Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen i historie, opplysningstiden


Anbefalte innlegg

Kunne trengt litt innspill på hvordan en slik eksamen skal bygges opp og hva som er mest relevant å ta med.

 

Oppgave:

Ideologier er tankesett om hvordan verden er eller bør være. Vis hvordan en eller flere ideer/ideologier har ført til motsetninger, konflikter eller krig og hvilke konsekvenser dette fikk for politikk og mennesker i samtiden.

 

Kompetansemål:

Presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlingsmønster.

 

Drøft hvordan opplysningstidens ideer påvirket og ble påvirket av samfunnsomveltninger på 1700 og 1800-tallet.

 

Drøft hvordan nasjonalstaten har skapt nasjonal og kulturell samhørighet, men også konflikter og undertrykkelse

 

Jeg skal lage en powerpoint med stikkord og bilder, slik at sensor og eksaminator har noe å se på mens jeg prater, men er usikker på utformingen av powerpointen og trenger litt innspill på hva som er relevant å prate om.

 

Hittil har jeg utformet det slik:

Problemstilling -> Forklare problemstilling

Opplysningstiden -> fornuft, utviklingsoptimister, sekularisering

Ideer / tanker -> Folkesuverenitet, maktfordeling

Virkning -> Den amerikanske revolusjon, Den franske revolusjon

Konklusjon -> Forhåpentligvis har jeg svart på problemstillingen

 

Noen som kunne hjulpet meg i gang?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne trengt litt innspill på hvordan en slik eksamen skal bygges opp og hva som er mest relevant å ta med.

 

Oppgave:

 

 

Kompetansemål:

 

 

Jeg skal lage en powerpoint med stikkord og bilder, slik at sensor og eksaminator har noe å se på mens jeg prater, men er usikker på utformingen av powerpointen og trenger litt innspill på hva som er relevant å prate om.

 

Hittil har jeg utformet det slik:

Problemstilling -> Forklare problemstilling

Opplysningstiden -> fornuft, utviklingsoptimister, sekularisering

Ideer / tanker -> Folkesuverenitet, maktfordeling

Virkning -> Den amerikanske revolusjon, Den franske revolusjon

Konklusjon -> Forhåpentligvis har jeg svart på problemstillingen

 

Noen som kunne hjulpet meg i gang?

 

Har gjort dt samme så ja ;) Er du klar? Jeg gruer meg som BARE det! :(

Lenke til kommentar

Jeg kom også opp i historie. Jeg skal gjøre rede for årsak og virkning til noen sentrale kriger og konflikter gjennom historien (har valgt 1. og 2. verdenskrig, samt konflikten i Israel) og deretter sammenligne dem, samt fordype meg i den kalde krigen (årsaker og hendelsesforløp) og gjøre rede for dens konsekvenser for Norge.

 

Jeg kan stoffet godt og selvtilliten er på topp, men er veldig usikker på hvordan jeg skal rekke alt dette på 10 minutter. Vurderer å droppe en krig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...