Gå til innhold

Møllers tran = det beste?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Møllers vanlig flytende tran er den som gir desidert MINST omega-3 for pengene.

 

Produksjonsfasiliteter er endalangt fra det nivået de bør være og oljen utvinnes fra levra på fisken. Som vi vet så er levra et: filterorgan hvor alt av tungmetaller og andre forurensninger samles.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=187285

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2128339.ece

Artiklene er fra 2007, men er faktisk enda representative... :nei:

 

Det som er det beste alternativet er som Akse nevner selolje, her presses oljen fra kjøtt og annet fettvev på selen, ikke fra lever og andre organer.

En god andreplass er lakseolje, men jeg kjenner flere oppdrettere som uoffisielt er kritiske siden laksen fores med mais og soyaprodukter.

Lenke til kommentar

Da jeg er helt enig med Doffenschmithz skal det også sies at selv om møllers tran inneholder mindre O-3 nå enn for 10 år siden, så er det fortsatt en god kilde til essensielle fettsyrer. Og den potensielle mengden dioksiner vi inntar per dags dato er innenfor anbefalingene. (Norkost) (Tolerabelt ukentlig inntak (TWI) er 14 pg TE/kg kroppsvekt. For en person på 70 kg vil det si 980 pg TE per uke.)

 

Men igjen på en annen side; Når det finnes bedre alternativer i samme prisklasse og for personer som er glad i fisk (her har størrelsen på fisken mest å si) så vil jeg også anbefale selolje.

Lenke til kommentar

En olje som kommer meget bra ut i test er denne;

http://www.mermaids.no/

 

En annen olje som holder meget høy kvalitet er SHIFT som selges på helsekost.

Det er sjelden jeg er direkte imponert over kosttilskuddsleverandører, men folkene bak SHIFT vet definitivt hva dem holder på med.

 

Møller sin olje har en dårlig historie, men de har tatt en del grep til det bedre, så de artiklene fra 2007 er ikke like gyldige lengre, selv om oljen ikke er kvalitetsmessig av de beste, så er det fremdeles bedre enn å ikke ta Omega-3. Oljen er uansett molekylærdestilert, men de kommer seg ikke bort fra harskheten. Når oljen først har blitt harsk så er kvaliteten deretter. Man kan bevare den rimelig godt etter behandling, men det du er interessert i er hva som skjer i kroppen din etter konsumering, og der viser det seg at fersk olje er viktig. Husker jeg leste en god artikkel om kroppens plan b om Omega-3 manglet, og hvem vil vel gå rundt med en hjerne bygget av fett i potetchips.

Lenke til kommentar

Møllers vanlig flytende tran er den som gir desidert MINST omega-3 for pengene.

 

Produksjonsfasiliteter er endalangt fra det nivået de bør være og oljen utvinnes fra levra på fisken. Som vi vet så er levra et: filterorgan hvor alt av tungmetaller og andre forurensninger samles.

http://www.vg.no/nyh...hp?artid=187285

http://www.aftenpost...icle2128339.ece

Artiklene er fra 2007, men er faktisk enda representative... :nei:

 

Det som er det beste alternativet er som Akse nevner selolje, her presses oljen fra kjøtt og annet fettvev på selen, ikke fra lever og andre organer.

En god andreplass er lakseolje, men jeg kjenner flere oppdrettere som uoffisielt er kritiske siden laksen fores med mais og soyaprodukter.

 

Kroppen trenger omega-3 for å balansere mot omega-6, omtrent i forholdet 1:4. Med normalt norsk kosthold trenger vi ca 1 gram aktive omega-3-fettsyrer (EPA+DHA) for å få rette balansen. Dette trengs for å vedlikeholde hjernen, nervesystemet, ledd, sener og så videre. Det er ikke noe hokus-pokus, men vanlige kjemiske behov i kroppen.

 

Møllers tran gir 1 gram aktive omega-3-fettsyrer (EPA+DHA) for ca 60 øre, mens selolje koster 8 kroner for samme mengde. Altså 13 ganger så dyrt med selolje, og ren svindel vil jeg hevde. Folk får i seg alt for lite omega-3 mens de betaler alt for mye.

 

Møllers har svært streng kvalitetskontroll med tranen sin, langt høyere enn det myndighetene krever. Det som måtte være igjen av tungmetaller i tran er fullstendig neglisjerbart og det finnes ingen helsefarer overhodet.

 

Hvem som helst kan få problemer med en underleverandør slik Møller hadde i 2007. Det er en normal prosess at disse blir funnet og eliminert.

 

Du kan copy/paste forklaringen din så mye du bare orker, men det gjør den ikke mer troverdig av det.

Lenke til kommentar

HVOR kjøper du selolje til den prisen? :huh:

 

Jeg har kjennskaper i mattilsynet som ikke er videre imponerte over Møllers generelt så med mindre du har rapporter som sier noe annet så må du gjerne dele det med oss.

Møllers kjøper råvarer fra plasser som beskrevet fra 2007 ENDA, og disse er ikke av tilfredsstillende kvalitet overhodet.

 

Keep drinking the koolaid...

Lenke til kommentar

HVOR kjøper du selolje til den prisen? :huh:

 

Jeg har kjennskaper i mattilsynet som ikke er videre imponerte over Møllers generelt så med mindre du har rapporter som sier noe annet så må du gjerne dele det med oss.

Møllers kjøper råvarer fra plasser som beskrevet fra 2007 ENDA, og disse er ikke av tilfredsstillende kvalitet overhodet.

 

Keep drinking the koolaid...

 

Jeg regnet det ut i dag basert på det som sto i hyllene på den lokale Meny-butikken. Du må gjerne fortelle hvor man får det noe særlig billigere.

 

Jeg sier ikke at Møllers er flinkest i klassen i sin produksjonsprosess. Jeg påstår at de driver helt greitt, holder alle krav, leverer ikke helseskadelige produkter og leverer desidert mest EPA+DHA per krone, matematisk sett. Ingen er engang i nærheten. Man må gjerne betale mange ganger prisen for enda renere produkter, men jeg ser ikke noen grunn til det overhodet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...