Gå til innhold

Database for påmelding til aktiviteter


Anbefalte innlegg

Hei, driver og skal lage en nettside nå hvor folk skal kunne melde seg på ulike aktiviteter. Siden skal lages i dreamweaver og databasen i MySql. Det eneste jeg er litt usikker på er databasen.

 

Det er fire forskjellige aktiviteter man skal kunne melde seg på. Dataene skal registreres i databasen og de som registrerer seg må registrere seg med Navn, adresse, postnr, klasse, telefon og valg av aktiviteter.

 

Da må jeg lage et table for person, hvor jeg har Navn, adresse, postnr, klasse, telefon og valg av aktiviteter og et table for hver aktivitet? Eller tenker jeg helt feil? Har drevet mest med selve webdesign delen nå i det siste og ikke så mye med databaser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, kan det virkelig gjøres så enkelt? Beklager lenge siden jeg drev med dette nå. Da blir det altså et table med radene: navn, etternavn, adresse, postnr, poststed, klasse/ansatt (Den er vel kanskje ugyldig så den må kanskje deles i to), telefon, epost ok aktivitet. Setter opp i dreamweaver (Husker ikke helt hvordan jeg gjorde det, men kan se på et av de tidligere prosjektene mine) Deretter tar deltagerne og fyller ut skjema på siden og sender og det lastes opp i databasen. Kaldere eller varmere? :tease:

 

Takk for super raskt svar.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er flink til å overanalysere ting, men dette høres ut som kan fungere. Men det som kanskje er litt verre er at jeg skal ha en side hvor jeg skal ha en deltagerliste med alle de som har meldt seg på og hva dem har meldt seg på. Så da må jo dreamweaver laste ned informasjon fra databasen, men bare navn og aktivitet og dette skal settes opp i en liste. Noen tips?

Lenke til kommentar

Det er mye rart som vil virke på ymse vis ... men det dere foreslår nå er altså ikke helt etter boka, da.

 

Dette kan utbroderes på mange måter, men det mest "opplagte" her er at du ønsker en tabell med personer, en med aktiviteter, og en tabell for å knytte person til aktivitet, slik at en person kan delta på mange aktiviteter og hver aktivitet kan ha mange deltagere.

 

Person må da ha en person-id som pk, aktiviet en aktivitet-id som pk, og knyttetabellen består da av to kolonner med fremmednøkkel til hhv. Person og Aktivitet.

 

Google "many to many relationship" og du finner hundretusen eksempler, hvorav de fleste omhandler det klassiske student-kurs-eksempelet.

Lenke til kommentar

"og knyttetabellen består da av to kolonner med fremmednøkkel til hhv. Person og Aktivitet." - altså hver rad i knyttetabellen har en verdi som refererer til en person, og en verdi som refererer til en aktivitet, via primærnøklenen til de to tabellene.

 

Se f.eks. her: http://www.it.hiof.n...aser_080221.pdf

 

Hva er primærnøkkel på person og aktivitet i databasen din?

 

Kanskje noen i http://www.diskusjon...hp?showforum=76 kan dreamweaver?

Endret av quantum
Lenke til kommentar

Det vil funke...trenger ikke gjøre det så komplisert :p

 

Som sagt er det mye som vil "funke", f.eks. gule lapper, eller dine glupe forslag. Hvis det er ønskelig å la folk melde seg på ikkeeksisterende aktiviteter som "romreiser" eller "fottbal" så værsågod, blir så fint så.

Lenke til kommentar

tlfnr som pk kan være trøblete hvis flere deler tlf. du kan godt bruke en s.k. teknisk nøkkel på begge tabellene, google "autoincrement" så ser du hvordan du setter det opp. alternativt bruk email, men det er litt uryddig å blande naturlige og tekniske nøkler syns jeg. Anbefaler tekniske nøkler, minst trøbbel.

Endret av quantum
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...