Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Total mangel på motivasjon


Anbefalte innlegg

Har i lengre tid vært "dau", tenkt at det har vært været, jobbet for mye osv, men har egentlig landet på at det egentlig i en god del år er motivasjon som er borte.

Gjelder stort sett alle aspekter, f.eks liten motivasjon på jobb, til å trene, til å gjøre ting hjemme, til å komme meg ut osv.

 

Trente en god del i fjor, prograsjonen var stor men motivasjonen ble raskt borte. Hobbyer jeg tidligere har hatt mister jeg raskt interessen for. Har relativt stor frihet til å gjøre det jeg vil på jobb, trenger bare motivasjon for å gjøre det, med andre ord, "hobby-prosjekter" på jobb blir ikke fulgt opp.

 

Noen som har noe tips? Anonym poster: a13451ee57c47e5d0d8b10c2ea340877

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å lær deg å sette pris på de små tingene i livet. Det er for det meste det som får meg gjennom hverdagene. Trenger ikke være noe stort.

Og hvordan i all verden skal jeg få til det?

Skjer ikke så mye små ting jeg kan sette pris på syntes jeg. Står respekt av at du klarer det :)Anonym poster: a13451ee57c47e5d0d8b10c2ea340877

Lenke til kommentar

Kan ADD være noe du kjenner deg igjen i?

Ganske lite, kravet i følge wikipedia er dette symptomene

  • Often does not give close attention to details or makes careless mistakes in schoolwork, work, or other activities. - nei

  • Often has trouble keeping attention on tasks or play activities - delvis, ved kjedelige oppgaver
  • Often does not seem to listen when spoken to directly. - skjeldent, men det hender
  • Often does not follow instructions and fails to finish schoolwork, chores, or duties in the workplace (not due to oppositional behavior or failure to understand instructions). -noen ganger
  • Often has trouble organizing activities. - nei
  • Often avoids, dislikes, or doesn't want to do things that take a lot of mental effort for a long period (such as schoolwork or homework). - spørs hva, men har ingen problemer med det om det er noe jeg liker
  • Often loses things needed for tasks and activities (e.g. toys, school assignments, pencils, books, or tools). - nei
  • Is often easily distracted. - spørs hva jeg gjør, ved kjedelige oppgaver, ja.
  • Is often forgetful in daily activities. - nei

 

Men, sliter litt med å se hva symptomene er, leste at multitasking er ett problem, men jeg har absolutt ingen problemer med å jobbe med både 2 og 3 ting samtidig. Har også sett at lesning er ett problem, kunne lese en hel side før uten å få med meg noe av det som stod der, dette er bedre nå. Anonym poster: a13451ee57c47e5d0d8b10c2ea340877

Lenke til kommentar

Ganske lite, kravet i følge wikipedia er dette symptomene

  • Often does not give close attention to details or makes careless mistakes in schoolwork, work, or other activities. - nei

  • Often has trouble keeping attention on tasks or play activities - delvis, ved kjedelige oppgaver
  • Often does not seem to listen when spoken to directly. - skjeldent, men det hender
  • Often does not follow instructions and fails to finish schoolwork, chores, or duties in the workplace (not due to oppositional behavior or failure to understand instructions). -noen ganger
  • Often has trouble organizing activities. - nei
  • Often avoids, dislikes, or doesn't want to do things that take a lot of mental effort for a long period (such as schoolwork or homework). - spørs hva, men har ingen problemer med det om det er noe jeg liker
  • Often loses things needed for tasks and activities (e.g. toys, school assignments, pencils, books, or tools). - nei
  • Is often easily distracted. - spørs hva jeg gjør, ved kjedelige oppgaver, ja.
  • Is often forgetful in daily activities. - nei

Men, sliter litt med å se hva symptomene er, leste at multitasking er ett problem, men jeg har absolutt ingen problemer med å jobbe med både 2 og 3 ting samtidig. Har også sett at lesning er ett problem, kunne lese en hel side før uten å få med meg noe av det som stod der, dette er bedre nå. Anonym poster: a13451ee57c47e5d0d8b10c2ea340877

 

 

Du sier du har vært dau en stund.... det er kanskje litt drastisk dette her, men det er ofte det jeg tenker på når folk sier livene deres er kjedelige eller triste osv... Så jeg foreslår at du prøver deg på en eller annen ekstremsport! Ja, du har kanskje dårlig motivasjon til å starte på ting, men hvis du prøver deg på noe, så får du kanskje et kick du trenger i livet :) Hiv deg på sykkelen, og dra ned et bratt fjell, eller driv med noe flyving av noe slag, finnes mye rart nå for tiden!

 

Kanskje et lite skudd i mørket det her, men det er et forslag :)

Lenke til kommentar

Du sier du har vært dau en stund.... det er kanskje litt drastisk dette her, men det er ofte det jeg tenker på når folk sier livene deres er kjedelige eller triste osv... Så jeg foreslår at du prøver deg på en eller annen ekstremsport! Ja, du har kanskje dårlig motivasjon til å starte på ting, men hvis du prøver deg på noe, så får du kanskje et kick du trenger i livet :) Hiv deg på sykkelen, og dra ned et bratt fjell, eller driv med noe flyving av noe slag, finnes mye rart nå for tiden!

 

Kanskje et lite skudd i mørket det her, men det er et forslag :)

Er på ingen måte adrenalin-junkie, missliker karuseller og lignende også.

Er heller ingen bratte fjell på mange mil, kun fallskjerm som er ekstremt innen en times kjøring, noe jeg ikke har noen planer om å noen gang prøve.

Selv om jeg evt. kunne funnet noe som passet er det mest sansynlig langt unna.

Bor ikke i oslo akkurat.

 

Eneste hobbyen jeg har er dykking, noe jeg liker, en selv der er motivasjonen lav for å faktisk gjøre det. Er også svært få i området som dykker, noe som gjør det vanskelig å i det hele tatt få til.

 

 

Men, har tenkt samme tanken, men er verken glad i bratt eller høyt så vanskelig å finne noe. Anonym poster: a13451ee57c47e5d0d8b10c2ea340877

Lenke til kommentar

Er på ingen måte adrenalin-junkie, missliker karuseller og lignende også.

Er heller ingen bratte fjell på mange mil, kun fallskjerm som er ekstremt innen en times kjøring, noe jeg ikke har noen planer om å noen gang prøve.

Selv om jeg evt. kunne funnet noe som passet er det mest sansynlig langt unna.

Bor ikke i oslo akkurat.

 

Eneste hobbyen jeg har er dykking, noe jeg liker, en selv der er motivasjonen lav for å faktisk gjøre det. Er også svært få i området som dykker, noe som gjør det vanskelig å i det hele tatt få til.

 

 

Men, har tenkt samme tanken, men er verken glad i bratt eller høyt så vanskelig å finne noe. Anonym poster: a13451ee57c47e5d0d8b10c2ea340877

 

Kommer ikke på så mange flere forslag akuratt nå, men du kunne ikke tenkt deg å prøve ut noen flere hobbyer? Kanskje finner du den ene tingen som du blir helt opphengt i. Kan være å sammle på frimerker? Ikke vet jeg... Hvis du er tålmodig, så kan du prøve fisking?

Lenke til kommentar

Har samme problemet. Og er fjern som bare det, haha. Men motivasjonen blir bare verre og verre, det vet jeg. Hadde vært greit å funnet en måte å forbedre den og få det til å vare. Du gidder ikke å tvinge deg selv i lengre tid hvis du hele tiden mangler motivasjon. Det blir krasj til slutt.

 

Men, tror kanskje sport/trening kan være en løsning, og rutiner spesielt.

 

Anonym poster: fe85c83c54574ff43afb57041546fde3

Lenke til kommentar

Jeg vet veldig godt hvordan det er å mangle motivasjon, og det hjelper såklart ikke at folk sier at du burde ut å prøve nye ting, osv, fordi det er jo nettopp det som er problemet... Det er nok ingen her som kan gi deg råd for å gi deg bedre motivasjon. Den lureste løsningen er nok å ta en tur til en psykolog. Kanskje du har en mild depresjon, for eksempel. Jeg tror det vil være vanskelig å løse dette på egenhånd, om det ikke går over av seg selv, fordi forandringer krever arbeid, og arbeid krever motivasjon. Så der har du en fin, ond sirkel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet veldig godt hvordan det er å mangle motivasjon, og det hjelper såklart ikke at folk sier at du burde ut å prøve nye ting, osv, fordi det er jo nettopp det som er problemet... Det er nok ingen her som kan gi deg råd for å gi deg bedre motivasjon. Den lureste løsningen er nok å ta en tur til en psykolog. Kanskje du har en mild depresjon, for eksempel. Jeg tror det vil være vanskelig å løse dette på egenhånd, om det ikke går over av seg selv, fordi forandringer krever arbeid, og arbeid krever motivasjon. Så der har du en fin, ond sirkel.

Å prøve nye ting er alltid artig, ca 2 ganger, så er det ikke nytt og dermed ikke artig.

Hadde en arbeidsgiver som tok oss med på litt av hvert, som skyting, curling, gocart, paintball osv, alltid artig men frister skjeldent å dra tilbake å gjøre det igjen.

Gir 110% på sånne ting uten problemer, energien og viljen er der, der og da.

 

Vært hos psykolog noen ganger tidligere, kan ikke fordra det, ikke lege heller for den saks skyld.

 

Kan nok jobbe for forandring, trente ca 4mnd sammenhengende, men motivasjonen og viljen ble mer og mer borte. Forandringene uteblir altså, ting blir ikke rutine og en vane selv om man gjentar det mye.

 

Anonym poster: a13451ee57c47e5d0d8b10c2ea340877

Lenke til kommentar

Lavt testosteron? Få sjekket hormonnivåene hos legen.

 

Sjekket ut symptomer nå:

 

Depressive følelser, nedstemthet og/eller irritasjon - delvis, tidvis svært irritabel.

Tretthet - delvis

Søvnforstyrrelser - ja

Ledd- og muskelsmerter - nei

Redusert sexlyst - ja

Vanskeligere for å få ereksjon (morgenereksjoner opphører) - nei(men uhyre skjeldent med morra-brød)

Konsentrasjonsvansker - ikke spesiellt

Redusert velværefølelse - delvis

Nedsatt hukommelse - delvis

Plutselig svettetokter - nei

Redusert skjeggvekst - nei

 

 

Noe tilskudd jeg kan ta for å øke det? Anonym poster: a13451ee57c47e5d0d8b10c2ea340877

Lenke til kommentar

Du kan få testet testosteronnivået hos legen. Om det viser at du har for lave hormonnivåer, så skal du få tilført det som trengs.

Så var det problemet med leger da, har ikke vært hos fastlegen på 10-år ca, fått vaksiner av privat-lege bare.

Kan virkelig ikke fordra å legge frem problemene mine til andre. Anonym poster: a13451ee57c47e5d0d8b10c2ea340877

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...