Gå til innhold

Gir politiet lov til å bruke flere bevis fra hemmelig overvåking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ble kommentert på dagsnytt 18.00 nyhetene i dag.

 

Se også: http://www.diskusjon...post&p=20624592

 

Dette passer helt utmerket med DLD.

Velkommen 1984, it did happen. :sick:

 

http://www.aftenpost...ml#.UbDI6es1jFR

 

Gjengitt i Høyres hovedorgan. Høyre er vel for DLD?

 

Velkommen 1984, it did happen

:nei:

 

Dette må kontrolleres av stortinget og ikke regjeringen,

 

Se også URIX på NrK 2 i dag om ytringsfrihet i Tyrkia.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Både Høyre og Ap er for DLD, så det må du uansett.

Kan grunnen være at de åpner opp for lobbyvirksomhet, og kan tjene på dette økonomisk?

At plateselskaper, filmbransjen etc. kan bidra i partikassa deres?

 

 

Siterer en i kommentarfeltet som beskriver dette på en god måte:

 

 

Tjobing • for 12 dager siden −

Etter dagens store avsløring i The Guardian om hemmelig overvåkning av millioner av amerikanske borgere, burde det snart begynne å gå opp et lys for alle som streber etter å senke terskelen for skjult overvåkning. Jeg sier ikke at vi vil få amerikanske tilstander i Norge på grunn av dette lovforslaget, men kombinert med DLD og stadig flere lignende, tilsynelatende uskyldige forslag er det grunn til å spørre seg selv hvor mye av din personlige frihet du er villig til å ofre for at staten effektivt skal kunne gjøre deg 'trygg'.

Motargumentet er ofte at de som ikke har noe å skjule heller ikke har noen grunn til å føle seg truet, noe som er helt sant, men også helt urelevant. Det er ubehagelig å tenke på at noen skal ha muligheten til å kunne lytte til hvert ord man sier og loggføre hvert ord man skriver.

http://www.guardian.co.uk/worl...

www.huffingtonpost.com/2013/06...

Edit: Kom på denne saken fra Danmark i fjor:

http://www.aftenposten.no/nyhe...

Edit: En ting til. At regjeringen følger politiets ønske kan være helt legitimt hvis ønsket er grundig politisk behandlet og funnet samfunnsmessig ønskelig. Men det er viktig å tenke på at Politiet er en egen aktør med et gitt formål; å sørge for at loven blir overholdt. Det er da naturlig at en slik aktør vil ønske å maksimere sin effektivitet og jobbe for å gjøre sin oppgave så enkel som mulig.

Det å endre lovverket er imidlertid en politisk oppgave, hvor politiske argumenter og preferanser samt folkets ønske skal være avgjørende for om en slik endring skal gjennomføres eller ikke. Politiet kan ønske seg mer effektive verktøy for å få gjort sine oppgaver, men hvis slike verktøy har bivirkninger som ikke er ønskelig av hverken politikere eller folket generelt, da er det opp til politikerne å si nei.

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå er alt tilrettelagt for at politiet kan produsere "beviser" mot dem de selv vil, og når vi i tillegg har fått et retsprinsipp om at alle er skyldige inntil de selv har bevist det motsatte, så kan politiet i prinsippet arrestere og fensgle hvem de vil, og det kommer de til å gjøre også, ellers ville det jo ikke vær noen vits med dette som de nå har fått aksept for.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Politiet har bestandig hatt denne retten til overvåking. Men det har jo ikke gått over styr, de må fremdeles gå til retten og få en kjennelse på hemmelig overvåkning av et individ. Denne kjennelsen etter hva jeg har forstått, så skal den fortelle hvilke metoder de har lov til å bruke, samt lengden på overvåkningen.

 

Det som tydeligvis har blitt lov er at beviskravet i forhold til en rettssak har blitt senket. :) Altså hva de kan bruke i en rettssak.. Om det er «good shit, eller bad shit» for oss vanlige døde vet jeg for lite om til å uttale meg om.. Men man må likevel ha i bakhodet, selv om kravet har blitt senket, skal retten på eget grunnlag vurdere dette beviset.. :)

Lenke til kommentar

Politiet har bestandig hatt denne retten til overvåking. Men det har jo ikke gått over styr, de må fremdeles gå til retten og få en kjennelse på hemmelig overvåkning av et individ. Denne kjennelsen etter hva jeg har forstått, så skal den fortelle hvilke metoder de har lov til å bruke, samt lengden på overvåkningen.

 

Det som tydeligvis har blitt lov er at beviskravet i forhold til en rettssak har blitt senket. :) Altså hva de kan bruke i en rettssak.. Om det er «good shit, eller bad shit» for oss vanlige døde vet jeg for lite om til å uttale meg om.. Men man må likevel ha i bakhodet, selv om kravet har blitt senket, skal retten på eget grunnlag vurdere dette beviset.. :)

Å være naiv er det jo ikke noe lov mot..

1+1+1+1= ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Man trenger ikke å være naiv, selv om man ikke ser konspirasjoner rundt ethvert hjørne! :) Vi er fremdeles en rettsstat sist gang jeg sjekket, og både vi og Politiet er regulert av demokratiske vedtatte lover og forskrifter. At det forekommer i enkelt saker at noen forsøker å omgå eller å «tøye og bøye» på lovverket må man regne med (vi er bare mennesker), men dette gjelder jo ikke bare Politiet, men også i høyeste grad privatpersoner..

Lenke til kommentar

Man trenger ikke å være naiv, selv om man ikke ser konspirasjoner rundt ethvert hjørne! :) Vi er fremdeles en rettsstat sist gang jeg sjekket, og både vi og Politiet er regulert av demokratiske vedtatte lover og forskrifter. At det forekommer i enkelt saker at noen forsøker å omgå eller å «tøye og bøye» på lovverket må man regne med (vi er bare mennesker), men dette gjelder jo ikke bare Politiet, men også i høyeste grad privatpersoner..

konspirasjoner hvor? de har jo fjernet all rett til privatliv, legg sammen alt så kommer man fram til hva de kan gjøre, om de gjør det eller ikke spiller ikke noe rolle for det kan vi mest sannsynlig aldri bevise uansett..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

De som jobber i Politiet er bare mennesker som du og jeg; fedre, mødre, søsken, onkler & tanter.. :) De flyr ikke rundt med en lapp på øyet, og under piratflagg..! De har som du og jeg, et ønske om å gjøre en så god og redelig jobb som mulig.. Politiet har en hard intern justis, og bryter man lovverket, blir det slått hardt ned på..

 

:)

Endret av Slettet+3124
Typo
Lenke til kommentar

De som jobber i Politiet er bare mennesker som du og jeg; fedre, mødre, søsken, onkler & tanter.. :) De flyr ikke rundt med en lapp på øyet, og under piratflagg..! De har som du og jeg, et ønske om å gjøre en så god og redelig jobb som mulig.. Politiet har en hard intern justis, og bryter man lovverket, blir det slått hardt ned på..

 

:)

 

Du burde følge litt med på hva som foregår i USA og hva politiet der gjør av overgrep mot folket, da får du en liten pekepinn på hva politiet i Norge vil gjøre med alle disse nye lovene og rettighetene som de får.

 

Det som skjer og har skjedd med overvåking ol i USA, det vil også skje i Norge og andre land.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Jeg følger godt med det som skjer rundt om i verden, også i USA. Men vi kan ikke sammenligne epler & pærer. USA er USA, og Norge er Norge. Det er 2 forskjellige levesett i Norge vs. USA. Vi er et bittelite land med overkant av 5 mill innbyggere, USA har 230 mill + anslagsvis 100 mill ulovlige innvandrere..

 

USA er et i-land, men er teknisk et u-land teknologisk sett. De bruker mye penger på militæret, men den sivile infrastrukturen er det så som så med. Dette gjør USA til et uoversiktlig land på mange måter. Norge er der i mot et lite og gjennomsiktig på alle plan.

 

At Politiet har verktøy for Politioppgaver burde ikke komme som noen overraskelser på noen.. Og de må faktisk få lov til å bruke sine verktøy, men jeg ser ikke den store faren for at det blir noe mere misbruk av disse, enn hva som er tilfellet i dag!

 

At vi har fått DLD.. synes jeg er noe herk.. men pr. i dag finnes det ingen partier å stemme på for å fjernet dette makkverket, så da får man bare lære seg å leve med det! Men spiller det noen rolle til og fra? Vi er jo like overvåket i dag, som før DLD kom på banen:

  • Offentlige og private kameraer
  • Minibankkort
  • Bombrikker
  • Mobiltelefon
  • Datamaskiner/datatrafikk
  • GPS i bil/enhet/telefon
  • Månedskort på buss/bane
  • Postverket

Slik er virkeligheten i 2013, og det får man dessverre lære seg å leve med..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...