Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Erfaringer fra Dinbilpartner


Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å dele mine erfaringer fra to biler jeg har kjøpt hos Dinbilpartner.

Den første bilen kjøpte jeg i 2011. Det var en Ford s-max. Bilen hentet jeg i Karlstad og kjørte hjem selv.

Iflg DBPs hjemmeside skulle jeg spare 67000. Den summen stemte bra i forhold til listeprisen på tilsvarende bil hos Ford-forhandler i Norge. Etter rabatt hos den norske forhandleren ble besparelsen redusert til 24000. For et par dagers jobb, henting og registrering, samt "risiko" med å forholde seg til svensk forhandler syntes jeg det var en god deal. Bilen ble bestillt og var klar for henting ca 2 uker for sent. Den svenske forhandlerene hadde klargjort papirene slik at innfortolling og besøk på biltilsynet gikk som planlagt.

 

 

Bil nummer to er bestillt, en peugot 208. Denne gangen har alt gått feil. Bilen skulle leveres på 16 uker. Nå er det gått 27 uker siden bestilling og DBP kan ikke fortelle meg når den kommer.

Når bilen var kun 5 uker forsinket fikk jeg beskjed om at bilen var ankommet Polen. Bilen og transport skulle derfor betales på dette tidspunktet. Når pengene var betalt og tre nye uker var gått ringte jeg DBP. Fikk da beskjed om forsinkelser pga snøvær i polen, men at bilen snart skulle komme. Fikk samtidig regning fra DBP om sluttoppgjør for deres tjenester. Siden bilen snart skulle komme betalte jeg også denne slik at dette ikke skulle forhindre forsendelsen (stor bommert av meg).

Nå er bilen forsinket med 11 uker, min gammle bil er solgt og jeg er uten bil. Hjemmesiden til DBP har ingen dato om forsendelse og DBP svarer ikke på mine henvendelser.

 

Det er spesiellt to forhold som DBP har skuffet på.

1. Manglende informasjon om forsinkelser. I løpet av de 11 ukene har de ikke kontaktet meg. Jeg som kunde må jage etter informasjon.

2. DBP krever penger før de skal ifølge kontrakten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leit å høre om din negative erfaring. Står selv i prosessen med å anskaffe ny bil, og vil vurdere parallellimport.

 

Hva står i din kontrakt mot DBP angående betaling?

Det er generelt aldri lurt å betale 100% før man har fått selve varen. Med en gang motparten får alt de skal ha, har de null incentiver for å gi deg som kunde særlig prioritet.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du spørr om betalingsbetingelsene. Her forteller ikke DBP din risiko som kunde før du bestiller.

Etter at bilen er bestillt dukker det opp mer informasjon om prosessen og betingelser på DBP sin hjemmeside.

 

Betalingsbetingelsene er:

Betaling skal skje i følgende trinn:

Ved bestilling: - Betaling av 50% av Din Bilpartners konsulenthonorar (kommer faktura på epost)

Ved bestilling: - Betaling av depositum til forhandler

Innen bilen forlater forhandler: - Betaling av bilen - nettopris til forhandler fratrukket betalt depositum

Innen bilen forlater forhandler: - Betaling av eventuelle vinterhjul

Samme dag som bilen er registrert og mottatt: - Betaling av siste 50% av konsulenthonoraret til Din Bilpartner AS (kommer faktura på epost)

 

Som du ser bærer man full risiko fra bilen står i Polen.

Hva skjer hvis forhandleren har bestillt feil, skader på bilen, forhandleren går konkurs etc....

Lenke til kommentar

Kjell, hvis jeg var deg ville jeg reist inn til forhandleren og satt meg på fanget til han som inngått kontrakten med meg og holdt han litt i ørene.

 

Dette er en totalt uakseptabel kundebehandling, og du burde ikke finne deg i dette.

Hev kjøpet og still han for forliksrådet/brukerklagenemda. For det første vil det koste han 3000kr uansett om han vinner saken eller ikke, noe han ikke kommer til å gjøre basert på det du har fortalt.

 

For det andre vil saken kunne løse seg mye raskere enn om du setter din gode lit til hans manglende handlekraft.

 

Slike personer som dette må man ta hånd om raskt, da de sjelden forbedrer seg med tiden.

Jeg blir lei på dine vegne når jeg leser slike tragiske historier!

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Jeg tror det kan være vanskelig å heve kjøpet siden Dinbilpartner kun formidler kontrakten mellom meg og forhandler i Polen. Bilen er kjøpt i utlandet og antar at det er polske lovverket som gjelder.

Det jeg kjøper av DBP er tjenester. Det er i hovedsak oppfølging mot forhandler i Polen, logistikk og utarbeidelse av dokumenter for transport og fortolling.

 

Måten denne tjenesten er utført på så langt anser jeg som mangelfull og svært dårlig. Om eller hva jeg kan kreve som refusjon er nok ensak for forliksrådet/brukerklagenemda.

Endret av Kjell68
Lenke til kommentar

Dette er jo (ofte) et problem når man bruker bilmeglingsfirmaer, både at de tar betalt før du faktisk har nøkkelen i hånd og at det er forsinkelser.

 

Hvor mye regnet forventet du å spare på prosessen, og hvor mye ville en tilsvarende bil med 5 års garanti kostet deg i Norge?

Om du hadde kjøpt bilen av en norsk forhandler så betaler du ingenting før du faktisk har bilnøkkelen i hånda.

 

Når det gjelder Peugeot så er jeg ganske sikker på at det er store muligheter for en god deal der uavhengig av modell og prisklasse for de sliter med markedsandelene sine og det er nok mye rabatter ute å gå.

 

Om du ønsker å gå fra kontrakten så anbefaler jeg deg at du kontakter Forbrukerrådet og ber de om råd, for dette er jo ingen trivelig opplevelse.

Men dette er vel avtalerettslig betinget siden du kun kjøper en tjeneste, og da er jussen straks litt mer uforutsigbar.

Lenke til kommentar

Dette er jo (ofte) et problem når man bruker bilmeglingsfirmaer, både at de tar betalt før du faktisk har nøkkelen i hånd og at det er forsinkelser.

 

Hvor mye regnet forventet du å spare på prosessen, og hvor mye ville en tilsvarende bil med 5 års garanti kostet deg i Norge?

Om du hadde kjøpt bilen av en norsk forhandler så betaler du ingenting før du faktisk har bilnøkkelen i hånda.

 

Når det gjelder Peugeot så er jeg ganske sikker på at det er store muligheter for en god deal der uavhengig av modell og prisklasse for de sliter med markedsandelene sine og det er nok mye rabatter ute å gå.

 

Om du ønsker å gå fra kontrakten så anbefaler jeg deg at du kontakter Forbrukerrådet og ber de om råd, for dette er jo ingen trivelig opplevelse.

Men dette er vel avtalerettslig betinget siden du kun kjøper en tjeneste, og da er jussen straks litt mer uforutsigbar.

 

I forhold til norsk listepris er besparelsen 72000. Hos Bertel o steen kunne jeg få rabatt på 26000, så teoretisk besparelse blir da 46000,- Siden dette er en bil til 173000 (inklusive moms og avgifter) utgjør det en høy besparelse i prosent.

 

De tilbyr en tjeneste som kalles bruktbil garant som skal dekke år 3,4 og 5. Men dette er neppe en fabrikk garanti, tipper det er et forsikringsselskap som står bak. Og da er det ikke spesiellt mye goodwill og hente. Bruktbil garantien var priset til 8000.

Så dette tilbudet ønsket jeg ikke å benytte.

 

For 46000 må jeg ta risiko, dekke eventuellegarantisaker i 3 år, valuta risiko i polske zloty, forskudsbetaling og mer plunder ved kjøpet.

Endret av Kjell68
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I forhold til norsk listepris er besparelsen 72000. Hos Bertel o steen kunne jeg få rabatt på 26000, så teoretisk besparelse blir da 46000,- Siden dette er en bil til 173000 (inklusive moms og avgifter) utgjør det en høy besparelse i prosent.

 

De tilbyr en tjeneste som kalles bruktbil garant som skal dekke år 3,4 og 5. Men dette er neppe en fabrikk garanti, tipper det er et forsikringsselskap som står bak. Og da er det ikke spesiellt mye goodwill og hente. Bruktbil garantien var priset til 8000.

Så dette tilbudet ønsket jeg ikke å benytte.

 

For 46000 må jeg ta risiko, dekke eventuellegarantisaker i 3 år, valuta risiko i polske zloty, forskudsbetaling og mer plunder ved kjøpet.

 

Her er en oppdatering på denne saken.

 

DBP har oppdatert informasjonen på websiden, imponerende.

Her står det at transport av bilen er 6. Mai, det er nå snart 2 uker siden og ikke et pip fra Dinbilpartner.

Lenke til kommentar

Jeg hadde telefonsamtale med DBP i dag og fikk forklaring på hva som var årsak til forsinkelsene.

Bilen er bekreftet sent fra Polen og er ventet til Norge neste uke.

 

Noe sent å få informasjonen om dette 12 uker etter forventet leveringstid, men når jeg får mer innsikt i problemstillingen blir jeg mindre bekymret.

 

Venter spent på neste uke :)

Lenke til kommentar

Hei,

jeg har også ventet i lang tid og bilen er nå 6 uker på overtid i forhold til kontrakt, bestilling ble gjort i september..

 

Jeg har stilt de flere spørsmål men ikke fått noe svar på hvorfor bilen er så forsinket og hvorfor den ikke er sendt enda. Den var bekreftet klar for ca 7 uker siden men etter det har jeg hørt lite.

 

Del gjerne info om problemstillingen, jeg har ikke fått svar fra de. Send gjerne PM om du heller vil det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg har også opplevd akkurat omtrent akkurat det samme med DinBilpartner. Bestilte en Golf fra dem i september. Leveringstiden var da 3-4 måneder ifølge websidene deres. Når kontrakten etter lang tid kom på plass var plutselig leveringstid estimert til en gang i mars. Det var jo greit nok, men nå når det er blitt juni er bilen er fremdeles ikke klargjort i Polen og fraktet til Norge. Ikke vet de heller når den kommer. Alt er betalt og man får egentlig ikke noe fornuftig svar ut av DinBilpartner når forhandler kan forvente å levere. (Selv om dette ble lovet til en gitt dato for lenge siden.)

 

Det er jo flott at man sparer mye penger på å handle bil på denne måten, men har vært ganske mye arbeid å følge opp ting selv. Nå angrer hvertfall jeg på hele handelen. Det må være mye bedre å heller bruke noen kroner ekstra på å handle bil i Norge. Så vet man hvertfall at det er seriøst og at man får det man har bestilt. Da slipper man også masse frustrasjon og søvnløse netter.

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg har også opplevd akkurat omtrent akkurat det samme med DinBilpartner. Bestilte en Golf fra dem i september. Leveringstiden var da 3-4 måneder ifølge websidene deres. Når kontrakten etter lang tid kom på plass var plutselig leveringstid estimert til en gang i mars. Det var jo greit nok, men nå når det er blitt juni er bilen er fremdeles ikke klargjort i Polen og fraktet til Norge. Ikke vet de heller når den kommer. Alt er betalt og man får egentlig ikke noe fornuftig svar ut av DinBilpartner når forhandler kan forvente å levere. (Selv om dette ble lovet til en gitt dato for lenge siden.)

 

Det er jo flott at man sparer mye penger på å handle bil på denne måten, men har vært ganske mye arbeid å følge opp ting selv. Nå angrer hvertfall jeg på hele handelen. Det må være mye bedre å heller bruke noen kroner ekstra på å handle bil i Norge. Så vet man hvertfall at det er seriøst og at man får det man har bestilt. Da slipper man også masse frustrasjon og søvnløse netter.

 

Jeg fikk min bil på fredag.Bilen var flott eneste å påpeke var at de hadde satt på vinterdekkene, skulle vært levert i Mars....

Klarering av bilen, avgifter og moms ble håndtert av Ferdinand Motor. Kostnaden for at de gjorde jobben medførte en merkost på ca 2000,-

Etter en prat med DBP tok de denne merkosten, bra de rydder opp.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Har også bestilt bil via DBP / Ferdinand, den skulle ankomme Polen i midten av august, men jeg har fortsatt ikke hørt noe. Har sendt spørsmål om dette for over en uke siden uten svar.

I Juli sa de alt gikk etter planen, så blir jo litt overrasket om det ikke skal stemme.

 

Tidligere har de vært kjemperakse og vennlige, så har en mistanke om at de har fått mye å gjøre.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Bestilte bil i midten av mai og sitter fortsatt uten bil snart seks måneder senere. Begynner å bli svært frustrert. Ingen info fra DP siden kontrakt var undertegnet. Har prøvd å dra info ut av dem, men det er nytteløst.

 

Jeg angerer veldig på i dag at jeg ikke bestilte bil hos Møller. Jeg ville hatt bil for lenge siden. Og med rabatter der og kursutviklingen som har gått mot meg siden dag en så begynner det å bli lite å spare.

Sånn er livet dessverre...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg ønsker å dele mine erfaringer fra to biler jeg har kjøpt hos Dinbilpartner. Jeg bestilte en VW up! som ble levert etter forsinkelser og dårlig oppfølging/oppdateringer underveis, men fikk til slutt en besparelse på rundt 30.000, mot tap av noe garantitid (3år) mot norsk forhandler. Synes dette var en bra deal for min del.

Andre kjøpet nå, en Skoda Octavia III har vært et mareritt fra starten av. Oppfølging/oppdateringer har vært ikke-eksisterende. Datoen bilen skulle være her kom og gikk og jeg overførte pengene til forhandler i Polen ettersom den skulle være like rundt hjørnet (ønsket ikke ytterligere få dager forsinkelse pga. pengeoverføring som ved sist bilkjøp, mens bilen står hos forhandler og samler støv). Det viser seg at Skoda ikke kan levere i det heletatt (pga. at nye Octavia er meget populær) - dette får jeg ikke beskjed om før etter utallige purringer (10+) både mot DinBilpartner og forhandler i Polen (begge er like lite serviceinnstilte).

Jeg fikk avbestilt denne bilen etter 4-5 purringer og kunne legge inn bestilling på en identisk hos Møller (som er på vei inn, dvs. påvirkes ikke av Skodas leveringsproblemer). Problemet mitt nå er at jeg må purre DinBilpartner og forhandler titalls ganger ukentlig for å få tilbake nærmerere 185.000,- jeg har utestående (det som er betalt for bilen). 21 dager er gått siden avbestillingen ble bekreftet og ingen refusjon. Helt latterlig. Jeg angrer som en hund på å ha benyttet dette firmaet en andre gang. Å få tak i dem pr. telefon eller mail er tilnærmet umulig. Tok meg nå sist 3 dager å få tak i noen hos DinBilpartner. Det skjer ingenting før man purrer titalls ganger.

Jeg holder dere oppdatert om utviklingen om de manglende 185.000,- for min del. Jeg håper DinBilpartner rydder opp ASAP, ettersom jeg nå mangler penger for å betale bilen jeg har bestilt hos Møller.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å dele mine erfaringer fra to biler jeg har kjøpt hos Dinbilpartner. Jeg bestilte en VW up! som ble levert etter forsinkelser og dårlig oppfølging/oppdateringer underveis, men fikk til slutt en besparelse på rundt 30.000, mot tap av noe garantitid (3år) mot norsk forhandler. Synes dette var en bra deal for min del.

 

Andre kjøpet nå, en Skoda Octavia III har vært et mareritt fra starten av. Oppfølging/oppdateringer har vært ikke-eksisterende. Datoen bilen skulle være her kom og gikk og jeg overførte pengene til forhandler i Polen ettersom den skulle være like rundt hjørnet (ønsket ikke ytterligere få dager forsinkelse pga. pengeoverføring som ved sist bilkjøp, mens bilen står hos forhandler og samler støv). Det viser seg at Skoda ikke kan levere i det heletatt (pga. at nye Octavia er meget populær) - dette får jeg ikke beskjed om før etter utallige purringer (10+) både mot DinBilpartner og forhandler i Polen (begge er like lite serviceinnstilte).

 

Jeg fikk avbestilt denne bilen etter 4-5 purringer og kunne legge inn bestilling på en identisk hos Møller (som er på vei inn, dvs. påvirkes ikke av Skodas leveringsproblemer). Problemet mitt nå er at jeg må purre DinBilpartner og forhandler titalls ganger ukentlig for å få tilbake nærmerere 185.000,- jeg har utestående (det som er betalt for bilen). 21 dager er gått siden avbestillingen ble bekreftet og ingen refusjon. Helt latterlig. Jeg angrer som en hund på å ha benyttet dette firmaet en andre gang. Å få tak i dem pr. telefon eller mail er tilnærmet umulig. Tok meg nå sist 3 dager å få tak i noen hos DinBilpartner. Det skjer ingenting før man purrer titalls ganger.

 

Jeg holder dere oppdatert om utviklingen om de manglende 185.000,- for min del. Jeg håper DinBilpartner rydder opp ASAP, ettersom jeg nå mangler penger for å betale bilen jeg har bestilt hos Møller.

 

 

Å fytti.

 

Må være det verste jeg har lest om et firma tror jeg.

Hadde det vært meg hadde jeg oppsøkt dem og gitt dem juling.

Og jeg er generelt sett ganske fredelig av meg, men når det er snakk om så mye penger og så liten vilje til å hjelpe er det bare fortjent.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bestilte nye octavia som skulle leveres i midten av november 2013, men ble forsinket gang etter gang, der informasjonen fra Dinbilpartner var elendig. Forhandler i Polen hadde ikke nok penger til å kjøpe opp partiet med biler fra tsjekkia, dette fikk jeg først vite etter at jeg hadde betalt 180.000. Ble noen nervepirrende uker uten informasjon, og jeg spør meg selv om hva hadde skjedd om forhandler hadde gått konkurs?

Fikk først bilen fem måneder etter forventet leveringstid, da hadde kronekursen svekket seg såpass at jeg "satt" igjen med reel fortjeneste på ca.20000. I sin oversikt opererte de med fortjeneste på 60.000. Et annet moment er at om det mangler utstyr på bilen i forhold til bestilling får man kun tilbakebetalt det utstyret koster.(3mnd etterpå, og etter gjentatte purringer har jeg ikke motatt noe penger) Montering/bestilling på verksted må en selv ordne og betale for. Servicen er totalt fraværende.
Har ikke motatt noen form for kompensasjon/forsinkelsesrenter for den lange leveringstiden. Når jeg etterspør dokumentasjon på hvorfor bilen ble holdt igjen i Polen, henviser de til leverandør i Polen. Siden DNP omtaler seg som et konsulentfirma, er det rart at de ikke kan ta ting videre med forhandler. En annen side som viser hvor uprofesjonelle DBP er, er at de oppererer med korte forfallsfrister feks på 1 dag, noe som ikke er i henhold til norsk lov.

Jeg var dum nok til å bruke dinbilpartner, så om du liker god service og ønsker å få bilen din levert til avtalt tid er det bare å holde seg unna.

Lenke til kommentar

Ingen her som har fått med seg at de ikke "eksisterer" lenger? Finnes en tråd på Vgd.no, der det er flere som har tatt kontakt med advokat for å få pengene tilbakebetalt.. Flere som sliter med dinbilpartner om dagen.. Og dessverre så ser det ut som om mange ikke kommer til å få sine penger utbetalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...