middagene, så alle andre blir gående og si hvor godt det var. Anonym poster: 7259e3b8804c3a510fdeb64128487b66

 

Det er fordi dere er for lite kreative, og ser for smalt på den biten. Rundt det faktum at hun er helt til å stole på, og flink med mat, er noe man kan få millioner av forskjellige vinkler og aspekter ved, så den unnskyldningen er ikke godtatt ;)

 

Bruk hodet, og hjertet. Hva føler dere? Beskriv den følelsen som det å vite at man bestandig kan vite hva man får, og maten er god. Gir ikke det trygghets følelse, og er ikke det en typisk "morsrolle"-egenskap, osv osv. Bruk nuet, og si ting når det skjer - slippe seg litt løs

 

Dyrk for fanden! :wee:

Lenke til kommentar

Vær høflig og grei. Si takk når det passer. Vis at du setter pris på jobben hun gjør, spesielt når hun gjør noe ekstra.

 

Glem gaver, det blir bare kleint.

 

Og ikkje glem at forskjellige mennesker har forskjellige måter å være på.

Sant, det blir for kleint :)

Gi ho et knull hun sent vil glemme

Nei.. Hadde jeg prøvd meg med noe slikt så ville hun blitt fornærmet og sett på meg som en respektløs drittunge :p

Det er fordi dere er for lite kreative, og ser for smalt på den biten. Rundt det faktum at hun er helt til å stole på, og flink med mat, er noe man kan få millioner av forskjellige vinkler og aspekter ved, så den unnskyldningen er ikke godtatt ;)

 

Bruk hodet, og hjertet. Hva føler dere? Beskriv den følelsen som det å vite at man bestandig kan vite hva man får, og maten er god. Gir ikke det trygghets følelse, og er ikke det en typisk "morsrolle"-egenskap, osv osv. Bruk nuet, og si ting når det skjer - slippe seg litt løs

 

Dyrk for fanden! :wee:

Er med på den, ja det er hun som er husmor her :DAnonym poster: 7259e3b8804c3a510fdeb64128487b66

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fortsett med å være positiv og høflig selv. Hvis ingenting du/dere andre finner på kan løfte humøret hennes, må det gå an å ta opp med henne at hun bidrar negativt til stemningen ombord og at hun, uavhengig av hva det nå enn er som plager henne, må kunne ta hensyn til fellesskapet på en mer voksen måte.

Lenke til kommentar

Fortsett med å være positiv og høflig selv. Hvis ingenting du/dere andre finner på kan løfte humøret hennes, må det gå an å ta opp med henne at hun bidrar negativt til stemningen ombord og at hun, uavhengig av hva det nå enn er som plager henne, må kunne ta hensyn til fellesskapet på en mer voksen måte.

 

This. Ikke vær redd for å eventuelt konfrontere henne hvis det må til, spesielt når det går utover trivselen til alle ombord.

 

Med det sagt; det virker som om hun tar stolthet i det hun gjør, med tanke på maten hun lager osv. Gjør som andre sier her, komplementer henne for de tingene du ser at hun er sikker på, og etterhvert vil det sakte men sikkert trenge igjennom. Moren min nektet å ta komplimenter, men 1 år senere etter _VELDIG_ mange (latterlig mange) begynte hun å ta disse til seg, og ble glad istedenfor sjenert, noe som har vært veldig positivt for familien.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Mange flinke og fine folk mangler helt evnen til å ta i mot ros - så det er noe de må vennes til, men det virker, det vet jeg godt, selv om det kan ta litt tid

 

Stå på

 

:)

Lenke til kommentar

Tid for at hun får litt flere klemmer av dere gutta på båten? Damer liker det :)

 

Fortsett med å være positiv og høflig selv. Hvis ingenting du/dere andre finner på kan løfte humøret hennes, må det gå an å ta opp med henne at hun bidrar negativt til stemningen ombord og at hun, uavhengig av hva det nå enn er som plager henne, må kunne ta hensyn til fellesskapet på en mer voksen måte.

 

Det har antakelig gått opp for henne for lenge siden, noe som bidrar til å trekke følelsene hennes enda lenger ned. Så nei, hun «må» ingen ting :roll:

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...