Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fritt fravær eller maksgrense?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har slitt med mye fravær i religion i VG3. Som følge av dette fikk jeg en advarsel fra læreren. Hun advarte mot at fraværet mitt snart var nådd 20%. I dag er jeg syk, og kan dermed ikke møte opp til en religionstime. Jeg lurer derfor på: Finnes det en maksgrense for fravær som er vedtatt i lovverket eller er det fritt fravær? Har jeg rett til å klage om jeg ikke får faget godkjent, dersom læreren gav meg advarselen såpass sent at en time utgjør forskjellen (understreker at jeg ikke har vært borte fra timene siden advarselen)?

 

Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror

 

Takker for svar, men jeg er ute etter noen som kan bekrefte eller avkrefte at en slik grense fortsatt eksisterer. Jeg vet at den ble fjernet av kunnskapsministeren i 2009, men så ble det mye oppstyr og motstand hos lærere sommeren 2012.

Lenke til kommentar

Jeg mener selv at det ikke er lov. Husker det var noe greier i media om at det skulle settes en grense på 20%, men mener at det aldri ble vedtatt. Du har vært på alle prøvene og vist hva du kan? Hvorfor skulle du stryke?

 

Grunnen til at jeg frykter stryk er nettopp fordi hun gav meg en advarsel om fraværet. Hvorfor understreket hun at jeg stod i fare for å få over 20% fravær, dersom det ikke har noen betydning?

Lenke til kommentar

Det er ingen fast grense. Læreren må bare få et vurderingsgrunnlag på deg, det betyr at du må ha vært tilstede på prøver og andre vurderingssituasjoner.

 

At du får et varsel betyr bare at du har høyt fravær og at læreren er usikker på om han vil få et godt nok vurderingsgrunnlag.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

Læreren din kan stryke deg om du har altfor høyt fravær i faget. Da jeg gikk på vgs for tre år siden var det på 15 %. Med det sagt er det få lærere som følger denne regelen. Hadde ekstrem høyt fravær og fikk fortsatt gode karakterer i de aller fleste av fagene. Men jeg hadde en lærer som prøvde å gi meg stryk, men han gjorde ikke det til sist. Du burde passe deg for fraværet ditt, fordi det finnes lærere som er hjerteløse nok til å gi en elev stryk. De har trossalt en lov å referere til.

Endret av ventaja
Lenke til kommentar

Hahaha, den regelen er helt idiotisk. Fravær sier ingen ting om hva du kan i faget, og det er det som er viktigst. Jeg har sikkert 40% fravær i fremmedspråk denne terminen fordi jeg er kronisk syk i perioder. Har fortsatt fem og er nest best av 24 elever. Flere i klassen som har 2-4 dagers fravær hele året ligger på 2-3. Har en kompis som har 3 dager fravær i hele vg1 og nå i vg2 som snart er over. I fjord fikk han 3 i matte, 2 i engelsk, 2 i geo, 2 i samf og i år får han to i 3 av 5 frogrammfag.

Lenke til kommentar

Støtter taleren over. Fantastisk idiotisk regel.

 

All den tid det er kunnskap som er kriteriet som skiller en god karakter fra en dårlig en, burde fravær være helt og holdent neglisjerbart. Én ting er å ikke delta på prøver - da er det selvsagt en god nok grunn til å sette IV (Ingen vurdering) på en elev - men når det kommer til mange intetsigende timer med en platt lærer så er det utrolig at fraværet skal gjenspeiles i karakteren.

 

Hadde en lignende situasjon i fremmedspråk da jeg gikk i VG2. Fraværet steg sakte, men sikkert opp mot 20% og selvsagt dukka det opp et varselbrev om mulig IV i faget. Ordna seg da jeg tok meg sammen og møtte opp til timen, og fikk karakteren som gjenspeila mitt nivå i faget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...