Gå til innhold

FIFA-rettighetene blir hos EA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synd. Kunne gjerne tenkt meg litt med kamp om varemerket.

 

Veldig enig i dette!

 

FIFA har blitt ganske bra med årene, men savner konkurranse fra fler enn PES. De spillene er dessuten ganske like i formen, jeg savner spill som gir deg litt mer frihet, slik som Kick Off 2, Goal, Sensible Soccer, Total Soccer osv. Hvor ballen ikke henger fast i bena og du kan legge presise crossballer i bakrom hvor du faktisk gjør alt selv, samme med skudd. Vet at man kan skru av mye av hjelpen på FIFA også, men det er ikke først og fremst laget for dette.

 

Lag et lisenssystem som fungerer mer som patenter, der "alle" kan bruke patentene mot at man betaler en viss sum pr solgte spill.

Lenke til kommentar

Veldig enig i dette!

 

FIFA har blitt ganske bra med årene, men savner konkurranse fra fler enn PES. De spillene er dessuten ganske like i formen, jeg savner spill som gir deg litt mer frihet, slik som Kick Off 2, Goal, Sensible Soccer, Total Soccer osv. Hvor ballen ikke henger fast i bena og du kan legge presise crossballer i bakrom hvor du faktisk gjør alt selv, samme med skudd. Vet at man kan skru av mye av hjelpen på FIFA også, men det er ikke først og fremst laget for dette.

 

Lag et lisenssystem som fungerer mer som patenter, der "alle" kan bruke patentene mot at man betaler en viss sum pr solgte spill.

 

Helt enig selv om det aldri blir å skje. Lisenser for sport og all annen underholdning fungerer på samme måte etter dagens lover. Tenk på filmlisenser. Da kan alle lage feks et Game of Thrones spill eller til og med en Game of Thrones serie som er bedre enn dagens serie. Du kan til og med begynne å skrive fortsettelsen på Game of Thrones bøkene, bare du lover å betale for lisensen.

 

For å få et liknende system som det du foreslår, som fungerer for idrett, vil det kreve et helt eget lovverk for sportlisenser og det blir nok aldri å skje. Det ville jo vært veldig bra for oss som forbrukere om hvem som helst kunne laget Fifa spill og hvilken som helst TV-kanal kunne sendt kampene på TV bare de betalte. Kanskje jeg til og med kunne streame opptak av kampene i fremtiden. Så du skjønner, det blir nok ikke å skje i våre levedager.

 

Eneste hadde vært om Fifa hadde gjort lisensene tilgjengelig for alle spill som betalte, istedenfor å gjøre eksklusive avtaler. Noe som garantert ikke å skje før etter at lisensavtalen med EA går ut.

Endret av Sn3ipen
Lenke til kommentar

Helt enig selv om det aldri blir å skje. Lisenser for sport og all annen underholdning fungerer på samme måte etter dagens lover. Tenk på filmlisenser. Da kan alle lage feks et Game of Thrones spill eller til og med en Game of Thrones serie som er bedre enn dagens serie. Du kan til og med begynne å skrive fortsettelsen på Game of Thrones bøkene, bare du lover å betale for lisensen.

 

For å få et liknende system som det du foreslår, som fungerer for idrett, vil det kreve et helt eget lovverk for sportlisenser og det blir nok aldri å skje. Det ville jo vært veldig bra for oss som forbrukere om hvem som helst kunne laget Fifa spill og hvilken som helst TV-kanal kunne sendt kampene på TV bare de betalte. Kanskje jeg til og med kunne streame opptak av kampene i fremtiden. Så du skjønner, det blir nok ikke å skje i våre levedager.

 

Eneste hadde vært om Fifa hadde gjort lisensene tilgjengelig for alle spill som betalte, istedenfor å gjøre eksklusive avtaler. Noe som garantert ikke å skje før etter at lisensavtalen med EA går ut.

 

Du har naturligvis helt rett i det du skriver, og mitt innlegg var vel mer av den drømmende arten :) Det er litt trist at det er sånn, fordi uten ekte spillernavn og likende, vil det være veldig vanskelig for en helt ny aktør å få noe særlig salgstall. Vi får håpe indie-scenen kanskje klarer å hoste opp noe interessant snart?

 

Jeg tror faktisk at det i enkelte tilfeller kan være negativt for idretten selv å være så eksklusiv, personlig så spilte jeg my F1GP (formel 1 spill på tidlig nittitallet), det førte igjen til at jeg så på Formel 1 på tv (Eurosport med reklame), på tidlig 2000 tallet fikk Sony en eksklusiv lisens, og jeg hadde ikke Playstation, dessuten var spillet veldig mye mer arkadepreget. Dette i kombinasjon med at Formel 1 forsvant over til betal-tv, har gjort at jeg ikke har sett ett eneste løp de siste 6-7 årene. Mulig makroøkonomene i formel 1 sirkuset tror de har gjort de rette valgene, men de mistet i hvert fall 1 forbruker. Tror noe av det samme kan sies om tippeligaen i Norge også, mens tysk fotball har gått motsatt vei, med lavere billettpriser osv. Hvem er det som spiller i Champions League finalen på lørdag igjen forresten?

 

Litt enkle konklusjoner, men har generelt troen på at eksklusive avtaler på sikt kan skade den merkevaren som lisensieres bort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...