Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Plutselig bensinlekkasje


Pinng

Anbefalte innlegg

Hei.

 

På mandag fylte jeg helt full tank på min 1994 Corolla (E10).

Etter dette har det vært en sterk bensinlukt fra bakenden av bilen.

Jeg la under ei stor papplate over natten, og jaggu var det en liten lekkasje der.

Har ikke fått lokalisert lekkasjen enda, men skal legge meg ned og lete etter jobb. På papplaten så det ut som det kom like fra innsiden av venstre bakhjul. Altså like ved påfyllingsrøret.

 

Er det noen som gjør seg umiddelbare tanker om dette?

 

Tråden oppdateres.

 

Edit: Lekkasjen er ikke lokalisert helt nøyaktig ennå, men det ser ut til at bensinen kommer rennende ned fra toppen av tanken.

Endret av Pinng
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sannsynligvis et av to steder.

Det ene er altså påfyllingsrøret som du selv er inne på.

I tillegg er det som regel et lokk oppå tanken som det har lett for å bli lekkasjer på på de fleste biler etter en del år.

Du kan forsøke å ikke fylle full tank neste gang, og se hvordan det da arter seg.

Lenke til kommentar
Det er sannsynligvis et av to steder. Det ene er altså påfyllingsrøret som du selv er inne på. I tillegg er det som regel et lokk oppå tanken som det har lett for å bli lekkasjer på på de fleste biler etter en del år. Du kan forsøke å ikke fylle full tank neste gang, og se hvordan det da arter seg.

 

Etter et par timer med svette og tårer har jeg funnet ut at lekkasjen kommer fra toppen av tanken.

Forbi skjøten på midten og videre opp. Påfyllingsrøret ser helt tørt og fint ut. Det er dessverre umulig å se noe mer enn det uten å skru av hele skiten.

 

Kan det muligens være det lokket du snakker om? Rust på oversiden? Noe annet?

Lenke til kommentar

Det er som sagt ofte et lokk på toppen, dette er gjerne der man kommer til ting som bensinpumpe og tankmåler..

Jeg har aldri sett tanken på en bil som nevnt her, men har hatt og skrudd på et utall forskjellige bilmodeller gjennom en del år.

 

Merkeverkstedet kan nok svare på hvordan det ser ut der..

Som regel er det også mulighet til å komme til enten gjennom bagasjerom eller ved baksete.

 

Der man kan komme til gjennom bagasjerom er det da gjerne et tilsvarende hull i gulvet på bagasjerommet, under alt av tepper og sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ville jeg forsøkt å ta ut sitteputa til baksetet for å se om det er under der, den er som regel relativt enkel å få ut.

 

Det hender man må fjerne ryggen først, men det varierer fra modell til modell.

Ut fra bildet ser man ganske tydelig at det er tre hull på toppen av tanken, da er det nok ganske sannsynlig med lekkasje rundt et av disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...