Gå til innhold

Forsvarets ingeniørhøgskole vs NTNU på CV


Anbefalte innlegg

Skal begynne på VG3 til høsten og er fortsatt i blinde hva angår studier. Jeg vet jeg ønsker å gjøre noe ingeniør relatert, og har tenkt på Ind.øk og lignende linjer på NTNU. I det siste har jeg også sett litt på FIH, og vurdert om det kan være noe for meg. Har vært på utveksling i USA i år, men snitt fra VG1 var nærmere 5.7/8 med forsert løp i matematikk, så karakterer burde ikke være et problem for det fleste linjer. Mine spørsmål er:

Hva slags jobbmuligheter åpner seg/lukkes ved å gå FIH vs. NTNU, og vice-versa?

Hvordan er det ovenfor fremtidig arbeidsgiver å ha FIH på CV vs. NTNU?

 

Non som gikk på FIH og kan fortelle om ettertiden? Hvordan er de 3(?) plikårene i forsvaret etterpå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil anbefale deg og sjekke ut :

http://hogskolene.fo...orhogskole.aspx

Her står det både om FIH og om tidligere elever som har gått her.

 

Jeg kan ikke si så mye om ettertiden på skolen etter som at jeg nå går i førstekull. Men vice-versa NTNU så har du en lederutdanning i tillegg, med Bachelor i informatikk og telematikk. Å etter hva jeg har forstått så stiller Bacheloren man får her likt med NTNU, Du kan dersom du ønsker ta mastergrad på NTNU(etterutdanning/i pliktårene om det kreves i jobben du skal gjøre).Men da i tillegg har du fått denne lederutdanningen og du er 100% sikker på å få jobb under da pliktårene. Dette fører jo til erfaring du kan legge ved i CVen til fremtidige arbeidsgivere.

For min del er jeg glad jeg valgte denne utdanningen, man blir godt følgt opp og man får hjelp om man trenger det.

 

Jeg håper det svarer litt på spørsmålene dine =)

Endret av Fantin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal begynne på VG3 til høsten og er fortsatt i blinde hva angår studier. Jeg vet jeg ønsker å gjøre noe ingeniør relatert, og har tenkt på Ind.øk og lignende linjer på NTNU. I det siste har jeg også sett litt på FIH, og vurdert om det kan være noe for meg. Har vært på utveksling i USA i år, men snitt fra VG1 var nærmere 5.7/8 med forsert løp i matematikk, så karakterer burde ikke være et problem for det fleste linjer. Mine spørsmål er:

Hva slags jobbmuligheter åpner seg/lukkes ved å gå FIH vs. NTNU, og vice-versa?

Hvordan er det ovenfor fremtidig arbeidsgiver å ha FIH på CV vs. NTNU?

 

Non som gikk på FIH og kan fortelle om ettertiden? Hvordan er de 3(?) plikårene i forsvaret etterpå?

Med en siv.ing utdannelse fra NTNU, var fjorårets startlønnsanbefaling på 490k. Og du sitter da med omlag 400k i studielån når du er ferdig. Jeg regner med at utdannelsen i forsvaret er betalt, og at det eneste som binder det etterpå er tre pliktår.

 

Avhengig av hvilken rettning du tar på NTNU, så har du stort sett skrevet kontrakt lenge før du er ferdig på skolen. Norge er sulteforet på ingeniører:)

Lenke til kommentar

Trådstarter: FIH-studentene vil jo selvfølgelig si at det ser minst like bra ut på CVen, da de sikkert får høre dette på FIH og ønsker å tro det selv også. Spør heller om det finnes noen arbeidsgivere her, og hva de mener.

 

Studielån er ikke noe å tenke så mye på. Jeg har litt under 200 000 i lån nå etter tre år, og jeg har tatt fullt studielån. Etter fem år ender det på omlag 300 000, og det kommer ikke til å bli noe problem når man kommer i jobb.

 

Hvis du velger en ingeniørutdanning får du stort sett jobb uansett, så ikke tenk så mye på hva som tar seg best ut på CVen eller ikke. Gjør det du har lyst til, og drit i det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...