Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utmelding av NAV som arbeidssøker. Innmelding 1 mnd senere. Rett på dagpenger?


Karamellen

Anbefalte innlegg

Er tilkallingsvikar, og får også litt dagpenger siden jeg i perioder har få vakter.

Har kun fått 10 vakter hele sommeren, og føler meg dårlig behandlet, siden en annen helt ny ferievikar har fått jobb der i to måneder! Det er også andre forhold ved arbeidsplassen som gjør at jeg mistrives.

 

Har derfor tenkt å si at jeg ikke ønsker å jobbe der mer,- og lurer på noe i forhold til dagpenger.

 

Jeg vet at jeg har to måneder karantene dersom jeg sier opp selv.

 

Men hva dersom jeg sier fra nå til NAV om at jeg ikke vil stå registrert som arbeidssøker? Da vil jeg ikke motta dagpenger. Kan jeg da registrere meg igjen som arbeidssøker om en måned f eks, og ha rett til dagpenger dersom jeg ikke har fått meg ny jobb?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stortinget har selvfølgelig tenkt på slike situasjoner. dette er regulert ganske klart i folketrygdloven §4-10 fjerde ledd:

 

Forlenget ventetid kan bare fastsettes på grunnlag av forhold som ikke ligger lenger tilbake i tid enn seks måneder. Seksmånedersfristen regnes fra det tidspunkt medlemmet ikke lenger har krav på lønn.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har rimelig grunn til å si opp - og det skal en del til for å ha det - må du avtjene åtte ukers forlenget ventetid (hvis du ikke mottar dagpenger) eller åtte ukers tidsbegrenset bortfall (hvis du mottar dagpenger allerede). Du må være reell arbeidssøker og sende meldekort for å avtjene sanksjonen.

 

Litt som at du faktisk må sitte i fengsel for å sone en dom på fengsel.

Lenke til kommentar

Anbefaler deg å fortsette å jobbe der og samtidig søke jobb andre steder.

 

Og det er ikke bestandig arbeidslivet, er rettferdig for alle. Noe må en alltid finne seg i, så det er god læring. Skal du si opp hver gang du mener noe er urettferdig, vil ingen ha deg.

Endret av geco5
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har rimelig grunn til å si opp - og det skal en del til for å ha det - må du avtjene åtte ukers forlenget ventetid (hvis du ikke mottar dagpenger) eller åtte ukers tidsbegrenset bortfall (hvis du mottar dagpenger allerede). Du må være reell arbeidssøker og sende meldekort for å avtjene sanksjonen.

 

Litt som at du faktisk må sitte i fengsel for å sone en dom på fengsel.

 

For å få besvart det her litt hypotetisk, dersom man er i en arbeidsbytte situasjon og man har x antall måneder med dødtid i mellom 2 jobber på en periode som går over 2-3 måneder, har man da rett på støtte i fra nav selv om man har sagt opp selv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...