Gå til innhold

Kom ikke inn - kan jeg fortsatt ta befal + ingeniør?


Cet

Anbefalte innlegg

Hei

 

Så i fjor fikk jeg beskjed med avslag på sesjon del 2 grunnet jeg hadde epilepsi. Det var det sesjons-skjemaet fikk det til å høres ut som iallefall, men sannheten er at jeg hadde barneepilepsi - som ga seg når jeg var 12-13 år gammel. Nå som 18 åring er jeg frisk som en fisk, noe jeg har legeerklæring på. Jeg har siden jeg fikk avslag bestemt meg for å ta automasjon eller data-ingeniørutdanning og begynner forkurs til høsten.

 

Jeg har sjekket litt oppi det med studie lån og hva det vil koste meg de neste 4 årene (inkl forkurs). 200-300k studielån frister ikke, hehe. Jeg kom nylig over tilbudet til forsvaret om betalt data/ telematikk utdanning og befal. Jeg er komfortabel med å måtte evt være i tjeneste de 3 årene etter utdanning. Tanken på å ta utdanning i militæret er fristende.

 

Men er det noe sjans for at jeg kan komme inn etter forkurs? Må jeg inn til førstegangstjeneste først evt? Someone enlighten me please :p

Endret av Rasskrabbe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan dine muligheter er for å komme inn kan ingen her svare på, det må forsvaret gi deg tilbakemelding på.

Hadde jeg vært deg ville jeg begynt prosessen med å klage på sesjonsresutatene ved å dokumentere at du er frisk.

Prosessen fra ikke tjenestedyktig til tjenestedyktig kan fort ta lang tid.

Lenke til kommentar

I henhold til Forsvarets direktiv for soldaters helsemessige bedømmelse (linket til i min sticky her inne) skal epilepsi (diagnose G40) bedømmes strengt.

 

Epilepsi skal iht direktivet bedømmes strengt, og kjent epilepsi medfører tjenesteudyktighet (karakteren 1). Dersom det bekreftes fra legespesialist at sykdommen både er tilbakelagt og at den ikke lenger har betydning for funksjonsevnen kan man få karakteren 4 eller 5. Hvilken av de to karakterene som gis vil avhenge av militærlegens medisinske bedømmelse av din evne til å fungere i en militær setting.

 

Kun karakteren 5 medfører feltdyktighet (altså at man kan tjenestegjøre i en feltsituasjon).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...