Gå til innhold

MacBook Pro Retina 13" eller 15" eller noe helt annet?


Anbefalte innlegg

Heisann Mac-mennesker! :)

 

Først ut, jeg har aldri hatt en Mac før og eneste laptopen jeg har erfaring med er den jeg har fått av kommunen når jeg gikk på VGS (ikke noe powerhouse, men god til sitt bruk).

 

Fikk nå i gave en MacBook Pro Retina som blir kjøpt før studiestart da jeg ikke trenger den før den tid.

 

Har lest litt og funnet ut at 15" er en del kraftigere enn 13", sitter nå med en 14,1" og er ganske fornøyd med størrelsen, vil ikke ha noe særlig mindre.

 

Spørsmålet er da om det er verdt å skaffe en 15" MacBook Pro Retina eller om jeg bør gå for noe helt annet? Prisen er ikke noe problem her altså, beholdt den nåværende HP'en i 4år uten problemer og regner med at Mac'en vil vare enda lengre enn dette. Hovedsaklig kommer den til å bli brukt til studier, Office/nettsurfing etc. Men vil også kunne spille spill som League of Legends, eventuelt BF3 hvis jeg ikke tar med den stasjonære når jeg flytter til høsten.

 

Noen tips å komme med eller generelle erfaringer?

Alle tilbakemeldinger settes pris på :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er umulig å si om det er verdt det eller ikke. Det kommer helt an på dine behov, og hva du mener er verdt å bruke penger på. Jeg har en MacBook Pro 15" (ikke retina, men ekstra høyoppløselig skjerm) som kostet skjorta da den var ny for noen år siden. For meg har det absolutt vært verdt det, men en kollega kunne ikke fatte hvorfor jeg brukte så mye penger på noe når jeg kunne fått det «samme» for en tredjedel av prisen. Han hadde fint klart seg med en gammel Asus eller noe annet tull, og det respekterer jeg.

 

En Mac er en fantastisk maskin, og ingen av de jeg kjenner som har gått fra Windows-maskiner til Mac har angret. Det krever derimot litt tilvenning, for OS-et er ganske ulikt det du sikkert bruker i det daglige. Jeg anbefaler deg derfor å oppsøke en butikk i nærområdet ditt som selger Mac, og hvis du er heldig møter du en selger som vet hva han/hun snakker om. Prøv de ulike MacBookene, og se hvilken størrelse som passer deg best.

 

Husk at du kan alltids installere Windows på en Mac, både «på ordentlig» og som en virtuell maskin, så du vil kunne spille de aller fleste store, nye spill.

Lenke til kommentar

Kanskje å spørre om det er verdt det blir feil. Men kan jeg regne med at en slik Mac vil holde ut studietiden (bachelor/master)? Er vel det alt brygger ned til, for da mener jeg det er verdt det. Jeg forventer ikke at den skal kunne kjøre det nyeste av spill på fullt, det har jeg en stasjonær til. Men at den ikke blir treg (trist å starte) over lengre tid (4år ++).

 

Får ta tipset og dra til en selger og sjekke det ut hva som er mest behagelig.

Lenke til kommentar

Kanskje å spørre om det er verdt det blir feil. Men kan jeg regne med at en slik Mac vil holde ut studietiden (bachelor/master)? Er vel det alt brygger ned til, for da mener jeg det er verdt det. Jeg forventer ikke at den skal kunne kjøre det nyeste av spill på fullt, det har jeg en stasjonær til. Men at den ikke blir treg (trist å starte) over lengre tid (4år ++).

 

Min MacBook Pro er snart tre år gammel, og den starter opp og oppfører seg like raskt som før. Jeg har riktig nok byttet ut harddisken med en flott SSD, men ellers er den som den var da jeg kjøpte den. Så ja, de burde holde ut studietiden uten problemer. :)

Lenke til kommentar

Kanskje å spørre om det er verdt det blir feil. Men kan jeg regne med at en slik Mac vil holde ut studietiden (bachelor/master)? Er vel det alt brygger ned til, for da mener jeg det er verdt det. Jeg forventer ikke at den skal kunne kjøre det nyeste av spill på fullt, det har jeg en stasjonær til. Men at den ikke blir treg (trist å starte) over lengre tid (4år ++).

 

Får ta tipset og dra til en selger og sjekke det ut hva som er mest behagelig.

 

Alle kvalitetsbærbare i prisklassen 12 - 20 000 kr holder i 4 - 5 år - her er ikke MacBook noe spesiell. Min ThinkPad T60 fra 2007 (over 6 år) brukes jevnlig den dag i dag - blant annet lånes den bort til andre i kontorfelleskapet når deres billigmaskiner får problemer.

 

Eneste man kan regne med er svekkelse av batteriytelse - og her har MacBook Retina en ulempe pga at batteriet er limt fast. I studiesammenheng vil man bruke den mye på batteri og det jeg leser er at batteriet vil tåle en ca 1 000 ladesykler (normalt på kvalitetsmaskiner). Det tilsvarer en 2,5 - 3 år dersom man lader den daglig - men min erfaring er at batterikapasitet kan være helt OK etter 4 - 5 år (ikke topp, men OK) på kvalitetsmaskiner.

 

Personlig vil jeg dog påpeke at mange har opplevd problemer med MacBook Retina. Kilde:

http://9to5mac.com/2013/03/20/macbook-pro-with-retina-display-problems-in-every-dimension/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min MacBook Pro er snart tre år gammel, og den starter opp og oppfører seg like raskt som før. Jeg har riktig nok byttet ut harddisken med en flott SSD, men ellers er den som den var da jeg kjøpte den. Så ja, de burde holde ut studietiden uten problemer. :)

Maskiner som ikke har defekt hardware blir ikke langsommere av seg selv. Men etterhvert som man installerer mer programvare kan man oppleve at det skjer, og da er løsningen å avinstallere igjen, eller reinstallere os dersom det ikke går.

Lenke til kommentar

Noen tips å komme med eller generelle erfaringer?

Jeg synes nå Air'en er genial pga størrelse og vekt, men skulle gjerne hatt den med 16GB og ikke 8. Ser ikke ut som 13' Pro er å få med 16GB heller (kan det stemme?), da blir den litt sånn hverken fugl eller fisk etter min mening. Nå er det ikke sikkert du trenger 16GB så da spiller det ikke så stor rolle. Anbefaler deg å sjekke ut størrelse og vekt ... nå er vel 15 retina blitt litt slankere, men jeg synes det er stort og tungt, 11' Air med docking er perfekt, da trenger jeg ikke en iPad i tillegg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...