Gå til innhold

Junifest 2013 - pybalto - Nytt kamera, men hjelper det?


Anbefalte innlegg

Jeg benytter anledningen når jeg allikevel har et nytt kamera, EOS 6D, til å bruke det som unnskyldning til å delta. Utfordringen blir vel å ta bilder som kan postes her på forumet. Jeg har en tendens til å ta veldig mye skrotbilder med nytt utstyr. Liksom bare for å teste. Øve. Være forberedt til når det virkelig gjelder. Men den tiden "når det virkelig gjelder" er liksom ikke her så mye lenger.

 

Ja, og nivået er som vanlig pingle.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bare sån for å hjelpe deg litt på vei:

 

Jeg regner med at du som meg ikke har en stor vennekrets som liker/driver med fotografering og da er løsningen nettopp det å bli kjent med andre likesinnede.

 

1. Meld deg inn i din lokale fotoklubb (prisen av dette tjener du fort inn ved hjelp av fotoklubbens rabattavtaler etc.)

2. Bli med på fototreffene som annonseres her på forumet. Dette er også helt gratis. (reise, transport og opphold må dog kostes av deg selv)

3. Kjøp deg bøker/DVD'er samt søk litt rundt på nett for å finne inspirasjon.

 

Jeg har truffet drøssevis av mennesker via dette forumet samt foto.no som jeg stadig er på fototurer sammens med.

 

Det er viktig at man aktiverer seg selv litt noen ganger :)

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk noen kjente som tar bilder. Men det er liksom "hver for oss", har snakket løst om noe organiserte turer. Eller de snakker, og jeg blir bare med om det skjer noe. Jeg har ikke sommerkjøretøy så om turen går andre steder enn dit jeg klarer gå er det vanskelig. Jeg er avhengig av å ta fototur når jeg får låne bil. Det er forsåvidt ganske ofte..

 

Dessuten så kjenner jeg mine venner så godt at jeg vet at de nok liker å planlegge noe, men når dagen kommer er det ikke like kult. Da er det andre ting som lokker mer enn fotografering..

 

Neida, jeg trives veldig godt med å ta bilder alene. Det er bare sånn at man ikke ser motivene selv om man nok vasser i dem.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Som du sier, motiver finnes over alt.Til å ha et såpass flott kamera som du har så er det jo trist at du er i en slik situasjon du sier du er.

 

Det er nok stor forskjell på og være sammens med middels interreserte kompiser og skytekåte entusiaster. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men fotoklubber finnes vel stort sett i de fleste byer.

 

Jeg har flere kompiser som liker å ta bilder i ny og ne, men det er ikke det samme. En ekte fotoentusiast er langt mer ivrig enn en random kompis med speilrefleks :)

 

Men det er alltid trist og eie noe man faktisk ikke føler man får brukt.

Lenke til kommentar

Det er bare sånn at man ikke ser motivene selv om man nok vasser i dem.

Det er lett å si at det kan man trene seg opp til å gjøre. Men jeg tror ikke det alltid er slik. Men det er jo noen små øvelser du kan prøve på. Gå til et vilkårlig sted; så oppholder du deg innenfor en firkant på 1x1 meter og ta bilder av alt du ser. Både på kort avstand og lang avstand.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er lett å si at det kan man trene seg opp til å gjøre. Men jeg tror ikke det alltid er slik. Men det er jo noen små øvelser du kan prøve på. Gå til et vilkårlig sted; så oppholder du deg innenfor en firkant på 1x1 meter og ta bilder av alt du ser. Både på kort avstand og lang avstand.

Det var lurt. Kanskje jeg prøver på noe sånt. Eventuelt "vrir" på ideen og tar f.eks. "ett rom", en etasje eller et hus. Må jo gå an å finne noen motiver i et helt hus..
Lenke til kommentar

Helt enig her.. Det er en stor forskjell på å ha venner som er keen på å ta bilder, og de som virkelig er fotointeresserte... Og de tror jeg det er en helt annen sjanse for å treffe her inne, eller på foto.no, enn det er i vennekretsen. Jeg har selv fått flere nye venner som er like fotointeresserte(?) som meg i den lokale fotoklubben..

Lenke til kommentar

Jo, dere har jo selvfølgelig rett. Men av og til så dukker dem opp. Folkene som vil ta bilder. Og da er det greit å ha to kamera. Forklaring i spoiler.

 

 

Dette er en nevø. Han var innom i dag, og sa plutselig "onkel kan vi ta noen bilder?". Så da gjorde vi det. Han med 6D'en.. så derfor i spoiler.

 

 

 

Mitt bilde for i dag er en flue.

 

Først forsøk på makro i år.

bilde (jpeg) ut av kameraet. Auto bildestil og kun forminsket. Ingen oppsk. utenom i kameraet.

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott bilde dette pybalto :)

 

Jeg er delvis enig med RandiA her. Men man burde ikke fjerne "stangen" til høyre, for da "tipper" bildet veldig til venstre. Dog burde den kanskje vert rettere.

 

Synes nettingen tar veldig mye oppmerksomhet her og jeg ville nok muligens komponert annerledes, men usikker på hvordan dette hadde blitt....

 

Alt i alt et litt orginalt bilde jeg liker :)

Lenke til kommentar

Hvordan da "morsom"? Hva burde jeg gjort annerledes?

Ikke noe som helst anderledes.Jeg liker komposisjonen godt.

 

Jeg vil tro at Randi mener at det er godt bilde som gjør at vi som betrakter bildet, trekker på smilebåndet - og det gjør vi fordi vi blir i godt humør av å se på bildet. Det gjør jeg i hvertfall.

 

Det er et av de beste fluebildene jeg har sett på lenge. Denne kan du være godt fornøyd med :)

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Akkurat, misforsto vel den korte meldingen, husker ikke helt akkurat nå. Men takk. Skal se om det blir noe i dag.

..

to innlegg på rad er rart. Derfor oppdaterer jeg bare dette med dagens bilde. Jeg lekte videre med makroen. Testet en mellomring for moro. Bildet er croppet. Det blåste veldig så jeg måtte finne noen som satt litt stødig.

 

Endret av pybalto
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig morsomt og inspirerende å se gode makro bilder.

Det flue bildet ga meg et inntrykk av en fluefant som her på vei hjem fra nachspiel etter å ha brukt opp hele trygda på rødsprit og kneipbrød.

 

Den kattebildet viser så mye personlighet at kommer garantert til å bli stjålet og montert inn i en slik grumpy/angry cat montasje. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...