Gå til innhold

Bytte ramme på landeveissykel.Mulig?


Beyma

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er en del deler som må velges avhengig av rammen, og som det dermed ikke er gitt at kan flyttes over.

 

BB, front deraillieur, setepinne og gaffel kan ha noen forskjellige standarder.

 

Vær obs på at du får noen kvantesprang i vekt av å bytte ramme. Forskjellen på en veldig tung og en veldig lett ramme er ca 500g, men det er naturligvis mye mer enn vekt som er gitt av rammen.

 

Rammer som selges løst er sjeldent blandt de billigste.

Lenke til kommentar

Det er en del deler som må velges avhengig av rammen, og som det dermed ikke er gitt at kan flyttes over.

 

BB, front deraillieur, setepinne og gaffel kan ha noen forskjellige standarder.

 

Vær obs på at du får noen kvantesprang i vekt av å bytte ramme. Forskjellen på en veldig tung og en veldig lett ramme er ca 500g, men det er naturligvis mye mer enn vekt som er gitt av rammen.

 

Rammer som selges løst er sjeldent blandt de billigste.

 

Okei. Ser jo at det selges mye på bruktmarkeder, men hvis det er vanskelig å bytte blir det kanskje dumt :/

Lenke til kommentar

Ja det er mulig, men er det ikke bedre å kjøpe en bedre ramme/sykkel som er har bedre utstyr? Evt. kjøpe deg ramme og så bygger du opp sykkelen fra scratch med akkurat det utstyret du vil ha selv? Jeg mener at når man kjøper seg sykkel er ramma førsteprioritet. Hjulsett og gear er enkelt å bytte ut kontrta bytte ramma, min menig. Uansett er det moro å skru litt selv :)

Endret av untouch4ble
Lenke til kommentar

Ja det er mulig, men er det ikke bedre å kjøpe en bedre ramme/sykkel som er har bedre utstyr? Evt. kjøpe deg ramme og så bygger du opp sykkelen fra scratch med akkurat det utstyret du vil ha selv? Jeg mener at når man kjøper seg sykkel er ramma førsteprioritet. Hjulsett og gear er enkelt å bytte ut kontrta bytte ramma, min menig. Uansett er det moro å skru litt selv :)

Det er jo det jeg vil!

 

Jeg starter med en god ramme, så bytter jeg ut en og en del etterhvert som jeg har råd. Alle som driver med landeveisykkel vet at dette koster flesk, og kjøpe sykkel til mange tusen er uaktuellt når man er student, men å bygge på den over tid er fullt mulig og greiere mot lommeboken.

 

Man finner gode dealer på karbonrammer på ebay støtt og stadig.

 

Det jeg har fått med meg er at bottom bracket eller BB er litt tricky?

Lenke til kommentar

Det er jo det jeg vil!

 

Jeg starter med en god ramme, så bytter jeg ut en og en del etterhvert som jeg har råd. Alle som driver med landeveisykkel vet at dette koster flesk, og kjøpe sykkel til mange tusen er uaktuellt når man er student, men å bygge på den over tid er fullt mulig og greiere mot lommeboken.

 

Man finner gode dealer på karbonrammer på ebay støtt og stadig.

 

Det jeg har fått med meg er at bottom bracket eller BB er litt tricky?

 

Da vil jeg anbefale deg å spare til du har råd til en hel sykkel. Å kjøpe komponenter løst er MYE dyrere enn å kjøpe de ferdig montert på en sykkel

Lenke til kommentar

Da vil jeg anbefale deg å spare til du har råd til en hel sykkel. Å kjøpe komponenter løst er MYE dyrere enn å kjøpe de ferdig montert på en sykkel

 

100% enig her. Begynner du med en ramme må du sikkert kjøpe noen nye deler uansett. De beste kjøpene gjør du på brukte sykler. Sjekk Finn. Mange som selger 1 års gamle sykler bare for å ha det nyeste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...