Gå til innhold

[Løst] Vil en server fungere til mitt bruk eller må jeg gå for en vanlig pc?


Anbefalte innlegg

Sitter med et par eldre maskiner, en XP maskin som som fungerer som en filserver og en W7 maskin jeg bruker til alt annet.

 

Jeg har lyst på en 4 prossessors server, men vet ikke om dette er det rette valget for meg.

 

Jeg er lei av støy, så hvs jeg kunne plassert maskinene i uteboden og fremdeles kunne sitte på kontoret og bruke dem, hadde jeg blitt svært fornøyd.

 

Fra min gamle maskinvare ønsker jeg å bruke følgende utstyr i min neste maskin:

RevoDrive 3, 240GB (PCI-Express Gen. 2 x4).

Adaptec raid 5805 (8-lane PCIe).

Western Digital RE4-GP Enterprise 2TB 3.5" hardisker.

 

Da jeg har brukt mye penger på programvare lisenser, ønsker jeg å fortsatt kunne bruke disse programmene. Dette er programmer som:

 

Acronis Disk Director

Acronis True Image Home + pluspack

Adobe Creative Suite 5.5 premium

Alcohol 120%

Fraps

Krupos 2 Pro

MS Office

Movavi Screen Capture Studio 4

New Blue Titler pro

Photomatrix pro

Quicktime pro

Sony cd arcitect pro

Sony dvd arcitect pro

Sony Cinescore

Sony Soundforge pro

Sony Vegas pro

Ultracompare

Ultraedit

 

-----

 

Spørsmålet mitt er som følger.

 

Er det mulig å kjøpe en 4 prossessors server som kan benytte min gamle maskinvare og er det mulig å installere nevnte programmer på windows server 2008 eller 2012?

 

Kan jeg ha en liten lydløs klient på kontoret mitt, som vil kunne utnytte alle 4 prossessorene på serveren samt en liten lydløs klient i stua for å vise film?

Det er ikke snakk om å ha en spillemaskin, det er svært sjelden jeg spiller og da kun spill som ikke trenger allverden av maskinvare.

Ønsker foreløpig ikke å benytte windows 8 på en eventuell klient.

 

Alternativet jeg har sett på er:

ASUS z9PE-D8 WS 2x socket 2011

2x Exon E5-2687W

2 sett Corsair Dominator DDR3 1600 MHz 32GB

1 stk Titan skjermkort

er dog svært usikker på kjøling da jeg ønsker minst mulig støy.

 

Noen som klarer å hjelpe meg frem til hva jeg bør satse på?

Skal uansett bli montert i 19" rack.

 

Edit: Skrivefeil + prøver ny overskrift da den gamle kanskje ikke var den beste.

Endret av Teza
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første som slår meg er at det vil være veldig overkill med et Titan skjermkort på en slik server om du ikke skal sitte å spille på den fysisk.

Selvsagt litt usikker på om f.eks Adobe kan utnytte skjermkortet fullt ut når du sitter via remote desktop.

Jeg bruker Remote Desktop mot en virtuell server på min hovedserver, og der greier ikke Adobe Photoshop å finne skjermkortet i det hele tatt.

 

Jeg bruker Server 2012 på det meste av virtuelle servere nå, bl.a RDC skrivebordet mitt. Har ikke opplevd at det er problemer med å få installert noe av programvare, med unntak av virusprogram.

Acronis True Image Home og Diskdirector kan bli en utfordring, siden de selger egne server utgaver som koster MYE mer enn home versjonene. Så egentlig tror jeg ikke de vil fungere på serveren.

 

Ellers ser det jo ut som et bra oppsett med kraftig hardware.

Lenke til kommentar

Hvis det er mulig m.t.p. lengde så strekk usb og hdmi-kabel fra stedet der du plasserer maskinen til kontoret. Jeg orker ikke å sitte i lengder å jobbe over remote desktop, det fungerer greit for serveradministrasjon men ikke hvis man skal sitte i timesvis og arbeide med photoshop eller andre nytteprogrammer. Dersom du kan bruke maskinen direkte som en kombinert workstation/server så kan det muligens være fornuftig å kjøpe en så kraftig maskin dersom du har penger som du vil bli kvitt, ellers vil det være svært lite nytteverdi i dette.

 

Så kan du klare deg med en intel nuc eller noe lignende til stuebruk.

Endret av TAC-2
Lenke til kommentar

Det første som slår meg er at det vil være veldig overkill med et Titan skjermkort på en slik server om du ikke skal sitte å spille på den fysisk.

 

Så hvis jeg sitter å jobber på denne serveren direkte, uten å bruke klient, vil jeg altså kunne bruke den som en vanlig windows 7 maskin ved å bruke windows server 2008?

Den vil da også kunne nytte seg av et bedre skjermkort og 4 prossessorer?

 

Ellers ser det jo ut som et bra oppsett med kraftig hardware.

 

Den hardwaren som er spesifisert under er oppsett hvis det ikke er mulig å bruke en 4 prossessors server, men at jeg må bygge en vanlig pc.

 

To Xeon til mer enn kroner 13.000,- per stykk? Til hjemmeserver?

 

Maskinen er tenkt å holde i mange år, den ekstra datakraften jeg ikke utnytter er tiltenkt folding@home.

 

Hvis det er mulig m.t.p. lengde så strekk usb og hdmi-kabel fra stedet der du plasserer maskinen til kontoret. Jeg orker ikke å sitte i lengder å jobbe over remote desktop, det fungerer greit for serveradministrasjon men ikke hvis man skal sitte i timesvis og arbeide med photoshop eller andre nytteprogrammer. Dersom du kan bruke maskinen direkte som en kombinert workstation/server så kan det muligens være fornuftig å kjøpe en så kraftig maskin dersom du har penger som du vil bli kvitt, ellers vil det være svært lite nytteverdi i dette.

 

Så kan du klare deg med en intel nuc eller noe lignende til stuebruk.

 

Ok, dette var en av tingene jeg hadde behov for å få avklart.

 

Med andre ord vil jeg være nødt til å jobbe direkte på serveren for å kunne bruke den slik jeg ønsker.

Konklusjonen vil da være å sette opp en win 2008 server med 4 prossessorer, og bruke bruke denne som en stasjonær pc.

 

Har jeg da forstått det riktig?

Lenke til kommentar

... Jeg orker ikke å sitte i lengder å jobbe over remote desktop, det fungerer greit for serveradministrasjon men ikke hvis man skal sitte i timesvis og arbeide med photoshop eller andre nytteprogrammer. ...

 

Hva er det som egentlig gjør at du ikke orker å jobbe over flere timer med RDP?

Lenke til kommentar

Den vil da også kunne nytte seg av et bedre skjermkort og 4 prossessorer?

Titan er et spillkort. Hvorfor har du satt opp dette, når du ikke skal spille, spill som kan utnytte det? Kan folding@home benytte skjermkortet?

 

Dette med 4 prosessorer, er det noe du har misforstått? Hovedkortet du har satt opp har plass til 2 stk. prosessorer. Hva tenker du egentlig?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Titan er et spillkort. Hvorfor har du satt opp dette, når du ikke skal spille, spill som kan utnytte det? Kan folding@home benytte skjermkortet?

 

Dette med 4 prosessorer, er det noe du har misforstått? Hovedkortet du har satt opp har plass til 2 stk. prosessorer. Hva tenker du egentlig?

 

Skjermkortet kan benyttes til folding, og hardwaren som er listet opp er kun et alternativ dersom 4 prossessors server ikke vil fungere til mitt bruk. Skulle nok vært skrevet litt andeledes.

 

Spørsmået er egentlig om en serven kan benyttes til mitt bruk eller om jeg må sette opp hardware som spesifisert da winows 7 kun finner 2 prossessorer.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Ok, da er det litt klarere.

 

Jeg ser for meg at multi-gpu-folding gir mer "valuta for pengene" enn prosessorbasert.

 

Hvis folding@home er grunnen til at du vil ha denne voldsomme datakraften, har du vurdert multi-gpu-folding (i stedenfor prosessorbasert)?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Jeg prøver å vurdere hva som er det beste valget for min del, og da jeg ikke kan noe om servere prøver jeg å finne svaret ved å poste her.

 

Tankegangen min er dersom mine to utdaterte maskine hadde hatt bedre CPU kraft, hadde jeg oppgradert de med flere Titan kort.

Hvis jeg denne gangen kjøpte en server som kunne brukes som jeg bruker maskinene i dag, ville denne holde i mange år fremover. Kunne jeg i tillegg plassert serveren i uteboden (50m med nettverkskabel) og sluppet støyen, hadde jeg slått 2 fluer ien smekk.

 

3x Titan ville i dag gitt meg mye kraft for mindre penger enn en ny server, men ville det vært en bedre løsning å sette opp alt fra bunnen og begynne med en server?

Lenke til kommentar

spør her for "ekspertråd" om folding å utstyr.

 

Begynte der, og server var anbefalt.

Men da jeg nå primert er ute etter å finne ut om server vil fungere for meg og mitt bruk, føler jeg det ble feil å benytte den tråden.

Når jeg finner ut hva som vil være det beste valget for meg, vil jeg starte ny tråd der for å finne den beste løsningen med tanke på økonomi og datakraft.

 

Først må jeg finne ut om en server eller pc er det beste for meg.

Lenke til kommentar

Som myhken allerede har vært inne på så tror jeg at du her spør etter noe som ikke kan gjennomføres.

 

Du får ikke med deg alle programmene du har kjøpt over på Windows Server 2008

 

Skal du ha maskinen i boden 50 meter unna så må du ha hdmi over ethernet og usb over ethernet for å utnytte skjermkortet.

 

Av den research jeg gjorde så konkluderte også jeg med at cpu gir bedre kr pr pdd enn gpu. Uansett tror jeg kr pr pdd blir dårlig med prosessorer til 13.000,- pr stk og et Titan skjermkort, men dette var jo ikke din hensikt med denne tråden.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Ut fra det som er svart til nå ser det ut som det ikke vil fungere med lydløs klient på kontoret og server i boden. Da var allerede halve ønsket eliminert.

 

Backupløsningen jeg benytter i dag vil heller ikke fungere.

Men noe tyder på at det er mulig å få programmene til å kjøre på server, men man er vel aldri sikker med mindre man har prøvd.

 

Antar at HDMI over nettverket også vil medføre en hvis forsinkelse uten å vite om dette har noe å si utenom ved spilling.

 

Så konklusjonen så langt virker å være en pc fremfor server.

Lenke til kommentar

...

 

Backupløsningen jeg benytter i dag vil heller ikke fungere.

Men noe tyder på at det er mulig å få programmene til å kjøre på server, men man er vel aldri sikker med mindre man har prøvd.

 

...

 

Jeg forklarte meg kanskje dårlig ang Acronis...du kan ikke kjøre Home utgavene på Windows Server uansett, du MÅ ha server versjonene.

Her er resultatene etter at jeg har testet med Home utgavene av 2010, 2011, 2012 og 2013 utgavene:

 

180513acronis20102011.jpg

 

Dette får jeg opp på 2010 og 2011 utgaven når jeg prøver å installere på Windows Server 2012

 

180513acronis2012.jpg

 

180513acronis2013.jpg

 

180513acronis2010b.jpg

 

Bare så vi er enige på det punktet ;)

 

Ser jo uansett ut som om du ikker går for en server likevel.

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Jeg forklarte meg kanskje dårlig ang Acronis...du kan ikke kjøre Home utgavene på Windows Server uansett, du MÅ ha server versjonene.

 

Bare så vi er enige på det punktet ;)

 

Ser jo uansett ut som om du ikker går for en server likevel.

 

Joda forstod og er enig med deg der, for alt jeg vet er det sikkert også bedre backuprutiner integrert i windows server. Acronis lisens for server koster vel nesten like mye som win server 2008.

 

Har ikke bestemt meg enda, og er fremdeles litt bekymret for at programvaren min ikke vil fungere, men som det er sagt er dette ikke et problem du har hatt til nå hvis jeg har lest riktig.

 

Det jeg er redd for er å investere flere titalls tusen i en maskin jeg ikke kan bruke slik jeg ønsker.

Sitter dog på jobben med tynnklient og jobber på en server, hvilket fungerer greit via citrix, så hvis dette er gjennomførbart for meg på en eller annen måte har jeg fremdeles ønske om en server.

Lenke til kommentar

Det du kan gjøre er jo å sett pcen/server opp som en Windows 7 klient. Så bruker du f.eks VmWare Workstation eller noen lignende programmer (kanskje noen som er gratis) til å kjøre en rekke virtuelle pcer. Skjønner jeg deg rett skal du jo ha 64 GB med RAM på serveren din.

 

Da kan du f.eks dele inn de ulike oppgavene du ønsker at pcen skal drive med i sine ulike virtuelle servere, og så har du Win7 som hoved OS, som du da vet med 100% sikkerhet at kan kjøre alle programmene du ønsker.

 

Windows 7 Pro, Utimate eller Enterprise støtter jo to CPU oppsettet ditt. Og de støtter opp til over 100 GB med RAM.

Lenke til kommentar

Det jeg prøver å løse er valget mellom 2 stk cpu og 3 stk gpu eller 4 cpu og 1 stk gpu.

Går jeg for 4 cpu må jeg over på win server, velger jeg 2 cpu blir den satt om som en vanlig pc med flere skjermkort.

I tillegg var det et ønske om å få flyttet det ut i boden med tanke på støy (og temperatur for den del).

 

Flere virituelle servere har jeg ikke vurdert, ønsker å bruke den som én pc.

De ressursene som jeg ikke utnytter i bruk er tiltenkt F@H.

Mistenker etterhvert at 2 stk CPU vil passe bedre og heller basere seg på gpu med mulighet til å lettere oppgradere gpu på sikt. Vil jo også fjerne usikkerhet rundt programvare og penger til nytt os kan heller legges i maskinvaren.

Endret av Teza
Lenke til kommentar

Her er ytterligere noen fenomener å være klar over når det gjelder folding@home:

 

-På windows ser det ut til at folding er begrenset til 64 threads. Videre ser det ut til at 2*32 threads er mer effektivt enn 1*64:

http://foldingforum....hp?f=55&t=19685

http://hardforum.com...d.php?t=1737765

 

-Det er ikke sikkert du kan utnytte et Titan kort:

http://forums.overcl...howtopic=195604

 

-Husk også at pci-e sporet kan begrense utnyttelsen av et skjermkort dersom det ikke har tilstrekkelig båndbredde.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...