Gå til innhold

Tråden om Europa Universalis IV


Gjest medlem-141789

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Europa Universalis 4 hjelpemidler:

Jeg er en ivrig spiller og digger dette spillet. Anser meg som en nybegynner og har kun 144 regisrert i Steam pr. d.d. Spillet kan være overveldende første gangen man spiller det, men man får mye igjen ved å investere tid om stoff om det. I den anledning tar jeg meg den friheten at jeg legger legger inn noen hjelpemidler for både nye og erfarne spillere. Vet dere om andre nyttige hjelpemidler så del gjerne her.

 

Herlig å se at det er tråd om spillet her :)

Artikler:

Paradox Interactive - det offisielle forumet for Europa Universalis 4

Europa Universalis 3 Country guide

Europa Universalis 4 Game guide (gamepressure.com)

Europa Universalis 4 Wiki

 

Video:

Quill 18: Europa Universalis 4 - Castile - Tutorial for Beginners! #1 - Diplomacy and Politics!

UnstableVoltage: EU4 Common Sense Tutorial -1- Game Concepts

Arumba: A collection of Europa Universalis 4 guides

Endret av yosraz
Lenke til kommentar

 

En stund siden jeg har spilt, men er vel på tide med en game igjen. Må bare finne en passende achievement.

 

Et par morsomme er "Shahanshah" -> "This is Persia!"

 

"The Sun Never Sets on the Indian Empire" med Nepal som start (Asia sin Prussia). Her er oppsummering av slik jeg gjorde den: http://imgur.com/a/GMEIK

 

Har gjort de to første, den siste kunne kansje være aktuell.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis noen er interessert i å spille EU4 + expansions kompetitivt med en relativt stor gruppe nordmenn hver søndag (de fleste bor i Norge i alle fall) så bare send meg en pm.

Jeg spør kanskje dumt nå, men hvordan funker multiplayer i EU4? Kriger man mot hverandre eller kan man samarbeide? Hva er betingelsene for å vinne?

Lenke til kommentar

 

Hvis noen er interessert i å spille EU4 + expansions kompetitivt med en relativt stor gruppe nordmenn hver søndag (de fleste bor i Norge i alle fall) så bare send meg en pm.

Jeg spør kanskje dumt nå, men hvordan funker multiplayer i EU4? Kriger man mot hverandre eller kan man samarbeide? Hva er betingelsene for å vinne?

 

 

Paradox inførte Victory Cards som er ganske genial løsning for vennlig men kompetitivt spill. Victory cards er som regel mellom 1-5 provinser og gir masse poeng hvis den som har victory card får tak i provinsene. Dette gjør at du kan krige mot en spiller, tvinge han til å gi opp victory cards provinsene og så ta fred istedenfor å totalt knuse spilleren ved å release og ta alt en kan. Slik også unngår man statiske allianser med at to allierte kan få victory card på hverandre som leder til krig og en skift i allianse. Dette gjør det også mulig for koalisjoner til å gjekke ned de som leder som oftest er feks Ottomans eller France. 

 

Ser ikke poenget med å spille multiplayer EU hvor en spiller for å ødelegge hverandre :p blir ganske kort games da, så Score med victory cards systemet er en veldig bra løsning til problemet som var hyperanneksering og drittsekk fakte i EU3 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Endelig tok jeg meg bryet til å grinde ferdig WC. Katolsk Frankrike -> HRE.

 

Dreit meg ut på One Faith da, visste ikke at det var alle non-wasteland provinces så jeg droppet å kolonisere de sære kriker og kroker. Da jeg var ferdig å konvertere alle cores så var året 1812... ikke nok tid til å ta koloni ideer og starte med det.

 

Gc4Gvy7.jpg

 

 

Lbwt72J.jpg

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...