Gå til innhold

Bøker som setter perspektiv på ting.


Anbefalte innlegg

Dårlig tittel, men håper noen skjønner hva jeg vil frem til. I det siste så har jeg begynt å få trangen til å lese bøker, da jeg har aldri vært noe interessert i å lese bøker. Jeg ser derfor etter bøker som får deg til å tenke på livet generelt og som på en måte "rører" deg.

 

Kan være alt fra: selvbiografi, psykologi, filosofi til krim og romaner..

Endret av Laffe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjøpt en del bøker som omhandler psykologi i det siste, men jeg vet ikke hvor interessert du som relativt ny leseentusiast er i å lese det som kan innen dette emnet kan være tung litteratur. Dette ikke tatt i betraktning, så kan jeg anbefale Daniel Kahnemans Thinking, Fast and Slow. Anbefaler den norske versjonen da originalversjonen er preget av engelske fagbegrep som kan være ukjent for selv en god engelskspråklig nordmann.

Endret av Der Kaiser
Lenke til kommentar

Cat's Cradle av Kurt Vonnegut, for litt spennende og småmystisk vitenskapskritikk. Siddharta av Hermann Hesse, eller eksistensialistisk litteratur, sånn som Kvalmen (Sartre) eller noe, for det som har med døden og det der å gjøre. Sofies verden skal jo være bra, men jeg har faktisk aldri lest den. Så kan du lese Cocka Hola Company, den er underholdende, lettlest og mildt sagt avvikende fra normen rent politisk og kulturelt.

 

EDIT: Også kan du lese denne kortfortellingen av sinnsfilosofen Daniel Dennett, som tar for seg forholdet mellom sinn og kropp, og bevissthet. Det må jo vekke noen tanker.

Endret av Kakofoni
Lenke til kommentar

Enig med siste posten, Kurt Vonnegut er definitivt en som setter perspektiv på ting; dette gjør han på en morsom men satirisk måte. Ofte er han preget av den dystopiske sjangeren med inderekte og direkte kritikk av samfunnet, religion etc. Bøker som må nevnes er Cats Cradle, Breakfast of Champions og God Bless You Mr. Rosewater or Pearls Before Swine. Det er ihverfall mine favoritter.

 

Ellers vil jeg anbefale Aldous Huxley. Brave New World (litt Vonnegut lignende dystopi) og Doors of perception.

 

Som Kakafoni nevner jeg også litt eksistensialistisk litteratur som jeg fant tankevekkende, vil anbefale Albert Camus: Myten om Sisyfos, Den fremmede og Pesten. Den førstnevnte må virkelig oppleves, mer tankevekkende får du det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prøv Hitchhiker's Guide to the Galaxy (spesielt første bok) hvis du vil ha noe mer lettlest og lystbetont.

 

A Short History of Nearly Everything. Fantastisk kul. Skulle vært obligatorisk lesning på alle skoler.

 

Og denne! Kan ikke få anbefalt den nok.

Endret av Grønnsyre
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...