Gå til innhold

bachelor i revisjon eller master i regnskap og revisjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis planen er å bli revisor blir dette et enkelt regnestykke. På jobbfeber.no står det at lønnen til en "registrert revisor"(bachelorgrad) ligger mellom 380-480 000 i året og statsautorisert(mastergrad) ligger fra 500-700 000. Hvis vi tar utgangspunkt i startlønnen betyr det 120 000 mer i lønn. Det er veldig enkelt å utregne nåverdi av en evig annuitet: 120 000/0,05=2,4 mill. Jeg vil si det har større verdi for deg å få så mye høyere lønn i all overskuelig framtid.

Lenke til kommentar

Men altså, dersom du ikke allerede har en bachelor kommer du vel ikke inn på master?

Det stemmer at opptaksgrunnlaget til denne ( og de fleste andre master) er fullført og bestått bachelor, det er vel de fleste klar over?

 

Lurte bare på hvordan en arbeidsgiver konkret ville vurdere en master kontra en bachelor, innenfor revisjon.

Det vil jo eventuelt være 1 år mer for meg å ta den masteren enn bachloren +at jeg mistenker masteren der for å være en del vanskeligere og skal en greie å bli statsautorisert må en ha c eller bedre i samtlige fag, mens man bare må ha c eller bedre i 4 profesjonsfag på bacheloren.

Lenke til kommentar

Dersom man har en relatert mastergrad, feks sivøk, kan man ta revisjonsmasteren på ett år gitt at du oppfyller ett av to krav. Enten ha ett års jobberfaring som revisor, eller ha 15 studiepoeng innen visse revisjonsrelaterte fag. Dette gjelder hvertfall på NHH, hvilke fag som kvalifiseres som relevante står på nettsidene til NHH.

 

Med kun fullført bachelor må du ta masteren på to år uansett om du har jobberfaring eller ei. Det er vel ganske trygt å hevde at dersom du ønsker en stigende karriere som revisor må du være statsautorisert. Uten det kan du ikke stige spesielt høyt i gradene etter det jeg forstår.

Lenke til kommentar

Ta master! Skal du fortsette å jobbe som revisor "krever" ofte arbeidsgiver at du tar master for å kunne opprettholde progresjon. Like greit å ta masteren med en gang.

 

I tillegg har de største revisjonsfirmaene gunstige ordninger med stipend som utbetales under masterutdanningen.

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar

Ja, nå når jeg har tenkt over det nå igjen, så er i grunnen svaret ganske innlysende :).

Har ikke kommet inn på master, men har søkt og håper virkelig jeg kommer inn.

Har studieplass på bachelor i revisjon og er etter planen ferdig der til neste år.

 

Vet at det finnes ordninger for å få finansiert master av arbeidsgiver, men må jo binde seg i en del år etterpå og vil helst unngå det...

 

Er det noe poeng i å fullføre bachelor'en i revisjon, hvis jeg tar master i revisjon også, tror dere?

Virker som om det bare er 1 fag som ikke finnes på master, ellers er det en del overlapp mellom fagene.

Lenke til kommentar

 

Er det noe poeng i å fullføre bachelor'en i revisjon, hvis jeg tar master i revisjon også, tror dere?

Virker som om det bare er 1 fag som ikke finnes på master, ellers er det en del overlapp mellom fagene.

 

Som de fleste har skrevet allerede må du først fullføre en 3 årig bachelor før du kan ta masteren som er på ytterligere 2 år, totalt 5 år. Hva er poenget med å fullføre bacheloren om man hadde kommer inn på masteren uansett?

Lenke til kommentar

Vet at det finnes ordninger for å få finansiert master av arbeidsgiver, men må jo binde seg i en del år etterpå og vil helst unngå det...

 

Det er snakk om 2 år. For 200000 ekstra å rutte med under studietiden syns jeg bindingstiden er verdt det. Det gir også en glimrende mulighet til å spare opp egenkapital til fremtidig boligkjøp.

 

Har du en bachelor fra før siden du spør om du skal fullføre bachelor i revisjon? Pass isåfall på at du oppfyller kravene for å komme inn på MRR. Skal du søke NHH eller BI?

Endret av Slutsky
Lenke til kommentar

Er det noe poeng i å fullføre bachelor'en i revisjon, hvis jeg tar master i revisjon også, tror dere?

Virker som om det bare er 1 fag som ikke finnes på master, ellers er det en del overlapp mellom fagene.

Tja, det er ikke bare et poeng å fullføre, du er nødt til å fullføre bachelorgrad for å komme inn på master.

Lenke til kommentar

Det er snakk om 2 år. For 200000 ekstra å rutte med under studietiden syns jeg bindingstiden er verdt det. Det gir også en glimrende mulighet til å spare opp egenkapital til fremtidig boligkjøp.

 

Har du en bachelor fra før siden du spør om du skal fullføre bachelor i revisjon? Pass isåfall på at du oppfyller kravene for å komme inn på MRR. Skal du søke NHH eller BI?

Ja, har en bachelorgrad fra før :).

Hvis man trives på den arbeidsplassen man går til, har nok ikke bindingstiden like mye å si, men hvis man mistrives...... :(

 

Men tror dere det er noe vits i å ha bachelor i revisjon hvis man har master?

Lenke til kommentar

Du har Bachelor i økonomi?

 

Ser ikke poenget med å ta Bacheloren før masteren hvis du er kvalifisert til å starte uten.

 

tenkte å fullføre den samtidig, men er jo ikke sikkert det er noen problemstilling i det hele tatt, hvis jeg ikke kommer inn på masteren. ( har allerede søkt)

Da kan jeg fullføre bacheloren.

Endret av Kaudervelsk
Lenke til kommentar

tenkte å fullføre den samtidig, men er jo ikke sikkert det er noen problemstilling i det hele tatt, hvis jeg ikke kommer inn på masteren. ( har allerede søkt)

Da kan jeg fullføre bacheloren.

Så nå ender du snart opp med 2 bachelorgrader altså? Veldig forvirrende å forstå. Hvis du har brukt fullt ut tid på de to så vær obs på at lånekassen støtter maks 8 år med utdanning.

Lenke til kommentar

tenkte å fullføre den samtidig, men er jo ikke sikkert det er noen problemstilling i det hele tatt, hvis jeg ikke kommer inn på masteren. ( har allerede søkt)

Da kan jeg fullføre bacheloren.

 

Hvorfor valgte du å ta bachelor i revisjon etter endt bachelor i økonomi og administrasjon (dersom det er den bacheloren du har tatt?) i utgangspunktet? Søker du master i revisjon på feks NHH med en fullført bachelor innen økonomi må du kun ta opp ett ekstra fag over sommeren (skatterett), som de fleste bachelorgradene ikke har. Regner med det er nogenlunde likt på andre skoler også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...